Dugoiščekivani IPO švedske fintech kompanije Klarna na njujorškoj burzi u srijedu skrenuo je pažnju globalne javnosti tzv. kupi-sad-plati-kasnije servise (BNPL) koji kupcima nude plaćanje redovnih kupovina na rate bez kamata i koji su posljednjih nekoliko godina naglo postali izrazito popularni među američkim potrošačima.
BNPL usluge su imale eksplozivan rast prije nekoliko godina, u vrijeme kad je pandemija Covida-19 prisilila više potrošača da se okrene internetskoj kupovini. Procjenjuje se da je kroz takva plaćanja na rate u online trgovinama prošle godine potrošeno 82,4 milijardi dolara, što je rast od 9,9 posto u odnosu na 2023. godinu, izračunao je Adobe Analytics.
Klarna i drugi pružatelji BNPL usluga, kao što je primjerice američki Affirm, povećavaju kupovnu moć korisnika time što im pri plaćanju pozajmljuju novac za kupnju, kojeg onda oni otplaćuju obročno u mjesečnim ratama do 36 mjeseci – iako se najčešće kupnje otplaćuju u četiri rate.
Budući da većina pružatelja BNPL usluga nema obvezu izvještavati i slati podatke agencijama koje računaju kreditni skor, ne postoje detaljni podaci o tome koliki je udio njihovih korisnika koji kasne s otplatama.
Američka udruga za financijsku tehnologiju FTA, koja u svom članstvu ima pet takvih BNPL kompanija, kaže da manje od 2 posto korisničkih uplata kasni, što je daleko niže od 7 posto kašnjenja kod tradicionalnih kreditnih kartica, po podacima njujorške Federal Reserve Bank.
Klarna kaže da globalno bilježi oko 99-postotnu stopu otplate svojih proizvoda. Servis Afterpay, u vlasništvu kompanije Block Inc., kaže da je 96 posto njihovih kupaca platilo sve dospjele rate na vrijeme u drugom tromjesečju 2025. godine.
U istom razdoblju, iz kompanije Affirm – najvećem pružatelju BNPL usluga u SAD-u – kažu da je 2,3 posto mjesečnih rata kasnilo s plaćanjem više od 30 dana. U nastavku slijedi nekoliko statistika koje pružaju malo jasniju sliku stanja na BNPL tržištu.
Po podacima Adobe Analytics potrošači su od siječnja do kolovoza ove godine već potrošili 696,2 milijardi dolara u internetskim trgovinama, od čega 56,3 milijarde otpada na kupovine preko BNPL servisa. Radi se o rastu od 8,1 posto u odnosu na isto razdoblje 2024. godine.
To znači da oko 8 posto internetske prodaje već otpada na BNPL kupovine, te da njihov udio postaje sve veći.
Također, iako se često vjeruje da se takvim uslugama okreću kupci koji redovno kasne s itplatama, većina korisnika BNPL usluga na vrijeme otplaćuje svoje rate, navodi Federal Reserve Bank iz Philadelphije. Ipak, između zadnjeg tromjesečja 2023. i zadnjeg tromjesečja 2024. broj korisnika su obavili kupnju na četiri rate i koji su na vrijeme otplatili obroke smanjio se za jedan postotni bod.
Kad se radi o prosječnim obrocima otplate, oko 57 posto korisnika BNPL-a u 2025. godini reklo je da u prosjeku mjesečno plaćaju 100 dolara ili manje, po istraživanju analitičara iz The Motley Fool. Za usporedbu, po podacima platforme Experian prosječna mjesečna rata koju za kreditne kartice plaćaju Amerikanci je u prva tri mjeseca 2025. iznosila 181 dolar.
Tek 1 posto korisnika BNPL servisa kaže da plaćaju u prosjeku mjesečni obrok veći od 1.000 dolara.
Kad se radi o generacijskim razlikama, zamjećuje se da su BNPL opcije najpopularnije među milenijalcima, tj. onima rođenima između 1981. i 1996., koji danas imaju između 29 i 44 godina. Po anketi PYMNTS Intelligence, njih gotovo 35 posto kaže da bi rado koristili takvo plaćanje na rate za svakodnevnu kupovinu. Iza njih je tzv. generacije Z, tj. ljudi koji su danas u svojim dvadesetima, s 28 posto.
Istovremeno, generacije baby boomera i tzv. generacije X, rođenih prije 1980., pokazuju puni manji interes za korištenje obročnog plaćanja u svakodnevnoj kupovini.
Iako BNPL proizvodi privlače veći broj korisnika s niskim kreditnim rejtingom, otprilike polovica američkih korisnika BNPL usluga ima kreditni skor blizu ili iznad kvalitetne ocjene od 660 bodova, po izvješću LexisNexis Risk Solutions iz 2023.
Pročitajte još:
Budući da brojni BNPL zajmodavci ne dostavljaju podatke agencijama za kreditno izvješćivanje, udurge za prava potrošača upozoravaju da je potencijalno gomilanje dugova opasnost koju ne mogu uočiti na vrijeme ni regulatori, ni banke, ni sami korisnici, te da cijelom sektoru nedostaju mjere za zaštitu potrošača.
Prošle godine je američka agencija za financijsku zaštitu potrošača CFPB počeo tražiti od pružatelja BNPL usluga da istražuju potrošačke sporove, vraćaju novac za proizvode koje su kupci vratili nazad, te korisnicima izdaju periodične račune o stanju naplate. No, Trumpova vlada je u međuvremenu poništila ta pravila.
Jedan odgovor
Dug bez limita. Bit će zanimljivo kad si ljudi nakrcaju mjesečne obveze do grla