Kineska potrošačka inflacija dosegla najvišu stopu u pet mjeseci, no proizvodne cijene i dalje u padu

Ilustracija: cherry19921025f / Pixabay

Inflacija potrošačkih cijena u Kini dosegla je siječnju najvišu stopu u posljednjih pet mjeseci, dok je s druge strane nastavljen pad proizvođačkih cijena.

Deflatorni pritisci i slaba proizvodna aktivnost vrlo vjerojatno će se nastaviti i u ostatku godine u Kini, kažu analitičari koje citira Reuters, ako kinesko vodstvo ne učini nešto u smjeru pokretanja slabe domaće potražnje. Nove carine američkog predsjednika Donalda Trumpa na kinesku robu još više povećavaju pritisak na Peking, koji mora nešto učiniti da bi se potaknuo rast u toj drugoj najvećoj ekonomiji na svijetu.

Indeks potrošačkih cijena u siječnju je porastao za 0,5% u odnosu na godinu dana ranije, što je novi skok u odnosu na godišnji rast od 0,1% u prosincu, vidi se iz podataka kineskog zavoda za statistiku objavljenih u nedjelju. To je i iznad očekivanja ekonomista iz Reutersove ankete, koji su prognozirali 0,4%.

Temeljna stopa inflacija – iz koje se isključuju volatilne stavke poput hrane i goriva – povećala se s 0,4% u prosincu na 0,6% u siječnju.

Dok se s jedne strane očekuje postupno povećanje potrošačkih cijena, proizvodne cijene ne pokazuju nikakve znakove oporavka, budući da i dalje postoji višak proizvodnje industrijskih dobara, izjavio je Xu Tianchen, ekonomist koji radi za Economist Intelligence Unit (EIU). “Mjereno deflatorom BDP-a, trebat će još nekoliko tromjesečja za izlazak iz deflacije,” kazao je Xu.

Na brojke su ove godine utjecali i neki sezonski faktori, budući da je Lunarna Nova Godina, najveći kineski praznik, ove godine počela u siječnju, za razliku od veljače prošle godine.  Obično u to vrijeme rastu cijene jer potrošači stvaraju zalihe za praznike – posebice hrane, za velika obiteljska okupljanja.

U to vrijeme milijuni Kineza putuju iz mjesta u kojima rade nazad u zavičaj za praznike, pa su i cijene letova porasle 8,9% u odnosu na godinu ranije, cijene u turizmu 7,0%, a cijene ulaznica za kina i kazališta porasle su 11,0%.

Rezultati vezani za potrošnju građana tijekom praznika bili su dvojaki, što je odraz zabrinutosti Kineza za sigurnost osobnih dohodaka i radnih mjesta. Dok su se Kinezi okupljali u kinima i trošili više nego inače na kupovinu, hranu i domaća putovanja, potrošnja po glavi stanovnika tijekom praznika narasla je za skromnih 1,2% u odnosu na godinu ranije. Za usporedbu, 2024. godine potrošnja per capita je skočila 9,4% na godišnjoj razini.

Indeks potrošačkih cijena je u siječnju porastao za 0,7% u odnosu na prethodni mjesec, što je ipak niže od predviđenog povećanja od 0,8%. U prosincu je zabilježena nulta stopa.U cijeloj 2024. godini postrošačke cijene su rasle samo 0,2%, u skladu s prošlogodišnjim tempom kretanja cijena kroz cijelu godinu – i znatno manje od službenog cilja od oko 3% za prošlu godinu – što ukazuje na to da je inflacija u Kini već 13. godinu zaredom promašila zadano.

Kineska proizvodnja neočekivano je pala u siječnju, dok su djelatnosti pružanja usluga oslabile, zbog čega se i dalje mogu čuti glasovi koji traže od vlade dodatne poticaje. Očekuje se da će Peking zadržati svoju prognozu gospodarskog rasta od oko 5% ove godine, iako bi nove američke carine mogle dosta opteretiti izvozne grane, koje su među rijetkima prošle godine imale dobre rezultate.

Indeks proizvođačkih cijena pao je u siječnju za 2,3% na godišnjoj razini. Isti pad je bio i u prosincu, a brojke su još gore nego što je bilo predviđeno, jer se prognoziralo oko 2,1%. To je već 28. mjesec zaredom da cijene industrijske robe bilježe pad.

Ne očekuje se da će vlada promijeniti monetarnu ili fiskalnu politiku prije godišnjeg zasjedanja kineskog parlamenta u ožujku, kaže za Reuters Zhiwei Zhang, glavni ekonomist investicijske tvrtke Pinpoint Asset Management iz Hong Konga.

“Čini se kako je za kinesko rukovodstvo vanjska neizvjesnost u ovom trenutku veći prioritet od domaćih ekonomskih izazova,” dodaje Zhang.

Jedan odgovor

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Popularno

Novi broj magazina „Financije.hr” donosi brojne ekskluzivne poslovne priče, intervjue i događaje iz regije i svijeta…

Komentari