Jadranski naftovod (Janaf) s jedne i mađarski MOL s druge strane nikako da izađu iz slijepe ulice napetih odnosa, a teško se oteti dojmu da važnu ulogu u svemu ne igra politika.
Otkako su nastale napetosti oko kupnje ruskih energenata, koje Mađarska i Slovačka troše u velikim količinama dok Europska unija nastoji od njih potpuno odustati, s vremena na vrijeme zapali se iskra verbalnog konflikta između MOL-a i službene Budimpešte s jedne te Janafa i Hrvatske s druge strane.
Mađari bi mogli naftu umjesto iz Rusije nabavljati isporukama preko Janafa, no MOL tvrdi kako Janaf nabija nepoštene cijene ili otežava transport, dok Janaf ističe kako u potpunosti posluje na temelju važećih ugovora ne diskriminirajući niti jednog korisnika naftovoda. Najnoviji je zaplet tvrdnja koja dolazi iz MOL-a i Slovnafta da Janaf jednostrano nameće promjene ugovora.
Zbog toga su se obratili Glavnoj upravi za tržišno natjecanje Europske komisije navodeći da ponašanje Janafa dodatno pojačava zabrinutost oko sigurnosti opskrbe vezane za naftovod od Omišlja.
U pismu u Bruxelles, kako prenosi Hina, tvrtke iz Mađarske i Slovačke navode kako ih je Janaf obavijestio da će primiti sirovu naftu koja je već kupljena i planirana za isporuku samo ako se MOL i Slovnaft slože kupiti dodatne količine i ubaciti ih u Janaf kao potisnu naftu. Dodali su da takvih zahtjeva prije nije bilo niti se spominju u ugovoru te da je Janaf naznačio da će se takvi uvjeti primjenjivati i ubuduće.
“Ove prakse imaju neposredne i ozbiljne posljedice jer Janaf iskorištava svoju infrastrukturnu poziciju kako bi nametnuo jednostrane promjene ugovora koji regulira pristup transportu sirove nafte koja nije ruska. To potkopava sposobnost MOL-a i Slovnafta da osiguraju količine sirove nafte, koja nije ruska, potrebne za ispunjavanje regulatornih obveza i za osiguranje kontinuiranog i sigurnog rada svoje slovačke rafinerije koja igra ključnu ulogu u opskrbi gorivom nekoliko država članica EU-a. Osim dobro poznatih problema s kapacitetom i cijenama Adria naftovoda, ovaj nedavni razvoj događaja ponovno baca sjenu neizvjesnosti i postavlja pitanje koliko pouzdano funkcionira južni cjevovodni sustav. To je od velike važnosti za izvedivosti postupnog ukidanja ruske nafte koju je predložila Europska unija”, tvrde iz MOL-a.
Dvije tvrtke žele da Bruxelles pozorno prati situaciju i kažu da vjeruju da se suradnja s Janafom može vratiti u profesionalne okvire transparentnosti i poštenih tržišnih uvjeta.
Iz Janafa pak su se oglasili porukom da se transport nafte odvija sukladno kalendaru transporta, ugovoru s MOL grupom i uobičajenoj poslovnoj praksi i pozvali MOL da poveća operativno korištenje kapaciteta naftovoda sukladno važećem ugovoru.
“Transport nafte odvija se prema kalendaru transporta, a sve sukladno zaključenom ugovoru o transportu, tehničkim uvjetima za pristup transportnim kapacitetima Janafa i uobičajenoj poslovnoj praksi. Ističemo kako je stvarno operativno korištenje kapaciteta naftovoda od strane MOL grupe znatno ispod ugovorenih količina i uobičajene poslovne prakse u djelatnosti transporta nafte te očekujemo od MOL grupe da poveća operativno korištenje kapaciteta naftovoda sukladno važećem ugovoru”, kažu iz Janafa.
Zanimljivo je da su prije desetak dana Janaf i MOL održali sastanak na kojemu su se dogovorili da će surađivati.
Hrvatski ministar gospodarstva Ante Šušnjar pak govori da će se Hrvatska rado uključiti u postupak pred Europskom komisijom i nadležnim tijelima jer su argumenti na hrvatskoj strani. Napomenuo je da nije vidio priopćenje iz MOL-a, ali tvrdi da Janaf poštuje sve preuzete obveze. Pritom je podsjetio da Janaf može isporučiti 15 milijuna tona nafte godišnje za dvije MOL-ove rafinerije u Mađarskoj i Slovačkoj.
Po njegovim riječima, ugovor o transportu između Janafa i MOL-a sada obuhvaća oko dva milijuna tona nafte godišnje, a MOL preuzima nešto ispod jednog milijuna.
Pročitajte još:
Šušnjar je istaknuo i da trenutačna situacija za Janaf nije idealna ponajprije zbog problema oko američkih sankcija i Naftne industrije Srbije (NIS).
“Prvenstveno tu je NIS koji je jedan od ključnih partnera, a imamo i MOL koji vozi toliko koliko vozi. Situacija u Janafu je stabilna, svi stres testovi koji su provedeni pokazuju da Janaf stabilno može poslovati još jako dugo, ali u Janafu se radi prilično puno na diverzifikaciji poslovanja i ulaganju u neke druge projekte oko obnovljivih izvora kako bi u slučaju ovakvih situacija imao siguran izvor prihoda i stabilno poslovanje”, prenosi Hina Šušnjarove riječi.









