Kineski izvoz pada, a tek se čekaju efekti zabrane izvoza rijetkih metala

Kopanje ruda, FOTO: Unsplash

Rast kineskog izvoza usporio je u svibnju na najnižu razinu u posljednja tri mjeseca jer su američke carine pritisnule isporuke, dok se deflacija proizvođačkih (tvorničkih) cijena produbila na najnižu razinu u dvije godine, pojačavajući pritisak na drugo najveće svjetsko gospodarstvo i na domaćem i na vanjskom planu.

Globalni trgovinski rat američkog predsjednika Donalda Trumpa i oscilacije u kinesko-američkim trgovinskim odnosima tijekom protekla dva mjeseca pretvorili su kineske izvoznike i njihove partnere s druge strane Pacifika u putnike na vrtuljku, usporivši pritom rast svjetskog gospodarstva.

Carinski podaci dodatno ilustriraju učinak američkih carina na isporuke: kineski je izvoz u Sjedinjene Države u svibnju, promatrano vrijednosno, potonuo 34,5 posto na godišnjoj razini – najviše od veljače 2020., kada je izbijanje pandemije bolesti COVID-19 poremetilo globalnu trgovinu.

Ukupan kineski izvoz u svibnju je, izraženo vrijednosno, porastao 4,8 posto u odnosu na isti mjesec lani, što je sporije od skoka od 8,1 posto u travnju i ispod 5,0 posto rasta koliko je predviđala Reutersova anketa, pokazuju carinski podaci objavljeni u ponedjeljak, unatoč snižavanju američkih carina na kinesku robu koje je stupilo na snagu početkom travnja.

Uvoz je pao 3,4 posto na godišnjoj razini, znatno dublje od travanjskog pada od 0,2 posto i lošije od pada od 0,9 posto koji je predviđala Reutersova anketa.

Izvoz je u ožujku i travnju poskočio 12,4 posto, odnosno 8,1 posto na godišnjoj razini, jer su tvornice požurile otpremiti robu u SAD i prema drugim inozemnim kupcima kako bi izbjegle Trumpove visoke carine na Kinu i ostatak svijeta.

Iako su kineski izvoznici u svibnju nakratko odahnuli nakon što su Peking i Washington pristali suspendirati većinu carina na 90 dana, napetosti između dviju najvećih svjetskih ekonomija i dalje su visoke, a pregovori su u tijeku o temama od kineske kontrole nad rijetkim zemnim elementima do pitanja Tajvana.

Trgovački izaslanici Kine i SAD-a sastaju se u ponedjeljak u Londonu kako bi nastavili razgovore nakon telefonskog poziva njihovih najviših čelnika u četvrtak.

„Rast izvoza vjerojatno je zakočen strogim carinskim pregledima u svibnju zbog pojačanih kontrola izvoza“, kaže za Reuters Xu Tianchen, viši ekonomist u Economist Intelligence Unit, napominjući kako je izvoz rijetkih elemenata prošloga mjeseca gotovo prepolovljen, a izvoz električnih strojeva također je znatno usporio.

Stockcake.com
Automobilska industrija, Foto: Stockcake.com

Frank Eckard, direktor njemačkog proizvođača magneta, posljednjih je tjedana zatrpan pozivima. Očajni proizvođači automobila i dobavljači dijelova žurno traže alternativne izvore magneta, kojih nedostaje zbog kineskih ograničenja.

Neki su Eckardu rekli da bi, ako ne pronađu druge zalihe magneta, njihove tvornice mogle stati do sredine srpnja. „Cijela je automobilska industrija u potpunoj panici“, kaže za Reuters Eckard, izvršni direktor tvrtke Magnosphere iz Troisdorfa. „Spremni su platiti bilo koju cijenu.“

Menadžeri automobilskih tvrtki ponovno sjede na kriznim sastancima, zabrinuti da bi stroge kineske kontrole izvoza magneta ili rijetkih metala ključnih za proizvodnju vozila mogle paralizirati proizvodnju. Američki predsjednik Donald Trump izjavio je u petak da je kineski predsjednik Xi Jinping pristao dopustiti nesmetani protok rijetkih zemnih metala i magneta u Sjedinjene Države. Američko trgovinsko izaslanstvo trebalo bi se sastati s kineskim kolegama na razgovorima u Londonu u ponedjeljak.

Industrija strahuje da bi situacija s rijetkim metalima mogla prerasti u treći veliki šok opskrbnih lanaca u pet godina. Nestašica poluvodiča izbrisala je milijune vozila iz proizvodnih planova proizvođača od otprilike 2021. do 2023. Prije toga, pandemija koronavirusa 2020. zatvorila je tvornice na tjednima.

Ti su krizni udari potaknuli industriju da ojača strategije opskrbnih lanaca. Menadžeri su dali prednost sigurnosnim zalihama ključnih komponenti i preispitali primjenu sustava zaliha „točno na vrijeme“, koji štedi novac, ali može ostaviti tvornice bez pričuva kad kriza eskalira.

Sudeći po pozivima koje prima, Eckard ipak zaključuje da „nitko nije ništa naučio iz prošlosti“.

Ovog puta, smanjuje opskrba rijetkih minerala, industrija ima malo alternativnih mogućnosti s obzirom na to koliko Kina dominira tržištem. Sudbina automobilskih proizvodnih traka prepuštena je malom timu kineskih birokrata koji pregledavaju stotine zahtjeva za izvozne dozvole.

Već je zatvoreno nekoliko europskih tvornica dobavljača automobilske industrije, a očekuju se nova gašenja, priopćila je udruga europskih dobavljača, CLEPA.

„Prije ili kasnije, to će pogoditi sve“, kaže glavni tajnik CLEPA-e Benjamin Krieger.

Današnji automobili koriste motore na bazi rijetkih zemnih metala u desecima komponenti – od retrovizora i zvučnika, preko uljnih pumpi i brisača pa sve do senzora za curenje goriva i kočionih senzora.

Prema savjetničkoj kući AlixPartners, Kina kontrolira do 70 posto globalne proizvodnje rijetkih zemnih metala, 85 posto kapaciteta za preradu i oko 90 posto proizvodnje legura rijetkih minerala i magneta. Međunarodna agencija za energiju procjenjuje da prosječno električno vozilo sadrži oko 0,5 kg rijetkih elemenata, dok ih automobil s motorom na fosilno gorivo troši upola manje.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Popularno

Novi broj magazina „Financije.hr” donosi brojne ekskluzivne poslovne priče, intervjue i događaje iz regije i svijeta…

Komentari