Cijene u hotelima rasle na tragu konkurencije, ali troškovi rastu brže

Freepik.com
Recepcija hotela, Foto: Freepik.com

Cijene hotelskog smještaja u Hrvatskoj u prvih šest mjeseci rasle su 4,6 posto u odnosu na isto vrijeme prošle godine, čime prate kretanje cijena kod mediteranske konkurencije iz EU, ali su ključni troškovi, poput rada i hrane, domaćim hotelijerima rasli brže i više, podaci su iz analize Hrvatske udruge turizma (HUT).

Riječ je o komparativnoj analizi temeljenoj na podacima Eurostata, kojom je HUT osim Hrvatske obuhvatio Francusku, Grčku, Cipar, Italiju, Maltu, Španjolsku, Sloveniju i Portugal, iz čega je vidljiv nastavak ubrzanog rasta troškova u Hrvatskoj u odnosu na tu konkurenciju, što, po HUT-u, negativno utječe na profitabilnost i investicijski potencijal domaćeg sektora.

Analiza je naime pokazala da su u prvih šest mjeseci ove godine ključni troškovi hotelijera u Hrvatskoj rasli dvostruko više od te konkurencije – troškovi rada porasli su 11,7 posto u odnosu na isto lanjsko razdoblje, dok je prosjek mediteranske konkurencije unutar EU 4,2 posto. Slično je i s cijenama hrane, koje su u Hrvatskoj u promatranom razdoblju rasle pet posto, a u prosjeku u EU mediteranskoj konkurenciji 2,6 posto.

Iz HUT-a ističu da podaci za prvih šest mjeseci ove godine samo potvrđuju trend bržeg rasta troškova u domaćoj smještajnoj i ugostiteljskoj industriji u odnosu na mediteransku konkurenciju, a koji je izražen od početka 2023. godine.

Najviše je pritom porastao trošak rada, koji u domaćoj smještajnoj i ugostiteljskoj industriji već posljednje četiri godine raste dvoznamenkastim stopama – 11,3 posto u 2022., 15 posto u 2023., 13,6 posto u 2024. i 11,7 posto u 2025.

Pixabay.com
Hotel, ilustracija, Foto: Pixabay.com

To je sve značajno više od EU mediteranske konkurencije, gdje prosječan porast niti u jednoj od tih godina nije prelazio 7,5 posto. Kod cijena hrane, prenosi Hina, veći rast u prvoj polovici ove godine od Hrvatske imala je samo Slovenija, od 5,7 posto, a kod ostalih promatranih zemalja nitko nema rast veći od četiri posto. Primjerice, Cipar bilježi čak pad cijena hrane od 0,2 posto, navode iz HUT-a.

Cijenama domaći hotelski smještaj ne može pratiti takvo povećanje troškova, pa tako nakon prošlogodišnjeg povećanja cijena hotelskog smještaja u Hrvatskoj od svega 1,9 posto što je više nego dvostruko niže od prosjeka EU mediteranske konkurencije od 4,5 posto, u prvoj polovici ove godine je zabilježen rast cijena od 4,6 posto, što je “tek nešto viši od stope rasta u konkurentskim EU mediteranskim zemljama od 3,9 posto”.

Komentirajući podatke iz analize, direktor HUT-a Veljko Ostojić naglašava da su cijene hotelskog smještaja u Hrvatskoj i prošle i ove godine rasle manje od rasta ključnih troškova u hotelijerstvu, konkretno rada i hrane, kao i da troškovi u domaćem hotelijerstvu nastavljaju rasti brže od mediteranske konkurencije, što slabi poziciju domaćih hotelijera.

“Padajuća profitabilnost sektora umanjuje njegov investicijski potencijal i atraktivnost ulaganja u hotele, što pak narušava konkurentnost čitavog domaćeg turizma s obzirom da hotelski sektor generira puno dulji turistički promet i veću prosječnu potrošnju, te i razvija lokalne destinacije, cjelogodišnja radna mjesta, otvara mogućnosti za razvoj dodatnih biznisa povezanih s turizmom i znatno manje opterećuje lokalnu infrastrukturu. Hrvatska sa najlošijom smještajnom strukturom na Mediteranu, sa svega 9,5 posto hotelskog smještaja u ukupnom smještajnom kapacitetu, treba potaknuti značajno više investicija u hotelski sektor, posebice jer potražnja za takvim smještajem raste”, poručuje Ostojić.

Tome u prilog zaključno iznosi i da je popunjenost hotela najviše kategorije, četiri i pet zvjezdica, i ove sezone u samoj špici, što znači i po najvišim cijenama, iznad 90 posto.

12 Odgovora

  1. Hoteli podižu cijene, ali čini se da ni to nije dovoljno da pokrije rast troškova. Teška utakmica za industriju.

  2. Ma molim te, ja im nista ne vjerujem. Rastu troškovi a cijene u nesrazmjernim odnosima za skoro 100%. Tko tu koga?

  3. Bez većih ulaganja u smještaj i kvalitetu ponude, konkurentnost će polako kliziti nizbrdo

  4. Hotelski smještaj nije ni toliko skup koliko je kod nas vanponasionski dio skupo, restorani i sl

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Popularno

Novi broj magazina „Financije.hr” donosi brojne ekskluzivne poslovne priče, intervjue i događaje iz regije i svijeta…

Komentari