Električna vozila (EV) mijenjaju svijet i način na koji razmišljamo o prijevozu, a u njihov razvoj ulagale su razne domaće tvrtke. Među njima je i tvrtka E.V.A. Blue d.o.o. koja je razvila električni automobil napravljen od industrijske konoplje.
Igor Kolovrat, prokurist tvrtke, bavi se inovacijama i vozilima na električni pogon još od 2008. godine. Tada je započeo suradnju s Vjekoslavom Majetićem, osnivačem i vlasnikom tvrtke DOK-ING, a godinu dana kasnije surađivao je i s Matom Rimcem.
“Od tada sam se počeo baviti isključivo e-mobilnošću. Ovo vozilo predstavlja vrhunac mog djelovanja i poslovnih pothvata na tom području tijekom proteklih 15 godina”, rekao je Kolovrat za Financije.hr.
Svoju posvećenost elektrifikaciji prometa iskazao je i 2014. godine kada je organizirao ‘Nikola Tesla EV Rally Croatia’ s ciljem promocije hrvatske izvrsnosti i prirodnih ljepota te uspostave infrastrukture za električna vozila, a iste godine je sa suprugom Tinom pokrenuo tvrtku E.V.A. Blue. Želio je omogućiti stranim gostima da mogu doći s električnim automobilima u Hrvatsku. No tijekom organizacije spomenutog događaja naišao je na problem.
“Hrvatska elektroprivreda (HEP) nam nije dopustila pristup struji da punimo vozila. Odmah sam s prijateljem Vjekoslavom Majetićem odlučio napraviti autonomnu modularnu solarnu stanicu s baterijskim skladištem za punjenje EV. Nazvali smo je ‘Sunčica’ i napravili nekoliko varijanti te je to bilo prvo takvo rješenje na svijetu”, ispričao nam je.
“Do 2018. godine nitko drugi se ozbiljno nije bavio postavljanjem infrastrukture za EV u Hrvatskoj. Zato smo morali smišljati rješenja uz postojeće probleme. U međuvremenu sam postao partner u najvećoj Tesla floti u Europskoj uniji (EU), E-car rent iz Austrije, imali smo i 400 električnih skutera za dostave u Hrvatskoj te oko 20 UTV vozila. U 2016. godini, uz sve na čemu sam tada radio, nastali su prvi crteži ovog vozila s jasnom idejom da bude modularno i funkcionalno te namijenjeno urbanoj upotrebi”, dodao je Kolovrat.
Njegova ljubav prema električnim automobilima povezana je uz zelenu tranziciju i želju da svijet u kojem živimo bude bolje mjesto za buduće generacije. Zato je smatrao da novo vozilo, koje je nazvao Matan, ne bi trebalo imati plastiku u sebi pa je tijekom pandemije odlučio napraviti biorazgradivi materijal od industrijske konoplje.

“Upustio sam se u izradu granulata od konopljinih vlakana i polilaktidne kiseline (PLA). Napravio sam čaše i testirao ih te sam shvatio da mogu napraviti karoseriju i dijelove vozila od istog materijala. Na kraju sam odabrao konopljina vlakna, a sada smo izmislili novu tehnologiju obrade konoplje kombinacijom vakuumiranja, prešanja i infuzije”, objasnio je poduzetnik.
Otkrio nam je da vozilo neće ići u prodaju i da imaju poslovni model prema kojem će plaćati korisnicima koji budu vozili njihov automobil.
“Sada izrađujemo prvih 30 vozila za pilot projekt u Zagrebu. Napomenuo bih da je automobil samo jedan dio cijele poslovne platforme koja se sastoji od vozila i softvera. Vozilo je opremljeno digitalnim zaslonima za oglašavanje i uređajem za kvalitetu zraka koji mjeri na mikro lokaciji i u realnom vremenu vrstu, količinu i izvor zagađenja, a koji je također s kućištem od konoplje i možda najboljim AI softverom na svijetu. Taj softver je napravio Drago Plečko, doktor matematike s UCLA-ja (University of California, Los Angeles) i važan dio MatanX platforme. Osim dostava lokalnih proizvoda, imat ćemo i vozila za turizam, male kućne popravke itd. Vozilo neće ići u prodaju jer je to zastario poslovni model”, rekao je.
“Imamo nekoliko poslovnih modela koji se sastoje od pretplate, oko 90 eura godišnje, s kojom ćete moći koristiti vozilo i dok ga koristite za sebe, vožnjom po lokacijama gdje ima najviše potrebe za oglašavanjem, dobivate bonuse i zarađujete. No za taj model nam treba veći broj vozila. Mi smo naše vozilo i cijelu platformu konfigurirali kao pravi ‘long tail economy’, ali izvan interneta. To je svojevrsni LinkedIn na kotačima gdje prenosite i svoju robu i svoju poruku. Mi želimo pomoći lokalnoj ekonomiji tako da omogućimo bolji plasman lokalnih proizvoda ili usluga pod uvjetom da se podudaraju s našom filozofijom. Prihode planiramo ostvarivati kroz prodajno/dostavne modele i oglašavanje te kroz turizam s turističkom verzijom vozila i kroz analizu zagađenja zraka u suradnji s javnim i znanstvenim institucijama. S ovim vozilom možemo znatno unaprijediti život i poslovanje u užim gradskim jezgrama gradova poput Dubrovnika, Splita, Trogira, Zadra, Šibenika itd…”, dodao je.

Smatra da je bitno unaprijediti život u gradskim jezgrama jer na tome rade i u drugim državama. Tako se u 15 najvećih nizozemskih gradova više ne može ući s kombijem na fosilna goriva već samo električnim.
“Cijena oglašavanja na našim vozilima je dostupna svakoj kumici s placa i zbog mogućnosti potpunog targetiranja, ona je učinkovitija od tradicionalnih metoda. Sve to pogoni i naš AI softver uz pomoć kojeg se poruka pojavljuje u vrijeme i na mjestu gdje želite. Tako otvaramo prostor onima koji se nikad nisu oglašavali jer npr. možete svojoj ljubavi čestitati rođendan oko 100 puta za manje od eura ili oglasiti akciju na neke proizvode”, rekao nam je.
Istaknuo je da pripremaju autonomnu dostavnu verziju i još neka potpuno nova mobilna rješenja. Osim toga, imaju i poslovne planove u inozemstvu.
Materijal za vozilo proizvode sami, a sirovinu nabavljaju na slobodnom tržištu gdje ima industrijske konoplje. Kako bi imali svoju konoplju, planiraju posaditi oko 14 hektara te biljke.
“Prednost ovakvog vozila je da je čvršće, jeftinije i laganije, a karoserija je od biomaterijala te nema ugljičnog otiska kao što je to slučaj kod konvencionalnih materijala. Šasija je od recikliranih metala”, kazao je Kolovrat.

Naglasio je da su sve sami financirali – vozila, softver, Toxic Air Detection Device (uređaj za detekciju zagađenja), biomaterijal od konoplje i cijeli sustav – bez sredstava iz EU fondova ili pomoći države.
Njegov projekt imat će pozitivan utjecaj na zelenu tranziciju u Hrvatskoj koja polako prelazi na električna vozila. Ipak, Kolovrat kaže da je prelazak i dalje spor.
“Mi smo tu na začelju EU-a i propustili smo priliku istaći se kao lideri prije deset godina. Svi govorimo da smo turistička zemlja i da trebamo čuvati okoliš pa zato trebamo više raditi na tome. Na kraju, himna nam počinje s “Lijepa naša”, rekao je.
Zato on već godinama radi na inovacijama i ekološkim prijevoznim rješenjima. Uz sve što je radio 2014. godine, pokrenuo je i postavljanje punjača na turističkim lokacijama te projekt ‘Zelena turistička magistrala’, a 2016. godine pokrenuo je inicijativu ‘Domovina Nikole Tesle’.
Pročitajte još:
“Tada sam se počeo više baviti tehnologijom baterijskih skladišta energije i off the grid rješenjima. Hrvatska ima golemi solarni potencijal od oko dva megavatsata (MWh) po četvornom metru (m²). Kada je riječ o punjačima, tu je jako loša situacija. Grad Zagreb u zadnjih šest godina nije postavio niti jednu punionicu za EV, dok npr. u mojoj ulici, odnosno kanalu dugom 200 metara u Amsterdamu, imate četiri utičnice po 11 kilovata (kW) za 0,18 eura po kilovatsatu (kWh). Grad tako s komunalnom cijenom struje potiče niskougljičnu emisiju”, kazao nam je poduzetnik.
“Kod nas imate puno punjača postavljenih od tvrtki koje vrlo malo razumiju e-mobilnost pa su ti punjači neadekvatni, preskupi i komplicirani za prijavu. To sve skupa odbija ljude od kupnje električnih vozila. Kada tome pridodate 80 posto informacija o EV koje su negativne ili potpuno lažne, imamo to što imamo, odnosno fenomenalne mogućnosti i katastrofalni učinak”, zaključio je.
8 Odgovora
Kakva super ideja
Kakva glupost ajme meni…
Užas,što sve neće izmislit..
I na retrovizoru mirišljava gandža umjesto bora.
Za dobre ideje uvijek ima mjesta
U vau, kada rade bicikl od bambusa mogu i auto od konoplje 😃😎
Citam i ne vjerujem!
Što sve neće izmisliti