Europska unija (EU) će slijediti SAD i Kanadu u mjerama kojima se ograničava uvoz čelika, ponajprije onog jeftinog iz Kine, smanjenjem uvoznih kvota i povećanjem carina.
Europski povjerenik za industriju Stéphane Séjourné je najavio na sastanku s vodećim ljudima iz tog poslovnog sektora da će se carine značajno povećati, možda i do razine od 50 posto, u skladu s onim što su učinili Amerikanci i Kanađani.
Također je poručio da će se uvozne kvote gotovo prepoloviti, navode izvori koji su upoznati sa sadržajem sastanka.
EU se nada da će taj potez zadovoljiti i Bijelu kuću budući da se time smanjuje količina kineskog čelika na globalnom tržištu što možda dovede i do nižih američkih carina u tom segmentu za EU, procjenjuje Financial Times.
No, istodobno neke zemlje EU-a i industrijski sektori, poput proizvođača automobila, upozoravaju da bi zaustavljanje jeftinog uvoza moglo dovesti do rasta cijena.
SAD je nametnuo carinu od 50 posto na uvoz čelika kao dio napora za ponovnom industrijalizacijom zemlje.
Kanada je pak ograničila uvoz čelika za zemlje s kojima nema trgovinski dogovor, a za partnere poput EU-a je nametnula carinu od 50 posto samo iznad određenih kvota.
Prema informacijama iz krugova Europske komisije, EU će nametnuti uvozne kvote na razini od oko polovice prošlogodišnjeg uvoza. Odluka se očekuje idućeg tjedna.
Séjourné je napomenuo da nova regulativa neće biti vremenski ograničena kao što je slučaj sa sadašnjim režimom carinske stope od 25 posto koji je bio predviđen da istekne sredinom iduće godine.
“Odbijamo biti otvoreni bez ograničenja na prevelike kapacitete drugih. Odbijamo prihvatiti dampinške cijene kao posljedicu visokih subvencija”, ustvrdio je europski povjerenik.
Novi će režim za čelik zahtijevati potporu Europskog parlamenta i kvalificiranu većinu zemalja članica.
Francuska i još 10 zemalja je zatražilo takav novi režim za čelik, no u nekim su zemljama zabrinuti zbog toga što on, kako ističu, može narušiti konkurentnost onih koji rade proizvode od čelika.
Udruga europskih proizvođača automobila ACEA je zatražila da mjera bude privremena i otvorena za reviziju.
Séjourné pak je zatražio potporu za prevladavanje interesa manjine koja će pokušati zaustaviti nove mjere.
Europski povjerenik za trgovinu Maroš Šefčovič već je započeo razgovore s Washingtonom oko sniženja carina na čelik, a trgovinski dužnosnik u bivšoj administraciji američkog predsjednika Donalda Trumpa Payne Griffin je ocijenio da EU treba uvjeriti SAD kako nije prolazna postaja za kineski čelik.
Prošle godine EU je uvezao 28 milijuna tona čelika što je četvrtina ukupnih količina koje su prodane na tržištu EU-a.
Taj industrijski sektor u EU je od 2008. izgubio 90 tisuća radnih mjesta, a samo prošle godine najavljeno je dokidanje 18 tisuća radnih mjesta.
Pročitajte još:
Udruga europskih proizvođača čelika Eurofer navodi da je pod rizikom 300 tisuća izravnih poslova i 2,3 milijuna neizravnih.
Po riječima glavnog direktora Eurofera Axela Eggerta, novi režim carina i kvota za čelik bi trebao stupiti na snagu početkom iduće godine.