Eurostat: Hrvatska u drugom kvartalu ostvarila rast kratkoročnog smještaja od 15 posto

Pixabay.com
Hrvatski Jadran, Foto: Pixabay.com

Broj online kupljenih turističkih noćenja je u drugom tromjesječju godine osjetno porastao u cijeloj Europskoj uniji, objavio je u utorak Eurostat na temelju podataka prikupljenih od najvećih platformi za kratkoročni smještaj, kao što su AirBnB, Booking.com i Expedia.

Tako se iz podataka vidi da su između ožujka i lipnja ove godine gosti proveli 245,9 milijuna noćenja u kratkoročnom smještaju koje su našli preko online platformi. Ukupan broj noćenja u drugom tromjesečju 2025. godine povećao se za 17,8 posto u odnosu na isti kvartal 2024. godine, te za 36,8 posto u odnosu na isto razdoblje 2023. godine.

Na mjesečnoj razini, u noćenja u kratkoročnom smještaju su porasla za čak 34,3 posto u travnju ove godine, u odnosu na travanj 2024., što se pripisuje uskršnjim blagdanima koji su ove godine bili u travnju. Nakon takvog velikog rasta uslijedila su skromnija povećanja, od 5,3 posto u svibnju i 18,1 posto u lipnju, na godišnjoj razini.

Eurostat, koji od 2020. ima sporazum o dijeljenju podataka s nekoliko najvećih platformi za najam smještaja, je u utorak objavio zbirne brojke za drugo tromjesečje 2025. na nacionalnoj razini, i za prvo tromjesečje 2025. na regionalnoj (NUTS 2) razini. Iako je Europska unija u cjelini zabilježila snažan godišnji rast noćenja od 17,8 posto u drugom kvartalu godine, taj se tempo uvelike razlikovao od države do države. 

Malta je bila na vrhu, s rastom od 36,0 posto, ispred Slovačke (+29,1 posto), Cipra (+29,0 posto), Slovenije (+24,3 posto), Danske (+20,2 posto) i Finske (+20,0 posto). Snažan rast zabilježen je i u velikim europskim destinacijama, kao što su Španjolska (+ 19,7 posto), Njemačka (19,6 posto), Francuska i Grčka (svaka po +17,8 posto), Poljska (+ 17,5 posto), Portugal ( 16,0 posto) i Italija (+15,1 posto).

Hrvatska je u tom poretku, sa 10,2 milijuna bukiranih noćenja u drugom kvartalu i rastom od 15,0 posto, bila ispod europskog prosjeka, te se smjestila na 23. mjesto među 30 država članica EU i EFTA-e. Najmanji rast je bio u Litvi i Luksemburgu, koji su jedini zabilježili jednoznamenkaste brojke, od 9,3 i 8,7 posto.

Najpopularnije europske regije, po broju online rezervacija turističkog smještaja, u prva tri mjeseca 2025. Grafika: Eurostat

Najpopularnije NUTS 2 regije za kratkoročni smještaj su u prva tri mjeseca godine bile Kanarski otoci u Španjolskoj (8,8 milijuna noćenja), zatim Rhône-Alpes u Francuskoj (8,1 milijuna) i Andaluzija u Španjolskoj (7,7 milijuna). Među top 20 najposjećenijih regija, njih pet je bilo u Španjolskoj, pet u Francuskoj, tri u Italiji, po dvije u Austriji i Portugalu, te po jedna regija u Mađarskoj, Poljskoj i Grčkoj.

Hrvatska je u ta tri mjeseca ukupno imala 766.500 noćenja – od toga Jadranska Hrvatska 432.000 (56,3 posto), Grad Zagreb nešto više od 242.200 (31,6 posto), Sjeverna Hrvatska gotovo 39.500 (5,1 posto), te Panonska Hrvatska gotovo 52.800 (6,9 posto). Na razini cijele zemlje radi se o padu od 4,3 posto u odnosu na isti kvartal 2024. godine, kad je zabilježeno 800.500 noćenja – ali o rastu od preko 22 posto u odnosu na isto razdoblje 2023., kad ih je bilo nešto manje od 628.000.

Krovna europska udruga hotelijera, restoratera, i drugih kompanija iz turističkog sektora ove godine je podigla kolektivnu tužbu protiv platforme Booking.com na nizozemskom sudu, osporavajući paritetnu klauzulu kojom je ta najpopularnija platforma za online rezervacije zabranjivala hotelima koji se na njoj reklamiraju da na nijednom drugom kanalu nude niže cijene smještaja.

Radi se o slučaju koji se nastavlja na odluku Europskog suda iz rujna 2024. koji je odlučio da takva klauzula krši pravila tržišnog natjecanja. Iz hrvatske Udruge poslodavaca u hotelijerstvu UPUHH prošlog mjeseca su potvrdili da se tužbi, u koju je uključeno oko 15.000 hotela iz cijele Europe, pridružilo i oko 150 hrvatskih. 

Tužbu je podržalo 30 nacionalnih udruženja hotela u Europi, a tužbom se traži naknada nastale štete za sve objekte koji su između 2006. i 2024. poslovali preko te nizozemske stranice za rezervacije, pod uvjetima sad već osporene klauzule.

5 Odgovora

  1. Odličan broj noćenja preko platformi poput Airbnba i Bookinga pokazuje da je interes stranih gostiju i dalje velik

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Popularno

Novi broj magazina „Financije.hr” donosi brojne ekskluzivne poslovne priče, intervjue i događaje iz regije i svijeta…

Komentari