IATA: Problemi u opskrbnom lancu koštat će aviokompanije 11 milijardi dolara

Ilustracija: Ivan Shimko / Unsplash

Globalne aviokompanije mogle bi ove godine platiti 11 milijardi dolara dodatnih troškova zbog poremećaja u lancu opskrbe, priopćila je u ponedjeljak najveća svjetska udruga za civilno zrakoplovstvo IATA, u izvješću koje će vjerojatno ponovno potaknuti razgovore o konkurentnosti u zrakoplovnoj industriji, globalno teškoj oko 250 milijardi dolara.

Studiju je napravila IATA u suradnji s konzultantskom kućom Oliver Wyman, i predstavlja prvi pokušaj kvantificiranja efekta već petogodišnje krize u lancima opskrbe u toj industriji, koja je dovela do brojnih povećanja cijena aviokarata i čestih otkazivanja letova.

Direktor IATA-e Willie Walsh rekao je da ga je iznenadio opsegom tih efekata, te da možda postoje razlozi za preispitivanje primjenjuju li dobavljači antimonopolističke propose na aviokompanije s kojima posluju. “Čak i ako prepolovite tu brojku, to je još uvijek velik iznos za cijelu industriju,” rekao je Walsh u razgovoru za Reuters.

Istraživanje je otkrilo da najveći efekt proizlazi iz dodatnih 4,2 milijardi dolara troškova za gorivo, što se pripisuje starijim avionima koje aviokompanije još uvijek drže u floti. Očekuje se da će dodatni troškovi održavanja koštati još 3,1 milijardi dolara, dok će se na leasing motora radi zamjene pogona koji su zaglavili na redovnim održavanjima potrošiti još 2,6 milijardi dolara.

Osim toga, aviokompanije moraju gomilati i veće zalihe rezervnih dijelova, zbog sve češćih slučajeva da narudžbe kasne, što će ih koštati 1,4 milijardu dolara. Proizvođači aviona i njihovi dobavljači u proteklih nekoliko godina su se morali boriti s cijelim nizom zastoja i problema – od manjka radne snage, materijala i dijelova, pa sve do sve većih kašnjenja i zaostataka u servisima, posebice za motore. 

U posljednje vrijeme raste i konkurencija iz vojnog sektora, u borbi za proizvodne kapacitete, budući da brojne svjetske vlade povećavaju izdvajanja za obranu. “Sada očekujemo da dođe do trajnog nadmetanja za ograničenu ponudu,” rekao je Walsh, dodavši da će lanci opskrbe ostati problematični barem do kraja ovog desetljeća.

Foto: Pixabay

Walsh kaže da je sumnjiv utjecaj koji dobavljači imaju na cijene zrakoplovnih dijelova, i pozvao na stvaranje još konkurencije na sekundarnom tržištu, gdje je u međuvremenu došlo do značajne konsolidacije. IATA je i ranije pozivala na veću konkurenciju u sektoru održavanja aviona, što uključuje i veći pristup dijelovima koje proizvode neovisni proizvođači, u segmentu koji se naziva PMA (Parts Manufacturer Approval).

Još 2016. IATA je podnijela žalbu Europskoj uniji protiv proizvođača motora CFM International – ali ju je povukla dvije godine kasnije, nakon što je CFM pristao održati otvoreno i konkurentno tržište. Sličan sporazum je 2021. dogovoren i s britanskom kompanijom Rolls-Royce.

Walsh kaže da zasad nemaju planova za pokretanje novih pravnih koraka, ali ipak ne odbacuje tu mogućnost. “Razmišljali smo o tom, ali to zahtijeva puno više posla,” rekao je, dodavši da aviokompanije imaju povjerljive sporazume, tako da dublje kopanje po toj temi uključuje cijele odvjetničke timove.

“To je komplicirano, ali mislim da bi moglo biti potrebe da se opet pozabavimo tim.” Ukazao je na veliku razliku između operativnih marži zračnih prijevoznika, koje bi ove godine trebale biti u prosjeku oko 6,7 posto, i marži nekih proizvođača i dobavljača motora koje su na oko dvadesetak i više posto.

“Kako oni mogu imati toliko velike marže, kad zarađuju od prodaje industriji čije marže su tako niske? To nema logike,” rekao je Walsh. Proizvođači motora kažu da imaju pravo na adekvatnu zaradu, s obzirom na rizike vezane za razvoj novih tehnologija, i potpisivanje ugovora s klauzulama osiguranja koje propisuju da pokrivaju troškova potencijalnih popravaka.

Očekuje se da će ove godine aviokompanije po cijelom svijetu potrošiti 120 milijardi dolara na popravke i održavanja, i da će taj iznos do 2030. narasti na 150 milijardi, prognozira IATA.

2 Odgovora

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Popularno

Novi broj magazina „Financije.hr” donosi brojne ekskluzivne poslovne priče, intervjue i događaje iz regije i svijeta…

Komentari