Novi zakon o fiskalizaciji, koji je Vlada RH usvojila u svibnju 2025. godine, stvara pretpostavke za Fiskalizaciju 2.0 između poduzetnika i poduzetnika te između poduzetnika i države.
„Uvođenje i proširenje sustava fiskalizacije općenito na transakcije između poduzetnika i poduzetnika, odnosno između poduzetnika i države omogućit će i bolje fiskalno i proračunsko planiranje, veću proračunsku transparentnost i brojne druge koristi za gospodarstvo i gospodarski rast i razvoj“, rekao je prilikom usvajanja zakona, ministar financija RH, Marko Primorac.
Pojasnio je i kako se zakonom omogućava i proširenje fiskalizacije F1, odnosno postojeće fiskalizacije računa u prometu gotovinom.
„Dakle, radi se o transakcijama između poslovnih subjekata i krajnjih potrošača gdje se uvodi obveza fiskalizacije i za ostale oblike plaćanja odnosno za transakcije i izdane račune koji se naplaćuju sredstvima na transakcijski račun“, pojasnio je ministar Primorac.
Zakon bi trebao poduzetnicima donijeti i brojna administrativna rasterećenja posebice s aspekta poreznih obveza.
„Donijet će se mogućnosti za značajna administrativna rasterećenja poduzetnika kada govorimo o ispunjavanju obveza iz sustava poreza na dodanu vrijednost, omogućit će se ukidanje čitavog niza obrazaca i to će isto tako biti predmet naših izmjena i dopuna zakona o porezu na dodanu vrijednost“, rekao je tada ministar.
Inače, kako je predviđeno prijedlogom zakona, sustav fiskalizacije nadograđivao bi se postupno i u skladu s time stupio na snagu u tri faze. Tako, 1. rujna 2025. godine u dijelu odredbi koje se odnose na fiskalizaciju računa u krajnjoj potrošnji, 1. siječnja 2026. godine trebale bi stupiti na snagu odredbe koje se odnose na izdavanje i fiskalizaciju e-računa, a od 1. siječnja 2027. kao izdavatelji e-računa propisuju se obveznici poreza na dohodak i poreza na dobit koji nisu u sustavu PDV-a, kao i proračunski i izvanproračunski korisnici.

Đurđica Mostarčić, predsjednica Sekcije računovođa HOK-a, za HRT naglasila je kako bitne promjene stupaju na snagu od 1. siječnja 2026. godine.
„Od 1. siječnja jako je važno razlikovati jesmo li nekome izdali račun ili e-račun. Kad govorimo o izdavanju računa, govorimo o fizičkoj osobi, dok ćemo svima ostalima morati početi izdavati e-račune. To je i datum kada svi poduzetnici moraju početi zaprimati eRačune, dok ih izdaju samo oni koji su u sustavu PDV-a. S 1. siječnjem 2027. i oni koji nisu u sustavu PDV-a će morati početi izdavati eRačune“, pojasnila je Mostarčić.
Neki poduzetnici imaju već iskustva jer su i do sada izdavali e-račune, međutim sada e-račun uvodi neke novosti.
„Ako ćete izdavati e-račun za predujam on ima posebnu oznaku, ako izdajete otpremnicu opet ima posebna oznaka, trebat će o tome voditi računa i educirati se. Velika novina i ono oko čega očekujem najveću problematiku je uvođenje KPD oznaka. Svaka stavka na izlaznom računu mora biti povezana s KPD oznakom, što znači da mora imati određenu šestoznamenkastu šifru. Greška u krivoj šifri će se kažnjavati“, rekla je Mostarčić.
Među obrascima koji se ukidaju nalaze se DON-H (izvješće o donacijama hrane), Knjiga izlaznih računa (I-RA), Posebna evidencija o primljenim računima (U-RA) i statistički obrazac RAD-1G za male i srednje poduzetnike, a prema procjenama Ministarstva financija, administrativno rasterećenje bi moglo donijeti više od 120 milijuna eura godišnjih ušteda.
Pročitajte još:
„Naša savjetodavna služba ima puno upita. Održali smo jedan webinar u ožujku. Postoje obrtnici i neki poduzetnici koji nikad nisu izdavali račun putem nekog sustava jer nisu ni trebali. Ovo je jedna prisilna i brza transformacija kako će morati izdavati račune. Dobro je da se dogodila odgoda za sve koji nisu u sustavu PDV-a, male poduzetnike. Oni će tek biti prinuđeni izdavati e-račune od 1. siječnja 2027.“, rekla je Mostarčić.
Obveznicima će se propisati obveza čuvanja eRačuna u općem zastarnom roku, u skladu s općim poreznim zakonom, nakon čega će se za daljnje potrebe fiskalizacijske poruke o izdanim i zaprimljenim eRačunima čuvati u Poreznoj upravi. Tako se skraćuje i postojeći rok čuvanja eRačuna kao knjigovodstvene isprave za sve one eRačune za koje je proveden postupak fiskalizacije.