Proizvodnja civilnih zrakoplova u Hrvatskoj ne postoji, većina tvrtki bavi se popravcima ili izradom dijelova

Rolls-Royce motor za Airbus Foto: WikimediaImages / Pixabay

U posljednje vrijeme u Hrvatskoj se naveliko piše o zrakoplovima, bilo da je riječ o novoj, luksuznoj floti našeg najvećeg avioprijevoznika Croatia Airlinesa ili letu nekog od Rafalea, višenamjenskih aviona koje je Hrvatska kupila od Francuske za više od milijardu eura.

Trendu su se priključile i Financije.hr, istraživši postoji li uopće proizvodnja civilnih zrakoplova i svemirskih letjelica, kako se taj sektor naziva kod nas, i u Hrvatskoj.

Odgovor je ne postoji, pošto se niti jedna od tvrtki s popisa, sastavljenog prema podacima bonitetne kuće CompanyWall, ne bavi proizvodnjom zrakoplova, već dijelova za njih ili popravcima.

Tom sektoru, sudeći po spomenutim podacima, baš i ne ide najbolje iako je u odnosu na 2023. napredak ipak primjetan.

Dvadesetak najuspješnijih tvrtki tako je lani ostvarilo 89,1 milijun eura prihoda, znatno više od 54,1 milijuna godinu ranije. Još veći porast zabilježen je po pitanju dobiti – spomenuti je sektor 2023. završio s gubitkom od 464.551 eura, dok su se u prošloj godini mogli pohvaliti s dobiti od 977.110 eura.

Pritom su zapošljavali 699 ljudi, 99 više nego 2023. godine.

Na vrhu liste, sastavljene od podataka CompanyWalla, našao se Zrakoplovno-tehnički centar iz Velike Gorice, čija je djelatnost tehničko održavanje, obnova i popravak zrakoplova.

Tvrtka se može pohvaliti i kompleksom veličine 230.000 metara kvadratnih unutar kojeg se nalaze hangari, pogoni, radionice, skladišta, heliodrom i uzletno-sletna staza.

Lani su ostvarili 589.355 eura dobiti pa možemo reći kako se radilo o godini oporavka, s obzirom da su 2023. završili s gubitkom od 301.301 eura. Rasli su im i prihodi, i to s 14,5 na 17,4 milijuna eura.

Slijedi Tvornica plinskih turbina, smještena u Karlovcu, gdje je osnovana još 1975. godine. U bivšoj državi bila je i jedina koja je usvojila složenu tehnologiju, baziranu na licenci Rolls Roycea. Njihovi glavni proizvodi su, kako navode na svojim stranicama, rotacijski dijelovi mlaznih motora, plinskih turbina i turbopuhala te obrada ostalih strojnih dijelova.

To im je lani donijelo 230.591 euro dobiti, dok je ista 2023. godine iznosila 171.702 eura. U plusu su im bili i prihodi koji su sa 2,3 rasli na 2,4 milijuna eura.

Najimpresivniji rast dobiti na ovoj je listi primjetan kod tvrtki na trećem i četvrtom mjestu. Leistritz Turbinske komponente, podružnica tvrtke Leistritz AG koja se nalazi u Belišću, tako je završila 2023. sa svega 9.559 eura dobiti koja je godinu kasnije dosegnula 155.376 eura. Dodajmo i da se ta tvrtka bavi obradom metalnih dijelova za zrakoplovnu, automobilsku i strojarsku industriju.

Zračne usluge d.o.o. iz Jastrebarskog također je imala vrlo uspješnu prošlu godinu te je njihova dobit na godišnjoj razini porasla na 119.942 eura.

U ovu klasifikaciju djelatnosti spadaju i tvrtke koje se bave dronovima različitih namjena, a najuspješnija prema CompanyWallu je Air-RMLD iz Zagreba na petom mjestu. Njihovi dronovi namijenjeni su nadzoru plinovoda, odnosno detektiranju curenja metana.

Riječ je o startupu koji je u godinu dana gotovo udvostručio dobit, s 28.231 na 46.496 eura, a u plusu su im bili i prihodi koji su 2023. iznosili 182.213 eura, a lani 195.987.

Prvo ime koje većini pada na pamet kada je u pitanju hrvatski dronovi većini je osječka tech kompanija Orqa, među ostalim poznata po proizvodnji FPV (first person view, op.a.) dronova.

Oni su u prošloj godini imali 12,2 milijuna eura prihoda, dok im je dobit dosegnula 2,4 milijuna. Također, krajem 2024. su prikupili i 5,8 milijuna eura u novoj seed rundi investicija.

Njih, međutim, nema na našoj listi jer su službeno registrirani za djelatnost “Proizvodnja punih elektroničkih ploča”.

Vrijedi izdvojiti i Aero standard d.o.o iz Zadra, članicu mreže Diamond Maintenance GmbH koja spada među 145 organizacija odobrenih od strane Hrvatske agencije za civilno zrakoplovstvo, ovlaštenih za linijsko i bazno održavanje zrakoplova.

U pitanju su modeli poput Cessne, Pipera i Hawker Beechcrafta, što im je 2024. donijelo prihode od 732.980 eura (u 2023. su iznosili 465.385 eura), ali i pad dobiti na godišnjoj razini s 21.582 na svega 4.067 eura.

Top 15 kompanija – Proizvodnja zrakoplova i svemirskih letjelica po prihodu
Ime poduzećaUkupni prihodiDobitBroj zaposlenih
ZRAKOPLOVNO-TEHNIČKI CENTAR d.d.17.466.532589.355192
LEISTRITZ TURBINSKE KOMPONENTE BELIŠĆE d.o.o.3.464.838155.37771
TVORNICA PLINSKIH TURBINA d.o.o.2.462.172230.59168
AERO STANDARD d.o.o.732.9814.0687
PLANE CARE d.o.o.394.85216.9404
ZRAČNE USLUGE d.o.o.251.803119.9431
AIR-RMLD d.o.o.195.98746.4972
GOLD GR d.o.o.115.4926.2523
AerGMT j.d.o.o.75.51011.0771
AEROLEGA d.o.o.71.3313.3712
HRVOJEVIĆ d.o.o.67.11016.5941
AEROPETRUS PETRINJA d.o.o.11.8084.3761
AVIOTEHNIKA d.o.o.9.7163.7301
AEROMAG d.o.o.9.3036390
SCARAFAGGIO d.o.o.5.8004.5091
CompanyWall Finansijski Asistent *svi podaci su za 2024. godinu, u EUR

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Popularno

Novi broj magazina „Financije.hr” donosi brojne ekskluzivne poslovne priče, intervjue i događaje iz regije i svijeta…

Komentari