Kompanija Meta, vlasnik WhatsAppa, objavila je da je u prvoj polovici ove godine uklonila više od 6,8 milijuna korisničkih računa povezanih s prevarantima koji su ciljali korisnike diljem svijeta. Velik broj tih računa bio je povezan s centrima za prijevare koje vode organizirane kriminalne skupine u jugoistočnoj Aziji, a koje u svojim operacijama često koriste prisilni rad, navodi ova tvrtka.
Meta je ovu informaciju objavila istodobno s predstavljanjem novih mjera za zaštitu korisnika od prijevara. Među novim funkcijama je i upozorenje koje se prikazuje korisniku kada ga u grupni chat doda osoba koja nije na njegovom popisu kontakata.
Ove mjere, kako navodi BBC, ciljaju sve češću taktiku prevaranata: otimanje korisničkih računa ili dodavanje korisnika u grupne razgovore koji promoviraju lažne investicijske sheme i druge oblike internetskih prijevara.
Meta je poručila da je WhatsApp „proaktivno detektirao i uklonio račune prije nego što su ih prevarantski centri stigli aktivirati.”
U jednom od zabilježenih slučajeva, WhatsApp je surađivao s kompanijama Meta i OpenAI kako bi razbio mrežu prevara povezanu s kriminalnom skupinom iz Kambodže, koja je nudila novčane nagrade za „like” objava na društvenim mrežama, promovirajući pritom lažnu piramidalnu shemu iznajmljivanja skutera.
Meta je istaknula da su prevaranti koristili ChatGPT za izradu uputa koje su slali potencijalnim žrtvama.

Uobičajeni obrazac bio je da prevaranti prvo kontaktiraju žrtve SMS porukom, a zatim razgovor prebacuju na društvene mreže ili aplikacije za privatne poruke, navodi Meta. Zaključni dio prijevare često se odvijao putem platformi za plaćanje ili kriptovalute.
„Uvijek postoji zamka – i to bi svima trebao biti alarm: ako morate platiti unaprijed da biste dobili obećanu zaradu, riječ je o prijevari”, upozoravaju iz Mete.
Britanska organizacija za zaštitu potrošača Which? pozdravila je ovaj potez, ali i upozorila da „Meta mora učiniti puno više kako bi zaustavila kriminalce na svim svojim platformama“.
„Korisnici Facebooka, Instagrama i WhatsAppa svakodnevno su zatrpani lažnim oglasima – od lažnih investicija do sumnjivih proizvoda i izmišljenih ponuda za posao. Meta mora osigurati da se prijevare nikada ne pojave na njezinim platformama. Regulator Ofcom sada mora djelovati i provesti dijelove Zakona o internetskoj sigurnosti koji su već stupili na snagu, te donijeti stroga pravila o oglasima koji se plaćaju, kako bi tehnološke tvrtke snosile punu odgovornost za sadržaj na svojim stranicama“, rekla je stručnjakinja za potrošačko pravo Lisa Webb.
Pročitajte još:
Ciljani centri iz kojih se upravlja ovakvim prevarama, a koji godišnje oštete korisnike za milijarde dolara, najčešće djeluju iz zemalja kao što su Mjanmar, Kambodža i Tajland. Poznato je i da ti centri regrutiraju ljude koji su potom prisiljeni sudjelovati u prijevarama.
Vlasti u regiji pozvale su građane na oprez i preporučile sigurnosne mjere poput dvostupanjske verifikacije na WhatsAppu kako bi zaštitili svoje račune od otmice. U Singapuru, primjerice, policija je upozorila korisnike da budu naročito oprezni prema neuobičajenim zahtjevima koje prime putem aplikacija za razmjenu poruka.
2 Odgovora
Bravo za firmu Meta, tako i treba!
Ma kloniti se svih tih gluposti…