Rat cijenama na kineskom tržištu električnih vozila sve više ugrožava opstanak manjih kompanija i dobavljača

Wikimedia Commons
BYD, ilustracija, Foto: Wikimedia Commons

Sve intenzivniji cjenovni rat na kineskom tržištu automobila potiče sve veću bojazan da se bliži već dugo očekivani kolaps manjih proizvođača koji na tom najvećem svjetskom tržištu automobila ne mogu pratiti korak i nastaviti sa popustima i snižavanjem cijena.

Dionice najvećih kineskih proizvođača u ponedjeljak su potonule nakon što je kineski gigant električnih vozila BYD objavio nove popuste i sniženja za desetak modela, dok je predsjednik uprave jednog drugog proizvođača javno izrazio zabrinutost zbog sve oštrijeg cjenovnog rata. Nakon najnovijih sniženja BYD je sad snizio početnu cijenu svog najjeftinijeg modela, baterijskog hatchbacka Seagull, na samo 55.800 yuana (7.765 dolara), s prijašnjih gotovo 10.000 dolara.

Snižavanje cijena BYD-ja, uz druga zbivanja na automobilskom tržištu, ukazuje na potencijalnu prijelomnu točku u kojoj se slabiji igrači više neće moći održati, uslijed sve većih gubitaka zbog konstantnog pada cijena, rekao je Tu Le, analitičar iz konzultantske kuće Sino Auto Insights.

“Ovo sve ukazuje na krvoproliće do kojeg bi moglo doći kasnije ove godine… To bi mogao biti prvi domino koji će konačno izvršiti pritisak na slabije igrače u toj industriji, primjerice manje startupove kao što su Neta i Polestar, koji su počeli teturati,” rekao je Tu Le.

Podaci o prodaji novih električnih automobila za siječanj pokazuju da prednjače domaće kineske marke koje su zauzele 9 od prvih 10 pozicija po prodaji.

Predsjednik kompanije Great Wall Motors (GWM) Wei Jianjun u petak je u javnom istupu upozorio da je kineska autoindustrija nezdrava, budući da pritisak na spuštanje cijena uništava prihode proizvođača i njihovih dobavlja,a te ugrožava njihov opstanak. GWM je jedan od desetak najvećih kineskih proizvođača, specijaliziran za SUV vozila i pick-up kamionete koje prodaje pod nekoliko različitih brendova.

Wei je čak u svojem istupu situaciju usporedio s propašću kompanije Evergrande, nekadašnjim gigantom na kineskom tržištu nekretnina, koji je prošle godine morao biti likvidiran, nakon što je nagomilao enormne dugove. “Takav Evergrande već postoji i u automobilskoj industriji, ali se još nije srušio,” izjavio je u intervjuu za portal Sina Finance.

U još jednom znaku preopterećenosti tržišta, agencija Reuters je početkom tjedna izvijestila da kineski regulatori istražuju sve veći fenomen koji šteti industriji, prodaju “rabljenih” automobila koji zapravo nisu uopće korišteni. Navodno se proizvođači i distributeri sve više okreću takvom lažnom prikazivanju prodaje kako bi ostvarili agresivno postavljene prodajne ciljeve.

Dionice BYD uvrštene na burzu u Hong Kongu u ponedjeljak su pale za 8,6 posto, dok su dionice drugog velikog proizvođača, Geely Auto, pale za 9,5 posto. Dionice drugih kompanija iz tog sektora, uključujući Nio i Leapmotor, završili su da s gubitkom od između 3,0 i 8,5 posto.

U posljednjih desetak godina mnoštvo novih startup kompanija je ušlo na kinesko tržište automobila, privučenih eksplozivnim rastom sektora električnih vozila. No, tržište je ubrzo postalo prenapučeno, proizvođači se natječu za kupce drastičnim rezanjem cijena, pa većina kompanija u tom sektoru trpi velike gubitke.

Od 169 proizvođača automobila koji danas posluju u Kini, više od polovice njih ima manje od 0,1 posto tržišnog udjela, pokazuju podaci konzultantske kuće Jato Dynamics. Prenapučenost kineskog automobilskog sektora podsjeća na situaciju u američkoj autoindustriji s početka 20. stoljeća, kada se stotinjak različitih kompanija pokušavalo natjecati s velikim igračima kao što je bio Ford, prije nego što je došlo do vala konsolidacije.

Le je u svojoj analizi rekao da oštar cjenovni rat traje već oko tri godine. Proizvođači su nekad mogli dodatno naplaćivati naprednije funkcije u modernijim modelima, poput sustava koji automatski preuzimaju upravljanje i kočenje u određenim situacijama – no sada ih sve više nudi takve stvari kao osnovnu opremu.

Prošlog tjedna je i kinesko državno tijelo za ekonomsko planiranje upozorilo da se konkurencija u nekim industrijama previše zaoštrava, budući da neke kompanije prodaju svoje automobile za manje od troškova proizvodnje, što uvodi poremećaje za tržišno natjecanje.

Wei, predsjednik kompanije Great Wall, upozorio je u petak da produljeni cjenovni rat šteti cijelom opskrbnom lancu o kojem ovisi autoindustrija. Neki dobavljači sad pod pritiskom autokompanija da snižavaju i svoje cijene. “Neki proizvodi su sad pali s 220.000 yuana na samo 120.000 yuana u proteklih nekoliko godina… Kakvi su to industrijski proizvodi kojima se cijena gotovo prepolovi, a da još uvijek garantiraju kvalitetu?”

Ipak, predviđanja analitičara o neminovnoj konsolidaciji kineskog automobilskog tržišta prisutna su već godinama, no unatoč tome sektor je kontinuirano nastavio s rastom i dodavao nove igrače, kaže Michael Dunne, konzultant koji prati kinesku automobilsku industriju. “Snižavanje cijena BYD-ja će ugasiti neke od slabijih igrača. Međutim, na svaku takvu žrtvu, u sektor pristiže neki novi Xiaomi ili Huawei sa svojom ponudom.”

Jedan odgovor

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Popularno

Novi broj magazina „Financije.hr” donosi brojne ekskluzivne poslovne priče, intervjue i događaje iz regije i svijeta…

Komentari