Kineski i europski proizvođači sučeljavaju se sljedeći tjedan na sajmu automobila u njemačkom Munchenu, usred nikad oštrije borbe za tržište u kojoj se etablirane kompanije poput Volkswagena moraju nositi s novom ponudom koju predstavljaju kineski gigant BYD, ali i nove kineske pridošlice kao što su GAC i Changanu.
Ovogodišnji IAA Mobility, najveći europski sajam automobila koji se održava svake dvije godine, stiže u trenutku u kojem europskim proizvođačima slabo ide prodaja u Kini, najvećem svjetskom tržištu, gdje traje brutalan cjenovni rat u kojem se kupcima nude sve jeftinija vozila.
U isto vrijeme, kako bi izbjegli ogroman pritisak kod kuće, kineski proizvođači sve agresivnije se pokušavaju širiti u Europi, u potrazi za boljom dobiti i maržama. U prvom redu je to proizvođač električnih vozila BYD, čija se globalna prodaja od 2019. godine udeseterostručila, na 4,2 milijuna prodanih vozila 2024.
“To je sad borba, Europa protiv Kine… Kinezi pokušavaju rasti u Europi, dok Europljani pokušavaju pružiti otpor, u smislu električnih vozila i softvera,” kaže Pedro Pacheco, analitičar iz konzultantske kuće Gartner.
BYD-ju će se u Munchenu pridružiti i drugi kineski brendovi, kao što su Changan, GAC, ili Hongqi. “Kina se nije samo vratila, već ima veću prisutnost nego ikad prije,” rekao je Jan Heckman iz udruge njemačke autoindustrije VDA, dodavši da će ovogodišnji IAA sajam imati 40 posto više kineskih izlagača u usporedbi s prošlim izdanjem 2023. godine.
Prema podacima JATO Dynamics u prvih sedam mjeseci godine kineski brendovi gotovo su udvostručili svoj udio na europskom tržištu, na 4,8 posto, u usporedbi s tek 2,7 posto u istih sedam mjeseci prošle godine.
McKinsey procjenjuje da bi potencijalno mogli dosegnuti isti udio kojeg trenutačno imaju japanski i korejski proizvođači, koji su na 14 odnosno 9 posto. Osim toga, rast prodaje kineskih vozila dogodio se unatoč nedavno uvedenim carinama koje je Europska unija uvela za neke kineske proizvođače.
“Carine neće zaustaviti Kineze”, kaže Xing Zhou iz konzultantske kuće AlixPartners. “Budući da SAD nije dostupan iz političkih razloga, preostaje samo Europa.” Hongqi, luksuzni brend proizvođača FAW čije ime znači “crvena zastava” i kojeg je svojedobno podržavao Mao Zedong, na sajmu će predstaviti svoje nove modele EHS5, EHS7 i EHS9 modele, i predstaviti svoju europsku strategiju.
Chery, najveći kineski izvoznik, iskoristit će sajam za lansiranje svojih brendova Omoda i Jaecoo u Njemačkoj, dok će BYD predstaviti svoj premium brend Denza, i svoj novi plug-in hibridni model SEAL 6 DM-i Touring.
U prvih sedam mjeseci ove godine prodaja BYD-jevih vozila je u Europi skočila za 290 posto u odnosu na isto razdoblje prošle godine, na preko 84.000 automobila. Nedavno usporavanje prodaje u Kini i pad proizvodnje samo služe kao dodatni pritisak za brži rast u Europi.
S druge strane, europski proizvođači, uključujući Mercedes-Benz, BMW, i francuski Renault, pripremaju snažan odgovor. “Iz perspektive samih proizvoda, ovogodišnji IAA puno je važniji za europske i njemačke proizvođače nego što je bio slučaj prije dvije ili četiri godine,” rekao je Harald Deubener, analitičar McKinseya.
BMW će na sajmu predstaviti svoj SUV model iX3, koji bi trebao biti prvi model cijele nove linije električnih vozila nazvane Neue Klasse. Renault će predstaviti svoj Clio 6, a Mercedes-Benz će prvi put javnosti prikazati model GLC, predvodnik njihove nove generacije električnih vozila.
Volkswagen će također predstaviti svoj gradski električni automobil ID.Polo, čija početna cijena bi trebala biti ispod 25.000 eura kad krene u prodaju sljedeće godine. “Ono što je posebice važno jest da se na sajmu ne predstavljaju samo nišni modeli, već masovni modeli koji bi trebali pokrenuti velik volumen prodaje,” kazao je Deubener.
Dolazak kineskih proizvođača primjećuje se i na hrvatskom tržištu. Po podacima Promocije Plus o prodaji automobila u Hrvatskoj u kolovozu 2025. među 30 najprodavanijih brendova u prvih osam mjeseci godine su bili i kineski Geely (611 vozila), MG (448), Forthing (309) i BYD (145)
Ta četiri brenda su imali udio od 2,96 posto na cjelokupnom tržištu u prvih osam mjeseci, koje ove godine bilježi i cjelokupni rast od više od 7 posto u odnosu na isto razdoblje prošle godine.
Pročitajte još:
Za usporedbu, po prodaji u prvih osam mjeseci 2024. tri su se kineska brenda našla u top 30 – MG (860), Geely (267) i Forthing (122) – a njihov udio je bio 2,62 posto.
Phil Dunne iz konzultantske tvrtke Stax kaže da su europski proizvođači presporo reagirali na kineske izazivače. “Zapadni proizvođači su bili malo previše pasivni… Morat će se naviknuti na život s manjim tržišnim udjelom, jer su Kinezi će se ovdje zadržati.”