Qelo za Financije.hr: Naša kartica je ‘roaming’ ključ vozačima električnih vozila

Qelo
Qelo punjači, Zagreb, Foto: Qelo/Pinion Lab

Europsko udruženje proizvođača automobila ACEA već neko vrijeme potiče bržu izgradnju mreže punionica kako bi se uklonila zabrinutost potrošača oko putnog dosega za električna vozila uslijed nepotpune infrastrukture. Prema Europskoj komisiji, bit će potrebno imati postavljenih 3,5 milijuna punionica do kraja 2030. godine.

No, izgradnja infrastrukture za punjenje električnih vozila diljem Europe znatno zaostaje za ciljevima proširenja mreže, pokazuje novo izvješće energetsko-tehnološke tvrtke gridX. Neravnomjerna mreža punionica diljem kontinenta predstavlja velik izazov u uvjeravanju vozača da prijeđu s benzinaca na električna vozila – ključnu komponentu klimatskih planova Europske unije za postizanje ugljične neutralnosti.

GridX je, u 2024. godini, izbrojao ukupno 882.020 punionica u Europskoj uniji, što je daleko od cilja Europske komisije. Izvješće je također evidentiralo još 138.429 punionica u Islandu, Lihtenštajnu, Norveškoj, Švicarskoj i Ujedinjenoj Kraljevini. Postizanje cilja EU-a značilo bi instaliranje oko 410.000 javnih punionica godišnje – gotovo tri puta više od trenutačne godišnje stope instalacije, upozorava izvješće tvrtke gridX.

Nedostatak punionica znači da bi putovanje električnim vozilom preko Europe – primjerice od Lisabona do poljskog Białystoka – i dalje predstavljalo logistički izazov. Za vožnju ovom rutom dugom 3.550 kilometara, bilo bi potrebno barem deset stajanja za punjenje – pod uvjetom da su punionice prikladno raspoređene i dostupne.

Za Hrvatsku je to dodatno važno i s aspekta širenja transeuropske prometne mreže (TEN-T), koja sada uključuje više prometnih pravaca i čvorišta u Hrvatskoj. Tako osim prometne veze između Zagreba i luke Rijeka, nove smjernice sada uključuju i luke Split i Ploče, regionalne željeznice u unutrašnjosti, zračne luke i drugu infrastrukturu. A to ističe i potrebu za većim brojem punionica za električna vozila i na hrvatskim cestama.

Tvrtka Qelo, prvi privatno financiran i neovisan sustav elektromobilnosti u Hrvatskoj, svojom prvom javnom ponudom vlastitih obveznica, želi financirati daljnji razvoj. Kako bi mogli nastaviti širenje poslovanja, izdali su konvertibilnu korporativnu obveznicu s rokom dospijeća od tri godine.

Ulagačima su nudili kamatu od osam posto, koja se isplaćuje polugodišnje, a kasnije će investitori dobiti i mogućnost da svoje ulaganje u obveznicu pretvore u vlasnički udio u firmi. Minimalno ulaganje iznosilo je 1.000 eura, koliko je nominalna vrijednost jedne obveznice, a Qelo ih je na prodaju nudio tri tisuće.

Qelo.eu
Qelo punionica, Avenue Mall, Zagreb, Foto: Qelo

Poslovni model brenda Qelo, iza kojeg stoji tvrtka enasolAuto d.o.o., temelji se na procjenama koje ukazuju da bi u 2025. godini na hrvatskim cestama moglo biti 40.000 električnih vozila, dok bi do 2030. taj broj mogao narasti na 200.000.

Cilj im je imati vlastitu mrežu punionica, najbolje prilagođenu potrebama korisnika, jer to omogućava stabilnost poslovanja. Trenutačno imaju 43 punionice na 14 lokacija, a teže uspostavi minimalno 10.000 javnih punionica diljem zemlje, s posebnim naglaskom na brze i ultra brze punionice – što je infrastrukturni preduvjet uspješan razvoj e-mobilnosti u Hrvatskoj.

Nove punionice grade u Istri, Zagrebu, na jadranskoj obali, u Međimurju i Slavoniji, uz suradnju s trgovačkim centrima i drugim posjećenim lokacijama. Osim vlastitih punionica, Qelo pruža i usluge punjenja električnih vozila i na većini ostalih punjača u Hrvatskoj i Europskoj uniji.

Prosječno punjenje obavljeno njome je 20 kWh, a bilježe preko 2.000 punjenja mjesečno. Od 2023. do 2024. godine kompanija je gotovo utrostručila broj punjenja i upeterostručila prihod.

Što sve nudi Qelo hrvatskim „e-vozačima“, u razgovoru za Financije.hr otkrio je Tomislav Ivanetić, član Uprave za rast i razvoj poslovanja tvrtke Qelo.

Pinion Lab
Tomislav Ivanetić, član uprave za rast i razvoj poslovanja Qela, Foto: Pinion Lab/PR

1.Kako je nastala ideja za Qelo i što vas je motiviralo da uđete u ovakvu specifičnu nišu?

Ideja za Qelo nastala je iz stvarne i svakodnevne potrebe. Osim toga, svi vozimo električna vozila pa iz prve ruke znamo potrebe vozača. U Hrvatskoj i regiji nedostaje brza i ultra brza EV infrastruktura, i to smo odmah prepoznali kao priliku. Naš primarni cilj bio je razviti vlastitu mrežu pouzdanih punionica koja će odgovoriti na potrebe svih vozača električnih vozila. Kroz razgovore s profesionalnim vozačima i flotama napravili smo i korisnička istraživanja, te shvatili koliko je važno da sve bude jednostavno i funkcionalno. Tako je uz osnovnu infrastrukturu nastala i Qelo kartica kao dodatna pogodnost – svojevrsni ‘roaming’ ključ koji EV vozačima omogućuje punjenje diljem Europe.

2.Možete li ukratko objasniti koji je osnovni proizvod/usluga Qela i koja je njegova dodana vrijednost na tržištu?

Naš core business je razvoj, upravljanje i širenje mreže vlastitih brzih i ultra brzih punionica. To je temelj Qelovog poslovnog modela. Vjerujemo da bez stabilne i dostupne infrastrukture nema ni ozbiljne elektrifikacije prometa. Ono što nas izdvaja je potpuna kontrola nad mrežom, uz vlastiti nadzor, servis i održavanje što nam omogućava visoku pouzdanost punjenja uz punu posvećenost ovome poslu, s obzirom na to da se bavimo samo punionicama. Qelo kartica dolazi kao dodatan alat koji korisnicima daje jednostavan pristup ostalim punionicama, ali glavni fokus ostaje na našim lokacijama, koje su strateški pozicionirane.

3.Vi ste, praktično, startup s vrlo neobičnim startom – otkud ideja za izlazak na tržište s obveznicom?

Od početka smo znali da razvijamo novu infrastrukturu, što traži intenzivna ulaganja. Umjesto da se oslonimo isključivo na venture capital modele koji često znače odricanje od kontrole i dijeljenje vlasništva, odlučili smo ponuditi nešto novo na tržištu – obveznicu. To je oblik ulaganja koji malim investitorima nudi sigurnost i jasnoću – jer iza svakog eura stoji konkretan projekt, konkretna punionica, i konkretan prihod. Time smo pokazali zrelost unatoč statusu startupa. Vrijeme za institucionalne i venture capital ulagače će doći. Konvertibilne obveznice su nam dale najbolji balans – i za nas i za ulagače. Mi zadržavamo kontrolu nad operacijama, a ulagači dobivaju konkurentan prinos i potencijalni udio u budućnosti ako se Qelo odluči na IPO. Na taj način nismo razvodnili vlasništvo, ali smo osigurali povjerenje tržišta. Osim toga smo zajednici željeli ponuditi priliku da budu dijelom izgradnje i poboljšanja infrastrukture te punjenja EV u Hrvatskoj, a upravo zato smo konverziju obveznica zamislili tako da svatko tko uloži može nakon tri godine postati vlasnik udjela u Qelu.

4. Kamata od osam posto djeluje vrlo konkurentno – kako balansirate prinos i održivost modela?

Naš poslovni model temelji se na generiranju stalnog rasta prihoda kroz korištenje punionica. Svaka nova lokacija povećava našu mrežnu vrijednost i prihod. S obzirom na to da EV tržište raste iz godine u godinu, a potreba za punionicama će biti sve veća, sigurni smo u održivost ovog modela. Uz to, imamo strogu kontrolu troškova i strateški biramo lokacije koje imaju najveći potencijal povrata ulaganja.

Foto: Qelo
QLO karta punionica, Foto: Qelo

5. Koliki iznos ste prikupili i koliko ide u gradnju punionica?

Cilj je bio prikupiti tri milijuna eura putem izdanja trogodišnjih konvertibilnih obveznica, i s ponosom možemo reći da smo u tome u potpunosti uspjeli. Od ukupnog prikupljenog iznosa najveći dio planiramo uložiti u izgradnju vlastite mreže brzih i ultra brzih punionica diljem Hrvatske. To je naš temeljni poslovni fokus i glavni motor rasta tvrtke. Ostatak sredstava bit će usmjeren na daljnji razvoj digitalnih rješenja i korisničkih servisa, poput Qelo kartice i prateće aplikacije. Vjerujemo da upravo ovakvo strateško ulaganje omogućava stabilan i održiv rast, ali i značajan doprinos razvoju zelene infrastrukture u regiji.

6. Kakav je odziv tržišta bio na obveznice?

Fantastičan. Odziv je bio iznad očekivanja, pogotovo u prvom tjednu ponude. Zapravo je novac u cijeloj akciji ostao sporedan jer smo izgradili ozbiljnu zajednicu ulagača koji nas poznaju, podržavaju i pomažu nam. A iznos smo prikupili u roku i bez potrebe za dodatnim promotivnim ciklusima. Ulagači su prepoznali naš pristup i transparentnost. Imamo jasan plan, proizvod koji je već na terenu i tim koji zna kako ga skalirati. Upravo ono što je tržište željelo.

7. Spominjete IPO – kada bi to moglo doći i zašto?

IPO je svakako jedan od naših srednjoročnih ciljeva. Kada mreža naraste kako planiramo, a poslovni pokazatelji daju pozitivne signale, razmotrit ćemo izlazak na tržište kapitala već prije kraja desetljeća. IPO bi nam osim prikupljanja dodatnog kapitala omogućio potvrdu vrijednosti kompanije, ali i širenje izvan Hrvatske, te jačanje pozicije regionalnog lidera u e-mobilnosti.

Foto: Pixabay.com
Punionica za električna vozila, ilustracija Foto: Pixabay.com

8. Koji je dugoročni gospodarski potencijal vaše mreže punionica za Hrvatsku?

Potencijal je golem. Hrvatska je zemlja s visokim turističkim prometom i geografskom pozicijom koja traži pouzdanu EV infrastrukturu. Naša mreža omogućuje veću dostupnost električne mobilnosti, ali i konkretno doprinosi energetskoj neovisnosti i održivom razvoju. Svaka punionica je energetska točka koja jača lokalnu i nacionalnu infrastrukturu. Bitno je reći da mi ne gradimo samo punionice, Qelo gradi i energetsku infrastrukturu koja te punionice opslužuje, a čija vrijednost je trajna.

9. Koliko ljudi koristi Qelo karticu i što još planirate za korisnike?

Naše kartice koristi više od tri tisuće vozača, i broj stalno raste. Planiramo dodatne funkcionalnosti – aplikaciju za nove modele plaćanja, dinamične cijene punjenja, program vjernosti. Qelo kartica nije samo sredstvo plaćanja – ona postaje ključ za ekosustav električne mobilnosti. Ali najbitnije je reći da Qelo karticu možete naći u gotovo svim flotama, test automobilima koncesionara i kod vozača koji žele jednostavnost.

10. Koristite li obnovljive izvore energije u punionicama?

Da, sve naše punionice koriste isključivo zelenu energiju i na tome će se sustavno raditi. Ako smo na pozicijama gdje vlasnik objekta upravlja fotonaponskom elektranom ili ima mogućnost njene instalacije naše znanje i iskustvo koriste pri projektiranju takvih kapaciteta. Novi objekti planiraju se s mogućnošću ugradnje solarnih panela i baterijskih sustava. Tu očekujemo veći angažman projektanata u sljedećoj fazi poslovanja kada fokus investicija više neće biti na izgradnji punionica, već ćemo se moći usmjeriti i na izvore energije. Dugoročno želimo da veći dio naše mreže bude energetski autonoman. To je u skladu s našom strategijom ESG održivosti i usmjerenosti prema zelenim investicijama.

11. Jeste li koristili državne ili EU potpore?

Za sada nismo koristili potpore, ali u budućnosti razmatramo i te opcije. Aktivno pratimo fondove EU i domaće potpore za zelenu tranziciju. Smatramo da su to alati za brži razvoj infrastrukture i ubrzanje energetske tranzicije, ali do sada nisu bili dostupni za startupe. Vjerujemo da će naš održivi poslovni model i to promijeniti.

12. Gdje vidite Qelo za pet godina?

Vidimo Qelo kao regionalnog lidera elektromobilnosti s prisutnošću u najmanje pet država – Hrvatska, Slovenija, BiH, te Rumunjska i Bugarska. Mreža od nekoliko stotina punionica, pouzdana platforma, napredna korisnička aplikacija, i zajednica vozača koja Qelo poznaje kao obaveznog partnera na svakom putovanju.

enasolAuto d.o.o.

Ulica grada Vukovara 284, 10000, Zagreb, Hrvatska

Poslovni prihodi (EUR):
203.362,48 (2024.)
Broj zaposlenih:
4 (2024.)

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Popularno

Novi broj magazina „Financije.hr” donosi brojne ekskluzivne poslovne priče, intervjue i događaje iz regije i svijeta…

Komentari