Kolaps prodaje Tesle u Europi nastavlja se i u kolovozu

Freepik.com
Tesla, Foto: Freepik.com

Propadanje prodaje Teslinih električnih automobila na europskim tržištima produljilo se već i na osmi mjesec zaredom u kolovozu, uslijed sve veće konkurencije kineskih brendova i etabliranih proizvođača, kao i oštrih reakcija na probližavanje čelnika kompanije, Elona Muska, strankama krajnje desnice.

U ponedjeljak su objavljeni podaci o novoregistriranim vozilima za kolovoz u Francuskoj, Danskoj i Švedskoj, europskim zemljama koje prve objavljuju brojke za prethodni mjesec. Iz njih se vidi da ni puštanje u prodaju novog moderniziranog Modela Y – od kojeg se očekivalo da bi možda mogao potaknuti preokret – nije urodilo plodom.

U Francuskoj je tako broj novih registriranih Tesli pao za 47,3 posto u kolovozu u odnosu na isti mjesec 2024. godine, dok je istovremeno cjelokupno tržište automobila raslo za skoro 2,2 posto. Broj novih registracija Tesle pao je za više od 84 posto u Švedskoj, gdje je ukupna prodaja električnih vozila ostala ista kao i prošlog kolovoza, iako je ukupno tržište novih automobila poraslo za 6 posto. Tesla je također imala pad prodaje od 42 posto u Danskoj.

Norveška, gdje Tesla ima duboke korijene i gdje su gotovo svi novi automobili električni, i dalje je iznimka u odnosu na ostatak Europe, s porastom registracija Tesle od 21,3 posto. Međutim, prodaja vozila Teslinog najvećeg kineskog rivala, kompanije BYD, je rasla 218 posto.

Najveća Teslina tržišta u Europi su Njemačka i Velika Britanija, zemlje u kojima je ove godine dosad također zabilježen pad prodaje, ali koje još uvijek nisu izvijestile po podacima prodaje za kolovoz.

Tesla se suočava s cijelim nizom problema u Europi. Kompanija još uvijek nudi relativno mali broj modela, koji se sve više percipiraju kao zastarjeli, te nije na tržište izbacila nijedan model za masovnu prodaju još od modela Y 2020. godine. U isto vrijeme nova kineska konkurencija, kao i tradicionalni europski proizvođači, preplavljuju tržište velikim brojem novih modela. 

“Jedan od razloga zbog kojeg i dalje vidimo razočaravajuće brojke može se djelomično pripisati konkurentnijem tržištu,” kaže Matthias Schmidt, analitičar za europska tržišta pri Schmidt Automotive. Schmidt dodaje da mu se čini da Muskovo inzistiranje u kvartalnom razgovoru s investitorima u srpnju da “ne postoje problemi s volumenom prodaje Tesle na europskom tržištu zvuče kao bulažnjenje – jer je u prvoj polovici godine Teslin tržišni udio u zapadnoj Europi pao na 1,7 posto, s 2,5 posto godinu ranije.

Ranije ove godine predstavnici Tesle u Europi tvrdili su da je pad prodaje uglavnom posljedica prebacivanja proizvodnog procesa na osvježeni Model Y, koji je 2023. bio najprodavaniji automobil u Europi. No, iako je osvježeni Model Y ponuđen na prodaju u lipnju u većem dijelu Europe, prodaja Modela Y pala je za 46,5 posto u Danskoj u kolovozu, te 87 posto u Švedskoj.

Problemi Tesle sa žestokom konkurencijom dodatno je pogoršalo Muskovo miješanje u politiku – osim što je bio ključna pomoć u reizboru Donalda Trumpa za predsjednika SAD-a prošle godine, također je i otvoreno podržavao i neke europske stranke krajnje desnice – što je potom izazvalo žestoku reakciju potrošača.

Ginny Buckley, direktorica stranice Electrifying.com koja dijeli savjete vlasnicima električnih vozila, kaže da od početka godine prate raspoloženje potrošača prema Tesli. “Vrlo je očito da efekt Muska na Teslin brend sve više polarizira kupce,” kaže Buckley. Preko polovice anketiranih korisnika stranice kazalo je da ih percepcija Elona Muska odbija od kupovanja Teslinog automobila, što znači da “Tesla više ne može svoju dominaciju uzimati zdravo za gotovo.”

Andy Leyland, analitičar za opskrbne lance SC Insights, kaže da se, osim sve veće konkurencije i “ustajale ponude modela,” Tesla mora nositi i sa sve nižim stupnjem lojalnosti prema brendu, i gubitkom tehnološke prednosti. Dodao je i da Teslinu prodaju potkopava i niska cijena rabljenih Tesli, na sekundarnom tržištu. Tesla je 2023. počela s dramatičnim snižavanjima novih automobila, što je onda srušilo cijene i rabljenim Teslama koje kupci danas mogu vrlo jeftino nabaviti.

Marketcheck, platforma koja prikuplja podatke o prodaji rabljenih vozila u Velikoj Britaniji, kaže da je volumen prodaje rabljenih Tesli oborio rekorde u srpnju, kad je bio 270 posto viši na godišnjoj razini. Prosječna cijena rabljenog Modela Y dosegnula je rekordno nisku razinu, ili 41 posto niža u odnosu na srpanj 2023. godine.

2 Odgovora

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Popularno

Novi broj magazina „Financije.hr” donosi brojne ekskluzivne poslovne priče, intervjue i događaje iz regije i svijeta…

Komentari