Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja (AZTN) je objavila kako su rezultati istraživanja tržišta tiska za 2024. godinu pokazali da je prodana naklada svih općeinformativnih dnevnika u Hrvatskoj iznosila 24,2 milijuna primjeraka, dok je u slučaju tjednika to 1,6 milijuna primjeraka.
Najprodavaniji dnevnik je bio 24 sata, a u kategoriji tjednika to je Hrvatski tjednik.
Nema promjene u višegodišnjem trendu pada prodane naklade dnevnika koji je u 2024. na godišnjoj razini iznosio 14 posto u odnosu na 15 posto godinu ranije.
U 2021. godini bilo je, za usporedbu, prodano 37,2 milijuna primjeraka dnevnika.
Promatrano prema vlasničkim grupama, na tržištu dnevnika u 2024. godini najveći udio od 52,6 posto ima Styria Grupa u koju spadaju 24 sata i Večernji list, uz blagi pad tržišnog udjela u odnosu na 2023. godinu. Pritom je tržišni udio 24 sata porastao, a Večernjeg lista pao.
Druga je Hanza Media Grupa u okviru koje su Jutarnji listi i Slobodna Dalmacija. Ona ima udio od 30 do 40 posto zabilježivši blagi rast tržišnog udjela. Treća je grupacija Glas Istre koja je ostvarila zbirni tržišni udio od 10 do 20 posto
Pada i prodaja tjednika, no u 2024. u odnosu na 2023. godinu on je bio jedan posto naspram osam posto u prethodnom godišnjem razdoblju.
Većina tjednika bilježi pad prodane naklade u 2024. u odnosu na 2023. godinu uz iznimku četiri tjednika koji bilježe trend rasta, a to su Hrvatski tjednik, Nacional, Međimurske novine i Zadarski tjednik.
Nakon najprodavanijeg Hrvatskog tjednika slijede po prodaji 7Dnevno, Međimurje i Nacional. Svi oni imaju tržišni udio između 10 i 20 posto. Nekada popularni Globus se sveo na udio manji od pet posto.
Nakladnici su od oglašavanja u općeinformativnim dnevnicima zaradili u 2024. 14,77 milijuna eura što je blago manje na godišnjoj razini jer je u 2023. taj prihod iznosio 14,87 milijuna eura. Primjerice, 2021. je bio 16,5 milijuna eura.
Kod tjednika prihod od oglašavanja je bio 4,6 milijuna eura i to je godišnji pad od 12 posto.
Jedini distributer tiska u Hrvatskoj u 2024. godini bio je Tisak plus koji je imao manji pad prihoda u odnosu na 2023. godinu, navodi AZTN.
Na tržištu trgovine na malo tiskom bilježi se rast ukupnih prihoda u 2024. godini u odnosu na 2023. od dva posto. Rast prihoda bilježe i Tisak plus i Inovine kao poduzetnici s najvećim brojem specijaliziranih maloprodajnih mjesta.
U prošloj godini tri nakladnika dnevnika kroz pretplatu su zabilježila rast prihoda. To su Hanza Media, 24sata d.o.o. i Edit novinsko-izdavačka ustanova s dnevnikom “La Voce del Popolo”.
Najveći nakladnici Hanza Media Grupa i Styria grupa bilježe najveći broj elektroničkih publikacija, kao i prihod od oglašavanja u njima.
Ukupan prihod od oglašavanja u elektroničkim publikacijama anketiranih nakladnika dnevnika iznosio je 23,6 milijuna eura dok je kod tjednika to tek 454 tisuća eura. Najveći prihod od oglašavanja u elektroničkim publikacijama u 2024. godini bilježe nakladnici dnevnika 24sata d.o.o., Hanza Media d.o.o. i Večernji list d.o.o.
Nakladnici navode kao otegotnu okolnost na tržištu kompleksnost same operacije distribucije tiskovina. Kažu da je Hrvatska zemljopisno vrlo zahtjevno područje za distribuciju, a posebice tiskovina kod kojih su specifični distributivni zahtjevi u dijelu koji se odnosi na vremenske rokove dostave samih tiskovina na prodajna mjesta.
Pročitajte još:
AZTN je objavio kako je u razdoblju provođenja ovog istraživanja tijekom 2025. godine došlo do određenih promjena na tržištu. Od 1. veljače 2025. umjesto poduzetnika Tisak plus novi distributer tiskovina postao je poduzetnik Distribucija tiskanih medija.
Također, nova okolnost na tržištu tijekom 2025. godine je određivanje usluge distribucije tiska na području Hrvatske uslugom od općeg gospodarskog interesa, pa je o tome potpisan ugovor između Ministarstva kulture i medija i Hrvatske pošte.