Italija kaznila Ryanair s 255 milijuna eura zbog zloporabe tržišnog položaja

pixabay.com
Irski niskobudžetni prijevoznik, Ryanair, Foto: Pixabay.com

Pošteno tržišno natjecanje je nešto o čemu se često priča, no čak i velike i poznate tvrtke, sudeći prema kaznama koje se izriču, nerijetko pribjegavaju načinima kojima bi ostvarili nepoštenu prednost u odnosu na konkurente.

Italija je kaznila zrakoplovnu tvrtku Ryanair s 255 milijuna eura zato što je zlorabila dominantan tržišni položaj, posebice kroz stvaranje zapreka za putničke agencije koje su se oslanjale na njegove letove.

Ryanair održava mnoge letove prema Italiji, odnosno na tog prijevoznika otpada čak 40 posto ukupnog zrakoplovnog putničkog prometa u tu zemlju i iz nje.

Talijansko regulatorno tijelo za zaštitu tržišnog natjecanja kaznilo je Ryanair navodeći da je koristio tehničke zapreke i ograničenja u rezervacijama kako bi što je moguće više istisnuo putničke agencije s tržišta.

“Nakon složene istrage zaključili smo da je Ryanair primijenio razrađenu strategiju koja je djelovala na mogućnost online i tradicionalnih putničkih agencija da kupuju karte za letove na stranici ryanair.com”, ističe se u obrazloženju kazne.

Ryanair je blokirao, sprečavao ili otežavao kupnje čineći ih ekonomski ili tehnički kompliciranim kada su one bile vezane za letove drugih prijevoznika ili za druge turističke i osiguravateljske usluge, dalje stoji u objašnjenju.

Ne podliježe kazni sama činjenica da je jedan igrač na tržištu dominantan, no u tom slučaju je važno da postoje mehanizmi koji prate odnos potrošača i tvrtke. Posebice je to bitno u digitalnom okružju gdje su pretrage, platforme za rezervacije, alati za usporedbu i agregatori cijena ključni dio interakcija s bilo kojim pružateljem usluga. Ako te mogućnosti posredovanja nestanu ili oslabe, potrošači dobiju uvid u manje opcija i manje usporedbi što onda dominantnoj tvrtki da manje razloga za korektno postupanje.

pixabay.com
Foto: Pixabay.com

Od travnja 2023. Ryanair je postavio tehničke zapreke za potrošače koji su pravili rezervacije preko putničkih agencija kao što je provjera prepoznavanjem lica ili drugi slični koraci provjere vezani za takav način rezervacije. Izravni klijenti, odnosno kupci, su uglavnom ostali time nepogođeni.

Takvi su postupci kupnje preko agencija učinili sporijima, manje pouzdanima i skupljima što je, logično, odvraćalo kupce od korištenja posrednika i slabilo konkurentnost agencija.

Također, Ryanair je otežavao pristup letovima povremenim ili potpunim blokadama za putničke agencije koje su htjele obaviti rezervaciju na njegovoj internetskoj stranici. To je uključivalo onemogućavanje platnih opcija i serijsko brisanje računa povezanih s online putničkim agencijama.

S obzirom da su letovi Ryanaira važan dio turističkih paketa koji se nude za Italiju, takvo djelovanje je sprečavalo normalan rad agencija. Regulator je zaključio da se Ryanair nije više natjecao s posrednicima već im je izravno sprečavao tržišni pristup.

Treća ključna stvar je da je Ryanair koristio taj pritisak kako bi prisilio agencije na restriktivne partnerske ugovore. Od njih se tražilo da potpišu ugovore koji su ograničavali njihovu mogućnost povezivanja letova Ryanaira s drugim prijevoznicima te uslugama smještaja, osiguranja ili drugim turističkim vrstama ponude.

Štoviše, kako navodi Euronews, Ryanair je s vremena na vrijeme u agresivnim kampanjama nazivao one koji nisu htjeli potpisati takav ugovor piratskim online putničkim agencijama, blokirajući im mogućnost obavljanja rezervacija.

Iako zrakoplovni prijevoznici kritiziraju rad takvih agencija regulatori to obično vide legitimnom konkurencijom.

Na digitalnom tržištu moć koncentracije ostvaruje se vrlo brzo i ako jedna tvrtka postane najjeftinija, najveća i najprepoznatljivija, sve se dalje gradi oko te činjenice. Posrednici su tada jedini koji još mogu ponuditi nekakvu konkurenciju i izbor za kupce.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Popularno

Novi broj magazina „Financije.hr” donosi brojne ekskluzivne poslovne priče, intervjue i događaje iz regije i svijeta…

Komentari