Cijene novih i rabljenih vozila na američkom tržištu rasle u travnju, nakon stupanja na snagu novih carina

Ilustracija: Gerd Altmann / Pixabay

Cijene novih automobila u SAD-u porasle su u travnju, pokazuju podaci o prodaji na američkom tržištu objavljeni u ponedjeljak, u jednom od prvih signala da se visoki nameti na uvozna vozila I dijelove predsjednika Donalda Trumpa počinju prebacivati na kupce.

Prosječna cijena koju su kupci u travnju plaćali za vozila, nakon što se eliminira efekt promotivnih popusta, porasla je za 2,5 posto u usporedbi s ožujkom, ili više od dvostruko više od uobičajenog mjesečnog rasta od oko 1,1 posto koji se bilježio između ta dva proljetna mjeseca u posljednjih godina, vidi se iz podataka koje prikuplja Cox Automotive. U zadnjih desetak godina dosad je jedino takvo povećanje zabilježeno u travnju 2020. godine, kada su cijene porasle za 2,7 posto uslijed pandemije i privremenih zatvaranja tvornica.

Proizvođači se pokušavaju prilagoditi novom carinskom režimu koji propisuje namet od 25 posto na uvoz vozila iz većine država, uključujući i glavnih američkih trgovinskih partnera poput Meksika i Kanade, no zasad je tek manji dio njih povisio prodajne cijene za krajnje kupce. Neki drugi, poput korejskog Hyundaija, američkog Forda ili Stellantisa, pokrenuli su promotivne akcije kako bi umirili nervozne kupce i osigurali normalan nastavak prodaje.

Ipak, potražnja potrošača je u posljednjih nekoliko mjeseci porasla jer kupci požuruju s kupnjom kako bi izbjegli povećanje cijena zbog carina, kažu brojni trgovci. Zbog toga su kupci novih automobila u prosjeku počeli plaćati veće cijene, kažu u izvješću Cox Automotive.

No, usprkos tome što proizvođači zadržavaju stabilne cijene, zbog očekivanja potrošača da bi cijene zbog carina kasnije mogle skočiti došlo je do inflacije cijena pojedinih modela, je izvršni analitičar Coxa Erin Keating. “Zbog veće potražnje za tim modelima cjenovna dinamika na razini lokalnih distributera vjerojatno je pogurala te cijenama prema gore,” rekla je Erin Keating iz Cox Automotivea.

Ford je već počeo odredio više cijene za modele koji se proizvode u Meksiku. Neki modeli električnog SUV-a Mustang Mach-E, te modela Maverick i Bronco Sport koštat oko 2.000 dolara više nego prije uvođenja carina, stoji u priopćenju koje je Ford prošlog tjedna poslao trgovcima.

Veleprodajne cijene rabljenih vozila također su porasle su u travnju, pokazuje Coxov indeks vrijednosti rabljenih vozila, koji je porastao za 4,9 posto godišnje, na vrijednost od 208,2 bodova, što je povećanje za 2,7 posto u odnosu na ožujak.

Promotivne akcije također su pomogle u zadržavanju stabilnosti cijena, kažu neki proizvođači. Poticaji za potrošače i dalje su vrlo popularni, rekao je Todd Szott, prodajni partner u pri Szott Automotive Group, koja drži prodajne salone za Ford, Stellantis i Toyotu u Detroitu. “Cijene su u ovom trenutku prilično stabilne.”

Poticaji za kupnju novih automobila mjereni kao postotak transakcijske cijene – što se koristi kao indikator za količinu popusta i promotivnih akcija – pali su na najnižu razinu od ljeta 2024. godine. Istovremeno, pad broja vozila koja još uvijek stoje u prodajnim salonima mogao bi ukazivati na potencijalni rast cijena u narednim mjesecima.

Na nedavnom webinaru s udruženjem automobilskih novinara APA, glavni ekonomist iz Coxa Automotive Jonathan Smoke istaknuo je da se na prodajnim parkiralištima trenutno nalazi manje od 2,6 milijuna vozila, te da bi zalihe mogle još više pasti kako bude rasla prodaja u okolnostima dok uvoznici smanjuju isporuke iz inozemstva.

Paul Zimmermann, iz tvrtke Matick Automotive Group koja drži salone u Michiganu u kojima se prodaju modeli General Motorsa i Toyote, rekao je da se zalihe vozila na nekim lokacijama naglo smanjuju, nakon što je zabilježen porast prodaje u travnju. “Postoji zabrinutost oko opskrbnog lanca. Trenutno sve uredno funkcionira, ali morat ćemo se pobrinuti da kasnije ne dođe do zastoja.”

Cox Automotive je ranije procijenio da bi nova vozila koje izravno pogađa visoka uvozna carina od 25 posto mogla kupce koštati 10 do 15 posto više, dok bi cijene vozila na koja se ne naplaćuje puni iznos carine mogle porasti za 5 posto. Analitičarka Erin Keating kaže da ne očekuje da ćemo uskoro vidjeti dvoznamenkasti postotak rasta cijena – no to bi se dugoročno još uvijek moglo dogoditi, jer proizvođači bi mogli preko ljeta iskoristiti uobičajeni period prelaska na novije model za veću prilagodbu cijena.

Jedan odgovor

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Popularno

Novi broj magazina „Financije.hr” donosi brojne ekskluzivne poslovne priče, intervjue i događaje iz regije i svijeta…

Komentari