Kineski izvoz dobio je zamah u prosincu, a uvoz je također pokazao oporavak, iako je snaga na kraju godine djelomično bila potaknuta i tvornicama koje su žurile da iskoriste zalihe prema inozemstvu dok su se pripremale za povećane trgovinske rizike pod Trumpovim predsjedavanjem.
Izvoz je bio vitalni pokretač rasta za gospodarstvo vrijedno 18 trilijuna dolara, koje je još uvijek opterećeno dugotrajnom imovinskom krizom i poljuljanim povjerenjem potrošača.
Izlazne pošiljke u prosincu porasle su 10,7 posto na godišnjoj razini, pokazali su carinski podaci u ponedjeljak, nadmašivši prognozu rasta od 7,3 posto u Reutersovoj anketi među ekonomistima i poboljšavši se u odnosu na povećanje od 6,7 posto u studenom.
Uvoz je iznenadio rastom od jednog procenta što je najjača izvedba od srpnja 2024. Ekonomisti su očekivali pad od 1,5 posto.
Trgovinski suficit Kine porastao je prošlog mjeseca na 104,8 milijardi dolara, u odnosu na 97,4 milijarde dolara u studenom. Njegov trgovinski suficit sa SAD-om povećao se na 33,5 milijardi dolara u istom razdoblju s 29,81 milijarde dolara mjesec dana prije.
Glasnogovornik kineske carine rekao je novinarima da još uvijek ima “ogromnog” prostora za rast kineskog uvoza ove godine.
Potaknuti slabljenjem juana, kineski su proizvođači uspjeli pronaći kupce u inozemstvu 2024. kako bi kompenzirali smanjenu domaću potražnju stalnim smanjenjem cijena, kažu analitičari.
Kao rezultat toga, kineski izvoz je prošle godine porastao za 5,9 posto godišnje, dok je uvoz porastao za samo 1,1 posto u istom razdoblju.
“Dvoznamenkasti porast izvoza u prosincu (predvođen SAD-om i ASEAN-om), s povećanjem PMI novih izvoznih narudžbi, podupire našu raniju procjenu da bi prijetnja carinama mogla utjecati na izvozne obrasce u sljedećih nekoliko kvartala, s potencijalno povećanje isporuka prije uvođenja novih tarifa, nakon čega slijedi pad. Općenito, smatramo da skromno povećanje uvoza i smanjenje CPI inflacije sugeriraju da je nedavni oporavak domaće potražnje još uvijek preplitak i preslab”, naveli su analitičari Barclaysa u bilješci.
Reakcija tržišta bila je prigušena zbog podataka o trgovini. Juan se kretao blizu najniže razine u 16 mjeseci u odnosu na dolar, dok su ključni dionički indeksi bili dolje.
Nakon nedavnog poticaja Kine pojavili su se znakovi stabilizacije. Tvornička aktivnost ostala je u skromnom porastu treći mjesec zaredom, dok su se usluge i građevinarstvo oporavili u prosincu, pokazalo je službeno istraživanje.
Južna Koreja, ključni pokazatelj kineskog uvoza, izvijestila je o povećanju isporuka u Kinu od 8,6 posto u prosincu, što ukazuje na otpornost potražnje za tehnološkim proizvodima.
Kineski uvoz željezne rude u 2024. porastao je drugu godinu zaredom i dosegao novi vrhunac, jer su niže cijene potaknule kupnju, a potražnja je ostala otporna unatoč dugotrajnoj imovinskoj krizi u zemlji koja je i dalje opterećivala potražnju za čelikom.
Najveći svjetski poljoprivredni uvoznik također je prošle godine kupio rekordnu količinu soje, nakon što su kupci zabrinuti zbog američko-kineskih trgovinskih napetosti požurili osigurati američku soju uoči inauguracije budućeg američkog predsjednika Donalda Trumpa.
No uvoz sirove nafte pao je prošle godine, pokazali su podaci, označavajući njegov prvi godišnji pad u posljednja dva desetljeća izvan padova izazvanih pandemijom COVID-19, jer su mlak gospodarski rast i vršna potrošnja goriva smanjili kupnju.
Najviši kineski čelnici obećali su olabaviti monetarnu politiku i usvojiti proaktivniju fiskalnu politiku 2025., s ciljem neutraliziranja vanjskih pritisaka i revitalizacije domaće potražnje. Vlada cilja na gospodarski rast od oko pet posto tijekom godine, što je cilj koji se ponekad pokazao izazovnim za postizanje u 2024.
Dok kreatori politike mogu pronaći utjehu u nedavnim političkim mjerama koje održavaju gospodarstvo na putu za cilj rasta od “oko pet posto”, izazovi poput potencijalnog povećanja carina u SAD-u, smanjuju izglede za 2025.
Novoizabrani američki predsjednik Donald Trump, koji bi se sljedeći tjedan trebao vratiti u Bijelu kuću, predložio je visoke carine na kinesku robu, što je izazvalo strahove od ponovnog trgovinskog rata između dviju supersila.
Pročitajte još:
Kao dodatak izazovima, neriješeni sporovi s Europskom unijom oko carina do 45,3 posto na kineska električna vozila prijete ometati ambicije Kine da proširi izvoz automobila i pomogne u rješavanju zabrinutosti zbog deflatornog viška kapaciteta, navodi Reuters.
“Trgovinska pretplata postala je vidljivija u prosincu kao rezultat učinaka kineske Nove godine i inauguracije Donalda Trumpa. Rast uvoza mogao bi biti poduprijet gomilanjem robe poput bakra i željezne rude, kao dio (kineske) ‘kupuj niske’ strategije”, rekao je Xu Tianchen, viši ekonomist u Economist Intelligence Unit.
Jedan odgovor
Vidjeti ćemo što će biti kada Trump dođe sa svojim carinama