Istraživanje koje je u studenom objavilo Europsko udruženje dobavljača automobilske opreme (CLEPA) pokazalo je da se gotovo 70 posto europskih proizvođača dijelova sada suočava s izravnom konkurencijom kineskog uvoza, što je povećanje od 12 postotnih bodova u odnosu na prethodno istraživanje s kraja ožujka 2025. godine.
„Bez odlučnih mjera proizvodnja dijelova u Europi riskira nestanak, jer su tvrtke prisiljene preseliti se ili zatvoriti, ugrožavajući zaposlenost i stručnost“, rekao je Benjamin Krieger, glavni tajnik CLEPA-e.
Pritisak na nekada dominantan njemački sektor opskrbe automobilskom opremom pojačava se, jer val jeftinih kineskih komponenti prevrće dugo uspostavljene industrijske hijerarhije i produbljuje krizu s kojom se suočava najveće europsko proizvodno gospodarstvo.
Godinama su se njemački dobavljači – imena poput Boscha, ZF Friedrichshafena i Continentala – oslanjali na snažnu potražnju proizvođača automobila poput Volkswagena, BMW-a i Mercedes-Benza. No, kako se domaći proizvođači automobila bore s oslabljenom globalnom prodajom i rastućim troškovima povezanim s prelaskom na električna vozila, zaštita koja je nekoć štitila tisuće dobavljača srednje veličine je nestala.
Neke ponude koje stižu do proizvođača automobila stižu po „cijenama koje su u određenim slučajevima jasno ispod proizvodnih troškova“, rekao je, dodajući da Volkswagen, BMW i Mercedes-Benz Grupa kupuju kineske dijelove.
Dobavljači iz azijske zemlje sada nude ekvivalentne proizvode „20 do 30 posto jeftinije“, rekao je predstavnik sindikata Boscha Frank Sell.

Rasprostranjenost kineskih dijelova
Američka novinska agencija Bloomberg izvijestila je da kineski proizvođači isporučuju komponente u Njemačku neviđenom brzinom. „Kineski autodijelovi ulaze na njemačko tržište u nevjerojatnim količinama “, rekao je Andreas Bohnert, predsjednik radničkog vijeća dobavljača PWO-a. Dodao je da taj tempo naglašava koliko su učinkovito kineske tvrtke proširile svoje proizvodne i izvozne strategije.
Uvoz električnih sustava, kovanih komponenti i mjenjača naglo je porastao. Nova studija Njemačkog ekonomskog instituta (IW Köln), pripremljena za Ministarstvo vanjskih poslova, otkrila je da je uvoz kineskih mjenjača porastao za 182 posto u drugom tromjesečju 2025., gotovo utrostručivši se u odnosu na prethodnu godinu.
U razgovoru za Financije.hr voditelj korporativnih komunikacija iz tvrtke Tokić d.d., vodećeg trgovca automobilskih dijelova Marko Tomac objasnio je kako pojačani uvoz jeftinijih kineskih autodijelova utječe na cijene i profitabilnost europskih distributera.
„Vrlo je važno o kojem se segmentu distribuirane robe radi. U autoindustriji, velika je razlika između dodatne opreme i gadgeta koje vozači slobodno kupuju putem web-trgovina te specificiranih autodijelova za servis vozila koje trebaju ugrađivati profesionalci. Dodatne opreme zaista ima mnogo, ali ona nije presudna za funkcioniranje i sigurnost vozila. S druge strane, udio kineskih autodijelova za održavanje i popravke vozila ne bilježi primjetne promjene i rast.“
Naglasio je kako je pritom važno znati da profesionalni servisi vozila gotovo u potpunosti dijelove za popravak svakodnevno naručuju isključivo kroz ovlaštene distributere poput Tokića, koji jamče za svoj asortiman. Jer, jedino tako serviseri mogu jamčiti za svoj rad te im nije u interesu ugroziti klijenta vozača nepoznatim ili neprovjerenim artiklima.
U održavanju vozila se zbog toga, kaže, u pravilu koriste renomirani europski brendovi u više cjenovnih i kvalitativnih razreda.
„Povećana prisutnost kineskih brendova koji zadovoljavaju stroge europske standarde i posjeduju certifikate stvara konkurentnost u nižim cjenovnim razredima. Primjerice, u segmentu guma, prisutnost kineskih brendova je možda je i najveća, ali tu govorimo o globalnim proizvođačima i distributerima“, pojasnio je Tomac.
Objasnio je i postoje li razlike u kvaliteti ili sigurnosnim standardima između europskih i kineskih autodijelova.
„Ako govorimo o robi sličnog cjenovnog razreda, kao primjerice u segmentu elektroničke opreme, razlika u kvaliteti može biti jednaka onoj između dvaju europskih dobavljača. Odnosno, ukoliko je riječ o velikim europskim uvoznicima koji samo proizvodnju imaju u Kini, razlike u kvaliteti nema jer je riječ o visokoj standardizaciji. Međutim, budući da se kineski proizvođači često fokusiraju na pristupačnije, cjenovno povoljnije proizvode, percepcija kvalitete je takva kakva jest.“
Voditelj korporativnih komunikacija iz Tokića rekao je da prisutnost kineskih proizvođača snažno ovisi o segmentu robe i tržištu, a u automobilskom aftermarketu njihova je zastupljenost još uvijek daleko od dominantne, tako da europski dobavljači nisu izloženi dominaciji kineskih proizvođača u opskrbnom lancu.
Pročitajte još:
„Tamo gdje se kineska roba pojavljuje, izazovi u lancu opskrbe postoje i zbog udaljenosti, cijene transporta i nepredvidivih okolnosti. Ipak, distributeri koji se odlučuju razvijati programe s kineskim asortimanom sigurno u tome vide poslovnu računicu“, dodao je Tomac.
Kada se radi o kvaliteti, pitamo se kako krajnji kupci percipiraju kineske autodijelove; kao rizik ili priliku za jeftinije održavanje vozila, na što nam je Marko Tomac odgovorio da svaka jeftinija alternativa u percepciji povećava komponentu rizika, bez obzira na porijeklo. Budući da su kineski brendovi uglavnom pozicionirani u pristupačnijim razredima, takva su i očekivanja kupaca.
Dodao je i kako rast potražnje za jeftinijim brendovima iz Kine među mehaničarima i servisima nije primjetan. „Postoje određeni alati i proizvodi koji imaju svoju publiku, ali kada je riječ o dijelovima koji se ugrađuju u vozila, servisi i mehaničari najradije biraju provjerene i premium brendove“, zaključuje Tomac.









