Najveći dan za šoping na svijetu, 11. studenog, koji se u Kini obilježava kao Dan Samaca i kad trgovci privlače kupce velikim popustima i posebnim akcijama, ove godine će se produljiti na čak pet tjedana, u pokušaju poticanja inače anemične domaće potrošnje.
Vodeće online platforme za šoping, kao što su Alibaba i JD.com, pokušavaju potaknuti veću potrošnju u kineskoj ekonomiji koja se ove godine muči s nizom problema – od američkih carina i slabijeg izvoza i oštre konkurencije na domaćem tržištu, pa sve do sve češćih i žešćih vremenskih nepogoda, i još uvijek prisutne krize u sektoru nekretnina.
Na medijskom eventu u Šangaju u četvrtak internetska platforma Alibaba je predstavila “investiciju bez presedana” u najveći prodajni događaj ove godine, što uključuje izdvajanje oko 50 milijardi yuana (7 milijardi dolara) koje će Alibaba potrošiti na subvencioniranje popusta za članove svojeg kluba najvećih potrošača kojeg zovu 88VIP.
Razdoblje velikih popusta počelo je u srijedu navečer, i trajat će sve do 11. studenog, Dana Samaca, nazvanog po znamenkama tog datuma, jer arapski broj 1 nalikuje kineskom simbolu za samca. Prema podacima same Alibabe, proizvodi 35 robnih marki, uključujući zapadne brendove kao što su Nike ili L’Oreal, zabilježili su promet od preko 100 milijuna yuana (14 milijuna dolara) već u prvih sat vremena akcijske ponude.
Osim subvencioniranih cijena i kupona za popuste, Alibaba je ove godine uvela i alate umjetne inteligencije koji pomažu kupcima u traženju proizvoda i preporukama. Očekuje se da će novi AI sustav povećati online prodaju za 10 posto.
Ove godine je u fokusu i segment tzv. instantne maloprodaje, tj. brzoj isporuci kad se unutar sat vremena kupcima na adresu dostavljaju narudžbe kupljene preko interneta. Dva najveća kineska onlina trgovca, Alibaba i JD.com, uložili su milijarde u subvencioniranje takve brze dostave, jer taj segment raste brže od cijelog sektora e-trgovine.
JD.com je svoju prodajnu kampanju pokrenuo 9. listopada, datum koji se podudara s povratkom Kineza na posao nakon osmodnevnog državnog praznika kojeg zovu “Zlatni tjedan,” i kad je cijela nacija na kolektivnom odmoru. Aplikacija Douyin u vlasništvu ByteDancea, koja je kineska verzija TikToka, isto je tog dana počela s reklamiranjem popusta i akcija.
Iako se tijekom Zlatnog tjedna broj putovanja povećao u odnosu na prošlu godinu – jer deseci milijuna Kineza putuju u zavičaj i posjete rodbini – potrošnja u trgovinama pala je na najniže brojke u posljednje tri godine. To je zabrinjavajući znak uoči ovogodišnjeg Dana Samaca, i upitno je hoće li dulje razdoblje posebnih popusta navesti kupce da više troše.
“Ove godine su ponude manje uzbudljive nego ikad dosad… Jedino što trenutno tražim su udobne tenisice, ali još nisam našla nijedne koje mi se sviđaju,” rekla je za Reuters Deng Lei, 49-godišnjakinja koja vodi studio za meditaciju u Pekingu. Na tiskovnoj konferenciji u utorak JD.com je kazao da će preko 100.000 “hit” proizvoda ponuditi po najnižim cijenama ove godine.
Jacob Cooke, suosnivač i direktor tvrtke WPIC Marketing+Technologies, kaže da će proizvodi koji pomažu potrošačima da “izgledaju dobro ili se osjećaju dobro” ove godine vjerojatno bolje proći. Pritom misli na kozmetičke proizvode, vanjsku odjeću poput kaputa, i gotova hrana i pića.
Pročitajte još:
Istovremeno se očekuje da će se prodaja kućanskih aparata, čija prodaja je eksplodirala 2024. godine zbog državnih poticaja, značajno smanjiti. Analitičari Nomure predviđaju pad prodaje kućanskih aparata za 20 posto u četvrtom tromjesečju godine.
“Možda ljudi neće kupiti neki kućanski aparat baš ove godine, ali zato će ih biti više koji će nabaviti novi telefon,” kaže Cooke, i dodaje da bi najnoviji modeli Appleovih pametnih telefona mogli potaknuti potražnju.
Prošle godine je period popusta počeo 14. listopada, a volumen prodaje u nešto manje od mjesec dana tih posebnih akcija je dosegao 203 milijarde dolara, po podacima koje je prenio Bloomberg.