Europska komisija trebala bi odbaciti pozive europskih proizvođača automobila da se ublaži planirana zabrana vozila na fosilni pogon i dopusti korištenje biogoriva i nakon 2035. godine, rekla je u četvrtak europska udruga za promicanje čiste energije Transport & Environment (T&E).
Po postojećoj regulativi sva nova vozila u prodaji u Europskoj uniji od 2035. godine moraju imati nultu stopu emisija ugljičnog dioksida. Takva odluka je donesena 2023., kako bi se potaklo i proizvođače i kupce na brže širenje električnih automobila i postupno se potpuno ukinulo korištenje fosilnih goriva i motora s unutarnjim izgaranjem.
Međutim, proizvođači u posljednje vrijeme sve više apeliraju na Europsku komisiju da odobri neka izuzeća, kako bi i nakon tog datuma omogućilo korištenje tzv. ugljično neutralnih vrsta goriva, u motorima s unutarnjim izgaranjem ili plug-in hibridima. Komisija će 10. prosinca predstaviti svoj novi paket mjera za potporu automobilskom sektoru.
U četvrtak je udruga T&E objavila priopćenje u kojem kaže da tzv. biogoriva jednostavno nema dovoljno, i da nije točno da se njihovim korištenjem ne ispuštaju emisije u okoliš.
Iz udruge su naveli primjer izmjena europskih pravila iz 2018. kojima je ograničena upotreba goriva napravljenih od usjeva, poput primjerice palminog ulja ili soje, i kojom se umjesto tog za tu svrhu promiče rabljeno kuhinjsko ulje i derivati od životinjskih ostataka i drugih vrsta otpada – koji sada čine približno polovicu svog biološki proizvedenog biodizela u cijeloj EU.
Međutim, oko 60 posto biogoriva i oko 80 posto rabljenog ulja za kuhanje u Europu se uvozi, uglavnom iz Azije, ističu iz T&E, i pritom se pojavljuje sve više slučajeva prevare, kao primjerice u slučajevima kad se palmino ulje ilegalno lažno deklarira kao otpad.
Iz udruge kažu da biogoriva proizvedena iz prehrambenih usjeva obično smanjuju emisije CO2 samo za 60 posto u odnosu na fosilna goriva, zbog značajnih količina ugljičnog dioksida koji završava u atmosferi kroz cijeli njihov uzgoj i transport. Osim toga, popularizacija biogoriva može dovesti i do većeg krčenja šumskog pokrova, radi sadnje novih usjeva.
Neke naprednije vrste goriva, koje se proizvode od komunalnog otpada ili kanalizacijskog mulja održivija su od biogoriva, ali nisu dostupna u dovoljnim količinama – a postojeće količine već su ionako namijenjena za korištenje u zrakoplovstvu i pomorstvu. Kad bi se u to uključio i cestovni prijevoz, potrebe Europske unije za takvim gorivima mogle bi narasti na količine koje su 2-9 puta veće od održive proizvodnje do 2050. godine.
U izvješću T&E se navodi da bi se dopuštanjem korištenja biogoriva u automobilima u Europskoj uniji do 2050. emisije CO2 mogle povećati do 23 posto.
Iz udruge stoga kažu da biogoriva ne smiju biti dio strategije za razdoblje nakon očekivane zabrane 2035., te da se – ako se se ipak dozvole – ograniči količina takvih vozila, na samo 5 posto od ukupne prodaje istinski ugljično nvozila pogonjenih sintetskim istinski neutralnim e-gorivima.
Pročitajte još:
O zabrani motora s unutarnjim izgaranjem i budućnosti autoindustrije nakon 2035. u petak se oglasio i njemački kancelar Friedrich Merz, koji je rekao da će uputiti pismo Europskoj komisiji u kojem će zahtijevati da “ostavi otvorene tehnološke opcije” za autoindustriju.
“Tu se prije svega radi o postizanju dobre ravnoteže između osiguranja konkurentnosti i zahtjeva koje postavljamo za borbu protiv klimatskih promjena,” rekao je Merz njemačkim novinarima nakon sastanka čelnika stranaka njegove vladajuće koalicije.
“Zamolit ću Komisiju da se i nakon 2035. dopusti prodaja baterijskih električnih vozila koja također imaju i motore s unutarnjim izgaranjem,” rekao je Merz, dodavši da bi također trebalo ostaviti prostora i za tradicionalne motore s unutarnjim izgaranjem “visoke učinkovitosti.”









