Bogato europsko tržište sve je važnije za BYD nakon što su prisiljeni smanjiti proizvodnju

Dostupni modeli proizvođača BYD. FOTO: BYD Hrvatska

Kineski proizvođač električnih vozila BYD, vodeći na svjetskom tržištu, usporio je tempo proizvodnje i širenja u posljednjim mjesecima, smanjivši broj smjena u nekim tvornicama u Kini i odgodivši planove za dodavanje novih proizvodnih linija, rekli su za Reuters dva izvora upoznata sa situacijom.

Ove odluke ukazuju na moguće usporavanje snažnog rasta prodaje koji je u proteklih nekoliko godina omogućio BYD-u da pretekne Teslu i postane najveći svjetski proizvođač električnih vozila. Tvrtka se sada suočava s rastućim zalihama, unatoč značajnim sniženjima cijena na izrazito konkurentnom kineskom tržištu.

BYD je ukinuo noćne smjene i smanjio proizvodnju za najmanje trećinu kapaciteta u nekim svojim pogonima, rekli su izvori Reutersa koji su željeli ostati anonimni jer se radi o povjerljivim informacijama. Ove, do sada nepoznate mjere, uvedene su u najmanje četiri tvornice, a tvrtka je također obustavila neke planove za pokretanje novih proizvodnih linija, naveo je jedan od izvora.

BYD je prošle godine prodao 4,27 milijuna vozila, uglavnom u Kini, a trenutačno ima sedam tvornica automobila u zemlji. Za ovu godinu cilja povećanje prodaje za gotovo 30 posto, na ukupno 5,5 milijuna vozila.

Reuters nije uspio potvrditi točan opseg smanjenja proizvodnje i obustave širenja, niti koliko dugo bi ove mjere mogle potrajati. Jedan izvor tvrdi da su potezi usmjereni na smanjenje troškova, dok drugi navodi da su uvedeni jer prodaja nije ispunila očekivanja.

BYD nije odmah odgovorio na zahtjev za komentarom.

Podaci Kineskog udruženja proizvođača automobila pokazuju da je rast proizvodnje BYD-a u travnju i svibnju usporio na 13 posto, odnosno 0,2 posto na godišnjoj razini, što su najslabije stope još od veljače 2024., kada je proizvodnja bila pogođena jednotjednim praznicima za lunarnu Novu godinu.

BYD je u 2023. i 2024. počeo povećavati mjesečnu proizvodnju od drugog kvartala, no ove godine trend se promijenio – prosječna proizvodnja u travnju i svibnju bila je 29 posto niža nego u četvrtom kvartalu 2024.

Tvrtka je u svega nekoliko godina izrasla u najvećeg svjetskog proizvođača električnih vozila zahvaljujući agresivnom povećanju proizvodnje i ubrzanom lansiranju novih, pristupačnih modela. Njezine nedavne cjenovne pogodnosti, koje su spustile početnu cijenu najjeftinijeg modela na 55.800 juana (oko 7.800 dolara), izazvale su pad dionica kineskih proizvođača automobila i potaknule nova sniženja kod konkurenata.

Anketa koju je u svibnju provelo Kinesko udruženje auto distributera pokazala je da BYD-ovi zastupnici imaju prosječne zalihe za 3,21 mjesec, što je najviše među svim markama u Kini, dok je prosjek u industriji bio 1,38 mjeseci.

Veliki BYD-ov prodavač iz istočne provincije Shandong zatvorio je poslovanje, a najmanje 20 njegovih prodavaonica je napušteno ili zatvoreno, izvijestili su prošlog mjeseca državni mediji.

Kako razina zaliha raste, Kineska gospodarska komora auto distributera početkom lipnja pozvala je proizvođače automobila da prestanu zatrpavati zastupnike s previše vozila i da postavljaju „razumne“ proizvodne ciljeve u skladu s prodajnim rezultatima. Komora je upozorila da intenzivni cjenovni ratovi pritišću novčani tijek i smanjuju profitabilnost.

Kineski auto distributeri u ponedjeljak su zatražili od proizvođača da isplate novčane poticaje unutar 30 dana kako bi se ublažio financijski pritisak. Istraživanja su pokazala da proizvođači isplaćuju poticaje za kupovinu tek nakon šest mjeseci što stvara veliki pritisak trgovcima.

Rastuća cjenovna konkurencija potaknula je kineske regulatore da posljednjih mjeseci pojačaju nadzor nad automobilskom industrijom, budući da je višegodišnja praksa agresivnog snižavanja cijena negativno utjecala na dobavljače, proizvođače i distributere.

Kineski proizvođači automobila sve se više okreću inozemnim tržištima kako bi nadoknadili pad potražnje na domaćem terenu. U prvih pet mjeseci ove godine BYD je prodao 1,76 milijuna vozila, od čega je oko 20 posto izvezeno.

U prvih pet mjeseci u EU prodano je 701.089 primjeraka baterijskih vozile, što je 15,4 posto tržišta, a četiri najveća europska tržišta takvih vozila su Njemačka, Belgija, Nizozemska i Francuska. Dok je na prva tri zabilježen rast, a najviše u Njemačkoj od 43,2 posto, u Francuskoj je u prvih pet mjeseci 2025. došlo do godišnjeg pada od 7,1 posto. Dobar dio tog pada može se pripisati Teslinoj lošijoj prodaji. Prema podacima ACEA-e, u prvih pet mjeseci ove godine, prodano je 50.413 Teslinih vozila, što je 45 posto manje nego u istom razdoblju prošle godine.

Kineski proizvođači vide svoju priliku na lukrativnom europskom tržištu, a dokaz tome je i nedavni dolazak BYD-a na hrvatsko i slovensko tržište te gradnja tvornice u mađarskom Szegedu.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Popularno

Novi broj magazina „Financije.hr” donosi brojne ekskluzivne poslovne priče, intervjue i događaje iz regije i svijeta…

Komentari