Njemačka i Francuska su prije osam godina krenuli u program izrade novog europskog lovca koji bi do 2040. trebao zamijeniti Rafale i Eurofighter Typhoon, no sada se čini da su narasle tenzije između Berlina i Pariza na tu temu zbog čega bi Njemačka mogla ispitati mogućnost da suradnju s Francuskom zamijeni suradnjom sa Švedskom ili čak Ujedinjenim Kraljevstvom.
Future Combat Air System (FCAS) je projekt u kojega su zajednički krenule Njemačka, Francuska i Španjolska i procjena njegove vrijednosti je 100 milijardi eura, a Njemačka bi željela definitivan dogovor o nastavku ulaganja postići do kraja godine.
Prema dva izvora upoznata s temom, njemačko ministarstvo obrane je pitanje razvoja FCAS-a otvorilo u razgovorima prošloga tjedna s Airbusom koji je odgovoran za njemački udio u razvoju i izgradnji novoga lovca.
Ti razgovori su ostavili Berlin nezadovoljnim zbog navodne želje francuske strane da preuzme veću ulogu u programu što je onda navelo Njemačku na razmišljanje o traženju eventualnog novoga partnera i nastavku razvoja FCAS-a bez Francuske.
U srpnju su se Pariz i Berlin bili dogovorili da razriješe razlike najesen te odluče do kraja godine hoće li ući u drugu fazu razvoja FCAS-a koja podrazumijeva izradu eksperimentalnog primjerka aviona.
Ujedinjeno Kraljevstvo već radi na konkurentskom sličnom sustavu tako da je dosta nejasno kako bi ta zemlja mogla raditi na dva projekta jer to nosi sukob interesa.
Švedska bi mogla sudjelovati preko Saaba koji izrađuje zrakoplove Gripen i ima ekspertizu u aeronautici. Švedski ministar obrane Pal Jonson će posjetiti Berlin idućega tjedna, najavljuje Politico.
Njemačka je zapravo frustrirana zastojem u dogovoru između francuskog Dassaultan koji je zadužen za francuski dio izrade novoga lovca i Airbusa oko toga tko će imati vodstvo te kako će se dijeliti tehnologija i proizvodnja. Partner sa španjolske strane je tvrtka Indra.
FCAS nije tek izrada zrakoplova već takozvani oružani sustav nove generacije koji kombinira izradu lovca, dronova i povezanost preko računarstva u oblaku.
Trilateralni sastanak ministara obrane Španjolske, Francuske i Njemačke predviđen je za listopad.
Jedno od glavnih spornih pitanja je kako podijeliti posao iako je izvorno bilo predviđeno da to bude ravnomjerno između tri zemlje. Tijekom ljeta njemački mediji koji se bave obrambeno-sigurnosnim pitanjima su objavili da Dassault želi udio od 80 posto u cijelom programu.
Glasnogovornik njemačke vlade Stefan Kornelius je izjavio ovoga tjedna da Berlin i Pariz usklađuju pozicije te da se projekt treba provesti u skladu s ugovorom. Dodao je da između Berlina i Madrida nema razlike u stajalištu.
Pročitajte još:
Njemački kancelar Friedrich Merz se ovoga tjedna u Madridu sastao sa španjolskim kolegom Pedrom Sanchezom i jedna od tema susreta je bio FCAS.
Francuski dužnosnici niječu da Dassault želi udio od 80 posto, ali ističu da želi veću autonomnost odlučivanja kako ne bi morao o svakom koraku razvoja konzultirati Airbus i Indru. Argument je da će sadašnji način rada prouzročiti kašnjenja i da ciljani datum za dovršenje projekta do 2040 neće biti ostvariv.
.