Žito Grupa, vodeća hrvatska poljoprivredno-prehrambena grupacija iz Slavonije, u četvrtak je objavila javni poziv na sudjelovanje u javnoj ponudi dionica (IPO). Na događaju u zagrebačkom hotel Westin predsjednik uprave Marko Pipunić i drugi članovi uprave predstavili su planove tvrtke za izlazak na burzu, što bi trebao biti najveći IPO neke privatne tvrtke u povijesti Zagrebačke burze (ZSE) i šire regije.
“Odluka o ovome je nastala još 2017.-2018. kad smo bili u Monte Carlu kao nagrađeni poduzetnici, i kad smo upoznali ljude koji znaju kako idu razvoj i tranzicije obiteljskih kompanija, i kad smo shvatili da je najbolje za tvrtku izlazak na burzu… Ponudom dionica pozivamo ulagače da na neki način postanu dio naše obitelji, tako da i drugi osjete blagodati Žita, za kojeg vjerujem da ima veliki potencijal,” rekao je Pipunić, koji je osnovao tu tvrtku, a sjedištem u Osijeku, prije više od 30 godina.
U međuvremenu je Žito Grupa narasla u jednu od najvećih poljoprivrednih grupacija u Hrvatskoj. Tvrtka danas zapošljava oko 1.200 radnika i surađuje s oko 3.000 kooperanata, a poslovanje cijelog vertikalno integriranog konglomerata podijeljeno je u četiri segmenta – ratarstvo, stočarstvo, industriju i trgovinu.
Iz tvrtke su se pohvalili svojom tržišnom pozicijom i dominantnom ulogom u domaćoj prehrambenoj industriji – Žito Grupa je najveći proizvođač jaja u Hrvatskoj, jedan od većih proizvođača ulja, kao i drugi najveći proizvođač svinja. Iz grupe su posebno ponosni i na modernu robotiziranu proizvodnju pršuta koji, iako je riječ o talijanskom proizvodu, Žito Grupa uspješno proizvodi u Slavoniji, od domaće slavonske svinjetine.
U 2024. godini Žito Grupa je imala prihode od 335 milijuna eura, uz dobit prije kamata, oporezivanja i amortizacije (EBITDA) od 66,3 milijuna eura – što znači da je EBITDA marža bila 19,8 posto. “Tvrtka se etablirala kroz akvizicije i inovacije,” rekao je član uprave za financije Jozo Ljubičić, nabrojivši niz akvizicija u proteklih nekoliko desetljeća, dodavši da je i razina zaduženosti Žito Grupe relativno niska, tek 77 milijuna eura. Podsjetio je i da se 66 posto poslovanja kompanije odvija u Hrvatskoj, dok preostala trećina završava u izvozu, uglavnom na europska tržišta.
Po podacima servisa CompanyWall, u zadnjih pet godina, od 2020. do 2024., Žito Grupa je ostvarila rast prihoda od 15,5 posto, s 247 milijuna eura na 285 milijuna eura. Pritom se ostvarena dobit u istom razdoblju više nego udvostručila, sa 16,2 milijuna eura 2020. na 38,9 milijuna 2024.
!function(){“use strict”;window.addEventListener(“message”,(function(a){if(void 0!==a.data[“datawrapper-height”]){var e=document.querySelectorAll(“iframe”);for(var t in a.data[“datawrapper-height”])for(var r,i=0;r=e[i];i++)if(r.contentWindow===a.source){var d=a.data[“datawrapper-height”][t]+”px”;r.style.height=d}}}))}();Što se tiče same IPO ponude, javna ponuda odvijat će se od petka, 27. lipnja, do srijede, 9. srpnja, a ponuđene cijene bit će u rasponu od 18,5 do 22,0 eura za dionicu. Ukupno će u ponudi biti više vrsta dionica, njih ukupno nešto više od 6,6 milijuna, a ponudom se planira prikupiti negdje između 118 i 141 milijuna eura.
Riječ je o najvećem privatnom IPO izdanju u regiji, a Ljubičić je rekao da se nada da će ova transakcija “pomoći da se oživi tržište kapitala u Hrvatskoj.” Ponuđene dionice bi nakon IPO-a činile ukupno 25 posto (plus jednu dionicu) u vlasničkoj strukturi kompanije, a gotovo sva prikupljena sredstva namijenjena su za nove investicije i akvizicije.
Pročitajte još:
“U idućih tri godine Žito Grupa planira 125 milijuna eura za investicije i akvizicije, raspoređene na sva četiri proizvodna segmenta Žito Grupe: ratarstvo, stočarstvo, industriju, te trgovinu i silose. U proteklih devet godina kompanija je već realizirala više od 200 milijuna eura ulaganja, a nova sredstva će omogućiti daljnji rast i razvoj,” rekao je Ljubičić.
Iz kompanije također navode da je evaluacije kompanije prije IPO-a u rasponu 374-445 milijuna eura, dok bi nakon provedene javne ponude kompanija po procjenama trebala vrijediti 469-550 milijuna eura.