U Hrvatskoj je tijekom prvog tromjesečja 2025. godine zabilježen rast broja putnika u kopnenom prijevozu, pokazuju podaci Državnog zavoda za statistiku (DZS), iz svibnja ove godine. Prema privremenim statistikama, u razdoblju od siječnja do ožujka prevezeno je ukupno 18,9 milijuna putnika, što predstavlja porast od 4,4 posto u odnosu na isto razdoblje prošle godine.
Najveći doprinos ovom rastu dao je cestovni linijski prijevoz autobusima, u kojem je broj putnika povećan za 4,8 posto. Željeznički prijevoz također bilježi pozitivan trend, s rastom od 5,3 posto. Ovi podaci ukazuju na nastavak oporavka potražnje za javnim kopnenim prijevozom nakon izazova koje su prethodnih godina donosile epidemiološke mjere i promjene u mobilnosti stanovništva.
Porast prometa zabilježen je i u zračnom prijevozu, gdje je broj putnika u prva tri mjeseca ove godine skočio za 13,7 posto, dok je jedino pad zabilježen u pomorskom i obalnom prijevozu, s padom od 3,9 posto.
Kada govorimo o prijevozu robe kopnenim putem, prema podacima DZS-a, ukupni obujam prijevoza robe u Hrvatskoj tijekom 2024. godine dosegnuo je 133,4 milijuna tona, što predstavlja rast od 5,1 posto u odnosu na 2023. godinu.
Rast je zabilježen u gotovo svim vrstama prijevoza, s izuzetkom cjevovodnog i zračnog transporta, koji su zabilježili smanjenje.

Najveći doprinos ukupnom povećanju teretnog prometa dao je cestovni prijevoz, koji je tijekom 2024. porastao za 6,4 posto u odnosu na prethodnu godinu. Stabilan rast bilježi i pomorski i obalni transport, koji je ostvario povećanje od 6,9 posto. Željeznički prijevoz također je zabilježio pozitivan trend s rastom od 4,0 posto, dok je unutarnji vodni promet ostvario najviši postotni rast od 7,7 posto, što upućuje na sve veću važnost riječnog prijevoza u logističkim tokovima.
Suprotno tome, cjevovodni transport robe smanjen je za 7,3 posto, dok je zračni teretni promet smanjen za 7,4 posto, što odražava slabiju potražnju za prijevozom robe zrakoplovima tijekom protekle godine.
Promatrajući kvartalne rezultate, prvi kvartal 2024. donio je rast od pet posto, dok je u drugom tromjesečju zabilježen još snažniji skok od 12,3 posto na godišnjoj razini. Treće tromjesečje donijelo je blagi pad od 2,2 posto, da bi se u četvrtom kvartalu ponovno ostvario rast od 5,7 posto, čime je godina ipak završena s ukupnim pozitivnim saldom.
Rast prometa posljedica je jačanja domaće industrijske proizvodnje, rasta izvoza te povećane potražnje za robama široke potrošnje. Posebno se ističe važnost cestovnog prijevoza koji ostaje ključni segment hrvatske logistike, dok se pozitivni trendovi u željezničkom i unutarnjem vodnom prometu promatraju kao znak diversifikacije transportnih pravaca.
U ovom tekstu fokusirali smo se na Uslužne djelatnosti u vezi s kopnenim prijevozom, a taj razred prema Nacionalnoj klasifikaciji djelatnosti uključuje rad parkirališta ili javnih garaža za automobile, vuču vozila i pomoć na cesti, djelatnosti koje se odnose na cestovni, željeznički i ostale oblike kopnenog prijevoza putnika, životinja ili teret. Ovaj podrazred također uključuje ukapljivanje i/ili uplinjavanje prirodnog plina za potrebe kopnenog prijevoza te usluge vozača u cestovnom prijevozu.

Prema podacima bonitetne tvrtke CompanyWall, najveću dobit u 2024. godini u sektoru uslužnih djelatnosti u vezi s kopnenim prijevozom, ostvarila je tvrtke HŽ Cargo.
Kao nacionalni operater željezničkog teretnog prijevoza i najveći pojedinačni željeznički teretni prijevoznik u Hrvatskoj, HŽ Cargo d.o.o. pruža uslugu javnog prijevoza u domaćem i međunarodnom željezničkom prometu, kao i uslugu vuče vlakova, navodi se na službenoj stranici. Samostalno posluju od 1. siječnja 2007. godine, nakon podjele HŽ Hrvatskih željeznica.
Osnovna djelatnost tvrtke je prijevoz robe – konvencionalni, intermodalni kao i prijevoz opasnih tvari. HŽ Cargo nudi i najam skladišnog prostora kao i najam lokomotiva, vagona i stručnog osoblja za specifične poslove.
Prema podacima CompanyWalla, tvrtka je u 2024. godini ostvarila ukupne prihode od 72.249.484,57 eura dok je ostvarena dobit iznosila 260.293,85 eura. Tvrtka je imala i 938 djelatnika a prosječna mjesečna isplaćena bruto plaća po zaposlenom iznosila je 2.167,27 eura odnosno neto plaća je iznosila 1.291,61 eura.
U 2023. godini tvrtka je imala ukupne prihode od 87.370.118,97 eura dok su ostvareni prihodi iznosili 2.017.336,15 eura. U 2023. godini tvrtka je imala i 995 djelatnika te isplaćivala mjesečnu bruto plaću u iznosu od 1.934,08 eura.

Druga po ostvarenoj dobiti je i tvrtka Rail Cargo Logistics Croatia d.o.o., tvrtka koja je vodeći pružatelj željezničke logistike u Europi, te nude logistička rješenja od prve do posljednje milje za širok raspon industrija diljem cijelog euroazijskog kontinenta.
Kako je navedeno na službenoj stranici tvrtke, većina njihovog prijevoza je skoro u potpuno pod njihovom kontrolom, zbog velike mreže vučnih tvrtki u 13 europskih zemalja, prisutnosti u 18 zemalja, vlastitim terminalima i logističkim centrima te voznom parku i osoblju. Fokus je na ekološki najprihvatljivijem prijevoznom sredstvu na svijetu – željeznici.
Rail Cargo Logistics Croatia djeluje od 1997. godine, prema podacima CompanyWalla a u 2024. godini ostvarila je ukupne prihode u iznosu od 26.603.294,24 eura dok je ostvarena dobit iznosila 692.820,71 eura. Tvrtka je u 2024. godini zapošljavala 61 djelatnika te je isplaćivala prosječnu mjesečnu bruto plaću u iznosu od 3.275 eura odnosno 1.962,61 eura u neto iznosu.
U 2023. godini, tvrtka je imala ukupne prihode u iznosu od 23.731.204,95 eura, dok je ostvarena dobiti iznosila 971.871,24 eura. Iste godine broj djelatnika bio je stabilan – 61, a isplaćena bruto plaća bila je nešto niža i iznosila je 3.013,88 eura.

Treća po ostvarenoj dobiti prema podacima CompanyWalla je i tvrtka Milšped d.o.o., jedini među top tri tvrtke orijentirana na cestovni, pomorski i zračni prijevoz. Milšped Hrvatska nudi kompletan niz logističkih usluga najviše kvalitete. Skladišni kapaciteti, razvijena distribucijska mreža i međunarodni prijevoz čine ovog člana Grupe prepoznatim kao pouzdanog partnera, navodi se na službenoj stranici.
Također, u uredu u Rijeci klijentima pružaju usluge carinskog posredovanja i korištenja bankovnih jamstava u međunarodnom kontejnerskom prijevozu.
Uz europsku mrežu koja se odnosi na cestovni prijevoz rasutih tereta, posebno ističu kolektivnu mrežu koja povezuje regiju odnosno takozvanu Balkansku mrežu, s dnevnim linijama prema/iz: Srbije – Bosne i Hercegovine – Makedonije – Crne Gore – Kosova – Albanije. Posebna pažnja usmjerena je na sigurnost u cestovnom prometu i ekologiju.
Pročitajte još:
Tvrtka je u 2024. godini ostvarila ukupne prihode u iznosu od 26.019.583,23 eura dok je izražen gubitak u iznosu od 529.209,22 eura. Tvrtka je zapošljavala 168 djelatnika a prosječna isplaćena bruto mjesečna plaća iznosila je 1.787,77 eura odnosno neto plaća iznosila je 1.121,04 eura.
U 2023. godini ova je tvrtka uprihodovala 21.740.349,82 eura dok je dobit iznosila 15.376,79 eura. Prema podacima CompanyWalla, u 2023. godini, tvrtka je u 2023. godini imala 159 djelatnika a prosječna isplaćena bruto mjesečna plaća bila je niža nego 2024. godine i iznosila je 1.509,10 eura.