Goran Galetić, Tvornica snova: Personalizirane slikovnice roditeljima omogućuju da djeci poklone nešto drugačije, uspomenu za čitav život

Personalizirane knjige za djecu Tvornice snova, Foto: Promo

Koliko vam se puta netko žalio da ne zna što će kupiti sinu ili kćerki jer današnja djeca ionako imaju sve? Odgovor na to pitanje daje Tvornica snova koja već punih 14 godina radi personalizirane slikovnice, odnosno one u kojima upravo vaše dijete može glavni lik. Osim u Hrvatskoj, posluju i u Srbiji, Njemačkoj, Austriji i Poljskoj, pri čemu u posljednje spomenutoj zemlji od iduće godine planiraju i ozbiljnije zakoračiti na tržište. Nedavno su dogovorili i zanimljivu suradnju s nogometnim klubom Dinamo, a više o svemu tome saznali smo u razgovoru s Goranom Galetićem, suosnivačem i CEO-om Tvornice snova, branda za hrvatsko tržište, koji posluje unutar kompanije Pluma studios d.o.o.

Krenimo od početka, kada se i kako rodila ideja o personaliziranim dječjim slikovnicama?

Ideja se rodila 2011. godine između Andrijane Majstorović i mene. Ona je u to vrijeme završila fakultet i tražila posao, što je 2011. bilo dosta izazovno. Kako se uvijek bavila pisanjem, često su se ljudi tražili da im napiše personalizirane posvete za svatove ili rođendane, pomislila je da bi se profesionalno mogla baviti time. Kroz razgovor smo zaključili da se to ipak ne može valorizirati pa smo umjesto toga došli na ideju o personaliziranim knjigama za djecu. Ta nam se ideja odmah svidjela, zaljubili smo se u nju i krenuli raditi. Sve je počelo u veljači 2011., a krajem te godine smo osnovali firmu uz pomoć ušteđevine koju sam imao. Odmah smo odlučili biti d.o.o., u tom periodu zapravo nije niti bio poznat pojam “startup” tako da je otvaranje firme bila jedina opcija. Paralelno smo radili na produkciji prve knjige koju nam je crtao jedan prijatelj, dok je drugi izradio web stranicu. Tih dana je web prodaja bila u začecima i nitko nije vjerovao da će biti moguće fokusirati se na takav tip prodaje. Andrijana je obustavila potragu za poslom i dosta toga sama odrađivala jer sam ja tada još radio u korporaciji pa sam bio manje-više volonterski uključen. Zanimljivo je da u toj fazi još nije bio razvijen digitalni tisak i nikako nismo mogli pronaći rješenje kako proizvoditi personalizirane knjige. Kako sam prije radio u Mozaiku znao sam dosta tiskara koje smo obilazili i na kraju smislili hibridni model u kojem smo od naručili offset za knjižni blok i uz pomoć njega radili samo dotisak, odnosno personalizaciju teksta. Prve verzije knjiga bile su, naime, personalizirane samo tekstom. Imali smo svoju radionu i prešu, sami smo zaprimali narudžbe i lijepili knjige… baš smo bili mala manufaktura. Prodaja prve knjige je krenula 2. svibnja 2012., a kako je i Facebook oglašavanje tada bilo u povojima, spojili smo se s jednim kolegom koji nas je educirao o tome i uvjerio da uložimo novac u takvo oglašavanje. Novac od prodaje prve knjige smo uložili u izradu druge, od prve i druge u treću, a kada smo objavili četvrtu slikovnicu “Kako sam došao na svijet“ dogodio se pravi bum. Ta je knjiga bila prekretnica te još i danas spada među naše najuspješnije naslove. Nakon toga smo shvatili da ručni način izrade knjiga više ne funkcionira i da moramo osmisliti neki potpuno automatizirani proces, dok bi se mi bavili marketingom i produkcijom novih naslova. 

Kako izgleda proces izrade jedne takve slikovnice, od ideje do gotovog proizvoda?

Prva tri naslova smo radili dosta intuitivno, prema našem osjećaju što bi se ljudima moglo svidjeti i što bi ih zanimalo. Počeli smo anketirati kupce kako bismo saznali što bi oni željeli. Iz tih anketa smo učili i na osnovu toga osmišljavali nove naslove. I danas u principu radimo na taj način, kombinirajući više setova informacija – prvi su ankete, a drugi je što ovo radimo već 14 godina i poznajemo specifičnosti izrade jedne personalizirane knjige. Ono na čemu inzistira naš produkcijski tim jest da slikovnica sama po sebi ima visoku umjetničku vrijednost, a da je personalizacija samo dodatak. Želimo da svaka knjiga bude na visokoj razini produkcije i kvalitetna, da je svaki roditelj poželi kupiti i čitati svom djetetu. Volimo reći da smo spoj najmodernije tehnologije i stare dobre knjige. Ključno je i da knjiga bude kvalitetna po pitanju ilustracija, gotovo isključivo radimo s ilustratorima izvana do kojih dolazimo preko agencija poput Lemonade, The Plum, Painted Words, Bright i drugih. U svakoj knjizi sudjeluju trojica ilustratora – glavni koji crta likove i dva pomoćna. Imamo i dva dizajnera od kojih jedan uređuje čitavu slikovnicu, a drugi samo naslovnicu. Takve su knjige u produkcijskom smislu dosta skupe, obično je početna investicija za jedan naslov 10.000 eura, a zna biti i više.

Andrijana Majstorović i Goran Galetić, Foto: Promo

Kakav je kreativni input samih kupaca, odnosno roditelja i djece?

Ljudima je važna tekstualna personalizacija, da je dijete ili roditelj glavni lik. Ti se likovi mogu prilagoditi na način da korisnik kreira avatara svoga djeteta ili sebe, a u određenim knjigama, primjerice uspavankama, moguće je odabrati i kojeg plišanca želite. Pazimo da bude dosta personaliziranih detalja, ali ipak ne previše jer korisnik mora uložiti određeni trud i vrijeme pa mu ne bismo htjeli previše zakomplicirati. I po tom smo pitanju radili razna testiranja i anketiranja kako bismo ustanovili što im je bitno. Također, postoji i mogućnost unosa osobne posvete, što se tiska na prvu stranicu knjige.

Koliko ste dosad objavili knjiga, koje su tiraže na, primjerice, godišnjoj razini i koji je naslov bio najuspješniji, najprodavaniji?

Dosad je objavljeno dvadesetak naslova, a najprodavaniji su oni za mlađi uzrast, gdje je beba u fokusu. Ljudi u principu dosta traže naslove za dob od nula do tri godine i tu djeci žele pokloniti nešto drugačije, što će im ostati kao uspomena. Ta kategorija je najtraženija, a vrlo su popularni i božićni naslovi. Prilikom izrade knjiga koristimo Print On Demand tehnologiju odnosno tisak na zahtjev, što znači da nema unaprijed otisnutih knjiga već se iste tiskaju tek po narudžbi kupca. Kada je naruči, grafička priprema sjeda na server i onda je tiskara povuče sa servera, tiska, uvezuje, pakira i šalje putem dostavne službe na odabranu adresu.

Pripremate i zanimljiv projekt u suradnji s Dinamom, o čemu je točno riječ?

Potpisali smo ugovor s Dinamom i u devetom mjesecu će izaći knjiga u kojoj je dijete glavni lik. Naslov će biti “(ime djeteta) nova zvijezda Dinama“. Predstavili smo ideju Dinamu, njima se jako svidjela jer se uklapa u njihovu strategiju privlačenja čitavih obitelji na stadion. Priča se vrti oko emocije prema klubu, ali je istovremeno zanimljiva i edukativna za djecu. Knjiga će se prodavati na posebnoj web stranici, kao i na webshopu Dinama. Jako smo uzbuđeni oko ovog projekta, i mi i kolege iz Dinama tako da su očekivanja velika. Ovo je prvi puta da se takav jedan inovativan projekt predstavlja na našem tržištu.

Prisutni ste i na stranim tržištima, gdje još poslujete osim u Hrvatskoj?

Imamo shop u Poljskoj koji se zove Magiczne pioro, kao i u Srbiji gdje poslujemo pod imenom Radionica snova. Također imamo shop za njemačko i austrijsko tržište pod nazivom FabelFeder. Poljsko tržište nam je trenutno u fokusu jer mislimo da imamo potencijala širiti se tamo. Hrvatsko tržište je premalo da bi se osigurao neki ozbiljniji višak sredstava od primjerice nekoliko stotina tisuća eura koje bi potom uložili u izlazak na strano tržište. Zato sve ide malo sporije, ali smo napravili analizu konkurencije i uvidjeli da tamo postoje relativno slične tvrtke, ali nitko to ne radi na tako kvalitetnoj produkcijskoj razini kao mi. Radili smo ozbiljne testove na poljskom tržištu i prodali nekoliko tisuća knjiga, tako da je sada više-manje sve spremno pa od 1. siječnja iduće godine mislimo ozbiljnije krenuti sa širenjem.

Koliko trenutno imate zaposlenih?

Imamo jako puno vanjskih suradnika kao što su ilustratori, dizajneri ili prevoditelji. “In house“ smo organizirani u tri tima – produkciju, marketing i IT podršku. U uredu nas je trenutno devet, dok će nas do kraja godine biti deset. Na čitavom projektu konstatno radi oko 25 osoba.

Jeste li mislili zaposliti neke ilustratore za stalno?

Ne, zato što svaka serija knjiga ima različiti stil ilustracija, zbog čega to ne može pokriti samo jedna osoba. Angažiranjem vanjskih ilustratora želimo dobiti raznolikost i pokriti različite stilove jer nije isto ilustrirati slikovnicu za djecu od tri godine ili onu u kojoj su starija djeca ili na primjer baka i unuci. Likovi ne moraju sto posto nalikovati stvarnoj osobi, ali se mora moći shvatiti o kome je riječ. Mislimo da je upravo ta raznovrsnost stilova jedna od naših prednosti.  

Slikovnica Tvornice snova, Foto: Promo

Što bi bili najveći izazovi s kojima se susrećete u poslu? U kojoj se mjeri to mijenjalo kroz godine?

Uvijek je prodaja najveći izazov. Prodajemo isključivo putem weba, i to proizvod za kojim u principu ne postoji neka objektivna potreba. Ponekad je problem i vrijeme – rok za isporuku svake naručene knjige je četiri do pet radnih dana, a kupci se znaju javiti u srijedu i tražiti da bude spremna za proslavu u petak. Nadalje, zbog korištenja digitalnog tiska naši su naslovi nešto skuplji od drugih knjiga.

Također, digitalno oglašavanje se neprestano mijenja. S jedne strane je dobro što je e-prodaja postala popularnija, za razliku od vremena kada smo počinjali, ali se istovremeno pojavljuje puno novih igrača. Nama nije problem direktna konkurencija jer znamo da je naš proizvod kvalitetniji, ali ovi veliki webshopovi gađaju iste kupce kao i mi. Nije dovoljna samo kreativnost, čak ni oglašavanje, već na prodaju utječe i kolika je zasićenost tržišta. Ljudi su prezasićeni raznim informacijama i teško je doprijeti do njih, objasniti im što proizvodimo i zašto bi to trebali kupiti.

Velika prednost je što nam se jako puno kupaca vraća, jednom kada prepoznaju emociju i kvalitetu koju naše personalizirane knjige pružaju, nastave kupovati naše knjige za svoju ili često drugu djecu kao poklon.

S obzirom da živimo u vremenu u kojem se tehnologija stalno razvija, planirate li možda uvesti neke interaktivne, digitalne oblike svojih slikovnica?

Pratimo trendove, gledamo što se događa. Imamo interaktivnu aplikaciju Slovarica uz pomoć koje djeca uče slova igrajući se, ali zasad će naš core biznis ostati tiskane knjige. Svaku slikovnicu korisnik, nakon što je personalizira, može koristiti kao e-book i čitati je online. Mislim da će u tom digitalnom dijelu biti i dosta konkurencije, različitih startupova, a ovo što mi radimo ipak nije tako jednostavno napraviti.

Knjige za djecu nikada neće nestati. Trendovi u smislu otpora roditelja prema ekranima nam idu i prilog i ta tema nije više prisutna samo kod osviještenih i visoko obrazovanih roditelja, već postaje “mainstream”. U tom smislu već imamo planove razvoja i personaliziranih knjiga za stariju djecu odnosno tinejdžere, ali i za odrasle.

Općenito, koji su planovi za dalje?

U produkciji je preko deset novih naslova koji će izaći u narednih dvije godine, možda i manje. Plan je definitivno i širiti poslovanje na druga tržišta, nastavak suradnje s retail lancima, brandovima poput Kraša, Dinama. Proizvod se pokazao kao kvalitetan i široko prihvaćen. Okupili smo i tim ljudi s kojim se, što se tiče znanja o produkciji personaliziranih knjiga, malo tko može mjeriti i na globalnoj razini.

Trebamo napraviti ozbiljniji posao na još jednom ili dva tržišta i onda ćemo vidjeti hoćemo li samostalno imati dovoljno sredstava za ulaganje ili ćemo možda potražiti nekog partnera. Do sada smo već imali dvije runde investicija i taj je novac uložen u razvoj poslovanja, dovođenje ljudi, produkciju novih naslova i izlazak na nova tržišta. Imamo iskustva oko toga, ali sada nismo u fazi da nam je potrebna financijska injekcija. Utvrdimo li da bi tako nešto pomoglo u širenju firme i ako bi našli nekoga tko bi prepoznao vrijednost i našu viziju, otvoreni smo i za tu opciju.







Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Popularno

Novi broj magazina „Financije.hr” donosi brojne ekskluzivne poslovne priče, intervjue i događaje iz regije i svijeta…

Komentari