Je li Omnibus spas za smanjenje birokracije EU-a?

Hina/Epa
Predsjednica Europske komisije, Ursula Von Der Layen, Foto: HIna/Epa/Urs Flueeler

Kako bi ponovno stekla konkurentnost i pokrenula rast, EU je svjesna da je nužno poticati povoljno poslovno okruženje i osigurati napredak poduzeća. Vezano uz to, Europska komisija je najavila kako će ove godine predložiti najmanje pet paketa legislativa za poticanje ulaganja i pojednostavljenje propisa za tvrtke, uključujući propise o izvještavanjima tvrtki o održivosti, područja umjetne inteligencije, digitalnog marketinga i usluga o zaštiti podataka.

Pozadina i kontekst

Nacrt dokumenta Europske komisije, koji je prošlog mjeseca objavio Reuters, pokazao je da su umjetna inteligencija, biotehnologija i pristupačna čista energija područja fokusa kreatorima politike EU-a koji nastoje učiniti EU tržišta globalno konkurentnim. Komisija je pod stalnim pritiskom zemalja članica EU-a, poput Francuske, koji traže da se ublaže propisi da bi tvrtke lakše napredovale u sve konkurentnijim tržištima. Također se EU trenutno suočava i s izazovima administracije američkog predsjednika Donalda Trumpa.

“Osobno mislim da imamo previše teškog administrativnog tereta i birokracije”, rekla je izvršna potpredsjednica Europske komisije za tehnički suverenitet, sigurnost i demokraciju Henna Virkkunen. “Zato će Komisija ove godine predstaviti najmanje pet paketa pojednostavljenja zakonodavstva, koji će smanjiti dodatnu birokraciju, prije svega kako bi se promicala ulaganja i inovacije u Europi”, rekla je novinarima u Helsinkiju.

Najavljeno pet novih paketa mjera

Tri od pet paketa, za koje se očekuje da će biti uvedeni krajem ove godine, bavit će se preklapanjem između zakona EU-a o umjetnoj inteligenciji, zakona o digitalnim uslugama, zakona o digitalnom marketingu i opće uredbe Unije o zaštiti podataka, najavila je Virkkunen. Dodala je kako je cilj bio racionalizirati zakonodavstvo kako bi se tvrtkama olakšalo poslovanje, jer često jedna tvrtka mora poštovati nekoliko različitih zakona.

Omnibus paketi mjera

Ostala dva paketa mjera pod nazivom Omnibus I i Omnibus II su paketi pojednostavljenja birokracije koji imaju za cilj usmjeriti obveze izvješćivanja o održivosti na najveće tvrtke, za koje je vjerojatnije da će imati najveći utjecaj na ljude i okoliš, te osigurati da ova vrsta birokracije ne opterećuje manje tvrtke.

Omnibus paket pokriva sljedeće korake:

  1. Dostupnije i učinkovitije izvješćivanje o održivosti
  2. Pojednostavljivanje due diligence kako bi se podržala odgovorna poslovna praksa
  3. Jačanje mehanizma prilagodbe granica emisije ugljika za pravedniju trgovinu
  4. Otvaranje prilika u europskim programima ulaganja
  5. Dostava svih prijedloga Europskom parlamentu i Vijeću na razmatranje i usvajanje

U svom programu rada za 2025. Komisija je i najavila niz mjera za rješavanje preklapajućih, nepotrebnih ili nerazmjernih pravila koja stvaraju prepreke za poduzeća iz EU-a. Sveukupno, do kraja svog mandata 2029. godine ovim mjerama Komisija želi smanjiti ukupna administrativna opterećenja za 25%, a za mala i srednja poduzeća čak za 35%.

Što sadrži Omnibus I paket?

Ovaj prvi „Omnibus I” paket sadrži prijedloge u brojnim povezanim zakonodavnim područjima, dalekosežno pojednostavljujući područja izvješćivanja o održivim financijama, dubinskim analizama održivosti, taksonomiji EU-a, mehanizmu prilagodbe granica ugljika i europskim investicijskim programima.

Ovi prijedlozi smanjit će složenost zahtjeva EU-a za sva poduzeća, posebice mala i srednja poduzeća (SME) kao i mala poduzeća i usmjeriti regulatorni okvir na najveće tvrtke koje će vjerojatno imati veći utjecaj na klimu i okoliš, dok će svim tvrtkama i dalje omogućiti pristup financiranju iz fondova za održivost za njihovu tranziciju ka dekarbinizaciji.

Bude li ovaj paket usvojen, procjenjuje se da će prijedlozi donijeti ukupne uštede u godišnjim administrativnim troškovima od oko 6,3 milijarde eura i mobilizirati dodatne javne i privatne investicijske kapacitete od 50 milijardi eura za podršku prioritetima politike.

Omnibus I paket će biti podijeljen u tri područja djelovanja:

1. Izvještavanje o održivosti učiniti dostupnijim i učinkovitijim

Glavne promjene u području izvješćivanja o održivosti (CSRD i EU taksonomija) će:

  • Ukloniti oko 80% tvrtki iz opsega CSRD-a, fokusirajući obveze izvješćivanja o održivosti na najveće tvrtke za koje je vjerojatnije da će imati najveći utjecaj na ljude i okoliš
  • Osigurati da zahtjevi za izvješćivanje o održivosti za velika poduzeća ne opterećuju manje tvrtke u njihovim lancima vrijednosti
  • Odgoditi za dvije godine (do 2028.) zahtjeve za izvješćivanje za tvrtke koje su trenutno obuhvaćene CSRD-om i koje su dužne izvješćivati od 2026. ili 2027.
  • Smanjiti teret obveza izvješćivanja prema EU taksonomiji i ograničiti ga na najveća poduzeća (što odgovara djelokrugu CSDDD), a zadržati mogućnost dobrovoljnog izvješćivanja za druga velika poduzeća unutar budućeg područja primjene CSRD-a
  • Uvesti opciju izvješćivanja o aktivnostima koje su djelomično usklađene s taksonomijom EU-a, potičući postupnu ekološku tranziciju aktivnosti tijekom vremena
  • Uvesti prag financijske značajnosti za izvješćivanje o taksonomiji i smanjiti predloške za izvješćivanje za oko 70%
  • Uvesti pojednostavljenja najsloženijih kriterija „Nema značajne štete” (DNSH) za sprječavanje i kontrolu onečišćenja
  • Prilagoditi glavni ključni pokazatelj uspješnosti banaka koji se temelji na taksonomiji, omjer zelene imovine (GAR)

2. Pojednostavljivanje due diligencea radi podrške odgovornoj poslovnoj praksi

Glavne promjene u području dubinske analize održivosti bit će:

  • Pojednostaviti zahtjeve dubinske analize održivosti tako da tvrtke izbjegnu nepotrebne složenosti i troškove
  • Smanjiti opterećenja za mala i srednja poduzeća (SME) i mala poduzeća srednje tržišne kapitalizacije
  • Dodatno povećati harmonizaciju zahtjeva dubinske analize
  • Ukloniti uvjete građanske odgovornosti EU-a uz očuvanje prava žrtava na potpunu naknadu štete
  • Produljiti rokove tvrtkama za izvješćivanje kako bi se pripremile za usklađivanje s novim zahtjevima

3. Pojednostavljivanje mehanizma prilagodbe granice ugljika (CBAM) za pravedniju trgovinu

Glavne promjene na CBAM-u će:

  • Izuzeti male uvoznike od CBAM obveza, uglavnom mala i srednja poduzeća i pojedince
  • Pojednostaviti pravila za tvrtke koje ostaju u djelokrugu CBAM-a
  • Učiniti CBAM dugoročno učinkovitijim jačanjem pravila kako bi se izbjeglo zaobilaženje i zlouporaba

Na što će se odnositi Omnibus II paket?

Omnibus II će se prvenstveno odnositi na otključavanje mogućnosti ulaganja i sadržavati će niz izmjena i dopuna za pojednostavljenje i optimizaciju upotrebe nekoliko investicijskih programa uključujući InvestEU, EFSI i naslijeđene financijske instrumente.

Predložene izmjene će se odnositi na sljedeće:

  • Povećanje investicijskog kapaciteta EU-a korištenjem povrata od prošlih ulaganja
  • Olakšavanje državama članicama da doprinose programu
  • Pojednostavljivanje administrativnih zahtjeva za EU partnere

Zaključak

Europska Komisija je aktivno počela godinu, kako su i najavili prošle godine u svom izvješću istraživanja nazvanom “The EU’s Critical Tech Gap”. Smanjenje birokracije i pomoć tvrtkama u održivom poslovanju su postali glavni prioriteti Europske komisije, jer su svjesni da je to od ključne važnosti za povećanje konkurentnosti tvrtki. Čini se i kako je promjena američke administracije djelomično utjecala na ubrzavanje i prekrajanje određenih legislativa, a i pojedine države članice EU-a su vršile pritisak da dođe do ovih promjena. Do kraja godine ćemo saznati u kojim će još područjima doći do promjena jer, kako se čini, neće sve ostati na spomenutim promjenama. Isto tako, nakon odluke Europskog parlamenta i Vijeća slika će biti jasna.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Popularno

Novi broj magazina „Financije.hr” donosi brojne ekskluzivne poslovne priče, intervjue i događaje iz regije i svijeta…

Komentari