Američka Meta, vlasnik popularnih platformi Facebook i Instagram, mogla bi biti prisiljena plaćati visoke novčane kazne ako europski regulatori ne prihvate izmjene oko Metinog modela u kojem korisnici moraju ili pristati na prikupljanje svojih podataka ili platiti za privatnost.
Upozorenje Europske komisije, koja se bavi zaštitom tržišnog natjecanja, stiže dva mjeseca nakon što je zbog kršenja europskog Zakona o digitalnim tržištima (DMA) Meti odrezala kaznu od 200 milijuna eura. Taj potez pokazuje da Komisije nastavlja s borbom protiv velikih tehnoloških tvrtki, i njenu želju da stvori ravnopravne uvjete za manje konkurente, unatoč kritikama SAD-a oko europskih pravila koja su uglavnom usmjerena na ograničavanje utjecaja američkih kompanija.
Novčane kazne za nepridržavanje odredbi DMA mogu iznositi čak 5 posto prosječnih globalnih dnevnih prihoda, za svaki dan proveden u prekršaju. Komisija je odlučila da je Metin tzv. model plaćanja ili pristanka (consent-or-pay), uveden u studenom 2023., prekršio DMA, u razdoblju do studenoga 2024. godine, kada je Meta izmijenila svoje sisteme i počela koristiti manje osobnih podataka korisnika za ciljano oglašavanje.
Po tom modelu, Facebook i Instagram korisnici koji daju svoj pristanak na prikupljanje privatnih podataka imaju besplatni pristup uslugama koje se financiraju iz prihoda od oglašavanja. Ako to ne žele, onda moraju platiti da bi koristili platformu bez prikazivanja oglasa.
Nadzorno tijelo EU za tržišnu utakmicu priopćilo je da je Meta uvela tek ograničene izmjene svojeg modela u studenom, i da to ne zadovoljava DMA propise. “Komisija u ovoj fazi ne može potvrditi jesu li te izmjene dovoljne za ispunjavanje glavnih parametara zakona,” izjavio je glasnogovornik. “Imajući to u vidu, razmotrit ćemo sljedeće korake, i podsjetiti da bi stalna neusklađenost s pravilima mogla dovesti do primjene periodičnih penala, počevši od 27. lipnja 2025.”
Pročitajte još:
Meta, s druge strane, optužuje Komisiju za diskriminaciju njihove kompanije i za konstantno pomicanje kriterija tijekom pregovora u posljednja dva mjeseca. “Izbor koji nudi korisnicima izbor između plaćanje za uslugu bez oglasa ili besplatne usluge uz prikazivanje oglasa i dalje ostaje legitiman poslovni model za svaku kompaniju u Europi – osim za Metu,” rekao je glasnogovornik Mete.
“Uvjereni smo da je izbor kojeg nudimo ljudima u EU ne samo da zadovoljava potrebnu regulativu EU, već ide i korak dalje.” Europski dužnosnici odbacuju Metine optužbe za diskriminaciju, tvrdeći da se DMA jednako primjenjuje na sve velike digitalne kompanije koja posluju u EU, bez obzira na to gdje su osnovana ili tko su njihovi dioničari. “Uvijek smo provodili i nastavit ćemo provoditi naše zakone pravedno, i bez diskriminacije prema svim kompanijama koje posluju u EU, u cijelosti u skladu s globalnim pravilima”, izjavio je glasnogovornik Komisije.