Splitski Jadroplov je u ponedjeljak, 23. lipnja, u obavijesti Hanfi i Zagrebačkoj burzi izvijestio o sklapanju ugovora o povratnom leasingu (sale and lease back) broda za prijevoz ukapljenog prirodnog plina M.B. Vis.
Ugovor je sklopljen sa tvrtkama Tamba Shipping iz Japana i Asian Comet iz Paname, a vrijednost ugovora nije objavljena. M.B. Vis je kupljen u srpnju 2023., manje od pola godine nakon što je Jadroplov, inače specijaliziran za prijevoz rasutih tereta, preuzeo svoj prvi brod za ukapljeni plin, M.B. Marko Marulić. Marulić je bio kupljen od švicarske tvtke Irus Holding, za oko 25 milijuna tadašnjih dolara, i predstavljen je kao prvi brod za ukapljeni plin pod hrvatskom zastavom.
Tada se ambiciozno najavljivalo da se nabavkom Marulića i Visa “osigurava budućnost” tvrtke koja je godinama slovila kao nepopravljivi gubitaš – ali i da će se time otvoriti nova radna mjesta za hrvatske pomorce. Oba broda su duga nešto manje od 117 metara i imaju nosivost od 7.000 tona.
Predsjednik uprave Jadroplova, Ivan Pavlović, tada je rekao da je Vis plaćen 23,5 milijuna dolara, dodavši da je njegova “stvarna cijena” bila 28,2 milijuna i da je plaćen ispod tržišne cijene, ne objasnivši zašto. Pavlović je tada također naveo da je 60 posto iznosa za brod plaćeno kreditom Hrvatske banke za obnovu i razvoj (HBOR), što znači da je kreditno opterećenje Jadroplova bilo 14,1 milijun dolara.
No, dvije godine kasnije, pokazalo se da Jadroplov ima teškoće s otplaćivanjem kredita, posebice nakon gubitaka ostvarenih 2023. i 2024. godine, koji su u te dvije godine bili 7,2 milijuna eura. “Dio dobivenih sredstava iskorišten je za zatvaranje kredita HBOR-a, koji je bio osiguran hipotekom na brodu Vis. Navedena transakcija će povoljno utjecati na novčani tijek i financijsko poslovanje Društva (Jadroplov d.d.),” rekli su u ponedjeljak iz kompanije.
Kada je kupljen Vis, također je najavljivano da će Jadroplov krenuti u dokapitalizaciju i pretvorbu. Hrvatska vlada već tradicionalno dokapitalizacijama pokušava razvodniti svoj vlasnički udio u tvrtkama gubitašima – a slično je i s Jadroplovom, čiji je većinski vlasnik državni Centar za restrukturiranje i prodaju (CERP).
Tako je u lipnju prošle godine najavljena nova dokapitalizacija, već treća u tri godine – no kao i prve dvije, pripremanih 2021. i 2022., po tom pitanju se još uvijek nije dogodilo ništa – CERP je još uvijek vlasnik 63,6 posto tvrtke, a HZMO 6,8 posto, dok ostatak otpada na male dioničare.
Pročitajte još:
Po podacima bonitetnog servisa CompanyWall, Jadroplov je u 2024. godini ostvario gubitak od 2,6 milijuna eura, uz ukupne godišnje prihode od 40,3 milijuna eura. Prihodi su te godine rasli za 31 posto u odnosu na prethodnu 2023. godinu, a rashodi su smanjeni za više od 40 posto, s ranijih 4,5 milijuna eura 2023.
No, gledajući stanje između 2022. godine – kad su nabavljeni Marko Marulić i Vis, i kad je najavljen zaokret tvrtke prema uslugama prijevoza ukapljenog plina – i posljednjim dostupnim godišnjim podacima za 2024. podaci ukazuju na stagnaciju.
U te tri godine ukupni prihodi pali su za 7,5 posto (sa 43,6 milijuna eura na 40,3); rashodi su narasli za 48 posto (s 28,8 milijuna eura na 43 milijuna). Dok su dugoročne obveze ostale na približno istoj razini od nešto više od 40 milijuna eura, kratkoročne obveze su se u tom razdoblju gotovo udvostručile – od 16,7 milijuna eura 2022. do 30,2 milijuna 2024.