Kako je propao startup procijenjen na 30 milijardi dolara

Kamion Nikola Tre FCEV na sajmu u Hannoveru 2022. Foto: Wikimedia Commons

Američki proizvođač električnih vozila Nikola podnio je zahtjev za stečajem sa preustrojem, i to tek nekoliko mjeseci nakon što su iz kompanije rekli da će početkom ove godine ostati bez novca.

Nikola je početkom 2020-ih bio jedan od najpopularnijih startupa na Wall Streetu, da bi se potom zapleo u skandal oko lažnih tvrdnji da su u stanju proizvoditi kamione sa nultom stopom emisija, zbog čega je naposljetku i osnivač tvrtke, Trevor Milton, osuđen na zatvorsku kaznu.

Na Miltonovom suđenju, tužitelji su prikazali kompanijsku promotivnu video snimku navodnog prototipa električnog teretnog kamiona koji se vozi autocestom kroz pustinju, ustvrdivši da se zapravo radilo u nefunkcionalnom vozilu koje su pustili da se kotrlja nizbrdo. No, strka oko kompanije je bila ogromna. 2020. je vrijednost Nikole bila procijenjena na oko 30 milijardi dolara, što je premašivalo kapitalizaciju automobilskog giganta Forda.

No u praksi Nikola je imala velika teškoće s povećanjem proizvodnje, koje je uglavnom bilo usmjerena na električne kamione. U trećem tromjesečju prošle godine, Nikola je proizvela tek 83 kamiona, uz gubitak od skoro 200 milijuna dolara. U sljedećem kvartalu je proizvela tek 77 kamiona, uz gubitak od skoro 134 milijuna dolara. Po podacima navedenim u stečajnim dokumentima Nikola danas na računima ima tek oko 47 milijuna dolara.

Iz Nikole kažu da namjeravaju nastaviti pružati servis za vlastita vozila koja su već u prometu, što uključuje i uslugu punjenja vozila, do ožujka ove godine. No, za daljnji nastavak operacija morat će prikupiti još novca. “Kao i sve druge kompanije u industriji električnih vozila, naišli smo na razne tržišne i makroekonomske faktore koji su utjecali na naše poslovanje,” istaknuo je direktor tvrtke Steve Girsky u priopćenju.

U prosincu 2023. osnivač kompanije Trevor Milton osuđen je na četiri godine zatvora zbog preuveličavanja tvrdnji o proizvodnji velikih šlepera s nultom stopom štetnih emisija, što je dovelo do velikih gubitaka za ulagače u Nikolu. 

Tužitelji su ga na suđenju prikazali kao klasičnog prevaranta, a u zatvoru je završio šest godina nakon osnivanja kompanije 2017. godine. Po njihovim navodima Milton je lažno tvrdio da je Nikola napravila vlastiti “revolucionarni” kamion, koji je zapravo bio standardno vozilo marke General Motors, na kojeg su samo nalijepili logotip Nikole.

Milton je otišao iz tvrtke 2020. godine jer je publicitet oko “uljepšavanja” i pretjerivanja tvrdnji o njihovim modelima doveo do naglog pada vrijednosti Nikolinih dionica. Osim što su investitori zbog toga pretrpjeli velike gubitke, 2021. je Nikola morala platiti i globu od 125 milijuna dolara za nagodbu u sporu kojeg je protiv nje pokrenuo SEC, američka agencija za nadzor burzovnog poslovanja.

No, osim jedinstvenih problema koje je trpjela Nikola, kompanija se također morala boriti i sa teškim tržišnim okruženjem za sve proizvođače električnih vozila, budući da se u posljednje vrijeme globalna prodaja usporava, a tu je i prijetnja jeftinije kineske konkurencije koja investiranje u razvoj električnih vozila čini manje isplativima. 

U međuvremenu je novi američki predsjednik Donald Trump najavio da će ukloniti neobvezujući cilj kojeg je postavio njegov prethodnik Joe Biden da polovica novih automobila prodanih u SAD-u do 2030. budu električna vozila, a izgledno je i da će ukinuti porezne olakšice u iznosu od 7.500 dolara za njihovu kupnju, koje je odobrio Kongres 2022. u sklopu šireg zakona o klimatskim promjenama.

Osim Nikole, niz američkih kompanija za električna vozila je također bankrotiralo u posljednjih godinu dana. 

Među poznatijima je Fisker, kojeg je pokrenuo danski dizajner Henrik Fisker, i koji je proizvodio SUV model Ocean. Tvrtka je u inicijalnoj javnoj ponudi 2020. bila procijenjena na 2,9 milijardi dolara, a inovativni pokušaj da outsourcinga proizvodnje u Europu je doveo do brojnih problema sa harvderom i softverom, i naposljetku slabe prodaje. 

Nakon propalog pokušaja partnerstva s japanskim Nissanom (koji je i sam u problemima) Fisker je na kraju otišao u stečaj sredinom prošle godine, zbog dugova koji su se procjenjivali na negdje između 100 i 500 milijuna dolara.

Jeftinija državno subvencionirana kineska konkurencija koja je u zadnjih par godina preplavila razvijena tržišta također je usporila razvoj novih električnih vozila, a zbog toga su i neki veliki proizvođači pauzirali ili usporili razvoj vlastitih modela.

Tesla, najveći američki proizvođač, je prošle godine po prvi put zabilježio globalni pad broja isporučenih vozila, a po posljednjim podacima o prodaji pad se nastavio i u 2025. godini. Tesla je pritom zabilježila i drastičan pad prodaje na gotovo svim europskim tržištima – iako je to vjerojatno povezano i sa blagim padom prodaje takve vrste vozila na cijelom kontinentu, kao i eksponiranom ulogom osnivača kompanije, Elona Muska, u novoj američkoj vladi.

Ipak, u SAD-u na Teslu još uvijek otpada oko 40 posto tržišta električnih vozila, a u leđa joj gledaju Ford sa modelom Mustang Mach-E, te popularni Hyundai Ioniq 5.

5 Odgovora

  1. U dinamičnom svijetu startupa, prilagodljivost i realnost su ključni za uspjeh.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Popularno

Novi broj magazina „Financije.hr” donosi brojne ekskluzivne poslovne priče, intervjue i događaje iz regije i svijeta…

Komentari