AZTN istraživanje: Konzum plus i Studenac predvode po rastu prihoda u maloprodaji mješovitom robom

Stockcake.com
Supermarket, ilustracija, Foto: Stockcake.com

Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja (AZTN) provela je istraživanje tržišta trgovine na malo mješovitom robom, pretežno hranom, pićima i higijenskim proizvodima za domaćinstvo u Hrvatskoj u 2024. godini, koje je pokazalo kako su u odnosu na 2023. godinu, poslovala tri trgovca manje.

„To su La-Vor Trade i Decentia, koje je preuzeo Studenac, odnosno TP Varaždin, kojeg je preuzeo Narodni trgovački lanac (NTL). Međutim, uvodno se naglašava da su sami kvalitativni i kvantitativni pokazatelji o prodajnim mjestima u kojima su ranije poslovali La-Vor Trade i Decentia obuhvaćeni kroz upitnike Studencu i NTL-u te postoji kontinuitet praćenja stanja na tržištu i u odnosu na ta prodajna mjesta“, navodi AZTN u priopćenju.

Prihodi u trgovini na malo mješovitom robom u RH svih trgovaca iz uzorka AZTN-a u promatranoj 2024. godini iznosili su 8,41 milijardi eura. U 2024. bilježi se nominalan rast prihoda u iznosu od 679 milijardi eura u odnosu na prethodnu 2023. godinu, u kojoj su iznosili 7,73 milijardi eura te proizlazi rast od 8,8 posto.

U odnosu na rezultate istraživanja za 2023. godinu, bilježi se usporavanje rasta prihoda u trgovini na malo mješovitom robom svih trgovaca iz uzorka, kada je bilježio dvoznamenkasti rast prihoda (1,07 milijardi eura, odnosno 16,1 posto).

„Ovo je na određeni način u korelaciji s padom indeksa potrošačkih cijena u dijelu koji se odnosi na komponentu „Hrana i bezalkoholna pića“, koju prati Državni zavod za statistiku. Naime, relevantni indeks potrošačkih cijena za tu komponentu u 2024. godini iznosio je 3,9 posto, dok je isti u 2023. godini iznosio 12,7 posto. Stoga je razumno zaključiti i pretpostaviti da su na nominalan rast prihoda trgovaca koji se bilježi u 2024. godini u određenoj mjeri imala učinak inflatorna kretanja“, navodi se u ovom istraživanju.

U 2024. godini bilježi se ukupno 5.266 prodajnih mjesta svih trgovaca iz uzorka AZTN-a, što je 126 prodajnih mjesta ili 2,5 posto više u odnosu na prethodnu 2023. godinu, kada ih je bilo 5.140 prodajnih mjesta. Najveći rast broja prodajnih mjesta bilježe male prodavaonice. Rast broja prodajnih mjesta slabije je izražen nego u prethodnoj 2023. godini, kada se bilježilo 144 prodajna mjesta više u odnosu na 2022. godinu, što je tada predstavljalo rast od 2,9 posto.

Ukupna neto prodajna površina svih prodajnih mjesta anketiranih poduzetnika u 2024. godini iznosila je 1,63 milijuna kvadratnih metara te se bilježi rast neto prodajne površine od otprilike 35 tisuća kvadratnih metara u odnosu na prethodnu, 2023. godinu, što predstavlja rast od 2,2 posto.

Najveći rast neto prodajne površine bilježe supermarketi. Rast neto prodajne površine trgovaca iz uzorka ujedno je slabije izražen jer je u 2023. godini bilježilo 59 tisuća kvadratnih metara više, odnosno 3,8 posto u odnosu na 2022. godinu.

„Najveći trgovac na malo mješovitom robom u 2024. godini je Konzum plus. Njegov tržišni udio u promatranoj 2024. iznosio je [20-30] posto i bilježi promjenu trenda, odnosno Konzum plus bilježi blagi pad tržišnog udjela u odnosu na 2023., uz jednoznamenkasti rast prihoda u trgovini na malo mješovitom robom. U 2024. godini je imao 636 prodajnih mjesta“, navodi AZTN, naglašavajući kako se gore navedeni podatak o tržišnom udjelu Konzuma plusa, kao i svi ostali tržišni udjeli poduzetnika prikazuju u rasponu podataka, a ne u točnom iznosu zato što su isti izvedeni iz dostavljenih podataka koji su od poduzetnika naznačeni kao poslovna tajna.

www.konzum.hr
Prva SMART prodavaonica u Hrvatskoj i regiji, Foto: Konzum

Bilježi se i nastavak rasta prihoda u trgovini na malo mješovitom robom članica Schwarz Grupe.

„Lidl u promatranoj 2024. godini bilježi jednoznamenkasti rast prihoda prema relativnim pokazateljima. Tržišni udio Lidla u 2024. iznosio je [10-20] posto. Druga članica Schwarz grupe, Kaufland, također bilježi jednoznamenkasti rast prihoda i tržišni udio u iznosu [5-10] posto. Zbirno, obje članice Schwarz grupe u 2024. bilježe tržišni udio [20-30] posto. Ujedno se bilježi trend blagog smanjenja tržišnog udjela Schwarz grupe u 2024. godini u odnosu na 2023.“, navodi AZTN.

Od 41 poduzetnika u uzorku, njih 35 bilježi rast prihoda u trgovini na malo mješovitom robom u promatranoj 2024. godini.

Najveći nominalni rast prihoda u trgovini na malo mješovitom robom bilježe Konzum plus, zatim slijedi Studenac (oba bilježe rast prihoda u iznosu većem od 100 milijuna eura). Treći po rastu prihoda je Lidl, a slijede ga Plodine, Spar i Kaufland (sva četiri bilježe rast prihoda u iznosu od 50 do 100 milijuna eura). Nakon njih su NTL, Tommy, Eurospin i KTC (sva četiri bilježe rast prihoda u iznosu od 20 do 50 milijuna eura).

U 2024. godini, regionalni trgovci koji su ostvarili značajniji rast prihoda u nominalnom iznosu su Boso (između 10 i 20 milijuna eura), Ribola, Djelo Vodice, Trgovina Krk, Bakmaz, NewMIP te Slavonija Bošković, koji bilježe rast prihoda u iznosu od 5 do 10 milijuna eura.

Studenac je u 2024. godini po broju prodajnih mjesta i dalje na prvom mjestu (1.411 prodajnih mjesta), no ista su pretežno malog formata, tipa male prodavaonice i samoposluge.

„Top 10“ u tako su činili Konzum plus, Lidl, Plodine, Spar, Kaufland, Studenac, Tommy, KTC, NTL, Trgovina Krk. Ujedno se bilježi jedna promjena u poretku jer se NTL probio na devetu poziciju.

Najveći porast tržišnog udjela unutar prvih deset trgovaca na malo mješovitom robom u 2024. godini u odnosu na 2023. bilježe Studenac i NTL, zatim slijede Plodine i KTC. Promatrajući postotni rast prihoda unutar prvih deset trgovaca na malo, dvoznamenkasti rast prihoda bilježe NTL, Studenac, KTC i Plodine.

Od regionalnih trgovaca na malo dvoznamenkasti rast prihoda u postotnom iznosu u 2024. godini bilježe Slavonija-Bošković, Boso, Bakmaz, Ribola, Prehrana Trgovina, Djelo Vodice, Dergez i PPK Bjelovar.

U promatranoj 2024. godini rast prihoda bilježi se u svih dvadeset županija i u Gradu Zagrebu, isto kao i u 2023. godini. Najviši prihod od maloprodaje bilježi se u Gradu Zagrebu (1,4 milijardi eura), zatim u Splitsko-dalmatinskoj županiji (1,1 milijardi eura), Primorsko-goranskoj županiji (717 milijuna eura), Istarskoj županiji (646 milijuna eura), Zadarskoj županiji (574 milijuna eura), Zagrebačkoj županiji (557 milijuna eura), te u Osječko-baranjskoj županiji (447 milijuna eura).

AZTN
Grafički prikaz strukture ukupno ostvarenog prihoda svih trgovaca na malo u 2024. godini po pojedinim županijama i Gradu Zagrebu, Izvor: AZTN

Najveći nominalni rast prihoda od trgovine na malo mješovitom robom koji su ostvarili trgovci iz uzorka po svakom lokalnom tržištu (dvadeset županija i Grad Zagreb), u promatranoj 2024. godini bilježi Grad Zagreb, u kojem rast prihoda iznosi nešto više od 109,4 milijuna eura (rast od 8,3 posto u odnosu na 2023.). Zatim slijedi Splitsko-dalmatinska županija, u kojoj se bilježi rast prihoda od nešto manje od 84,6 milijuna eura (rast od 8,2 posto u odnosu na 2023.), Zagrebačka županija, u kojoj se bilježi rast prihoda od 52,2 milijuna eura (rast od 10,3 posto u odnosu na 2023.), Zadarska županija, u kojoj se bilježi rast prihoda od 52 milijuna eura u odnosu na 2023. godinu (rast od deset posto u odnosu na 2023.), te Osječko-baranjska županija, u kojoj se u 2024. godini bilježi rast prihoda od 44,3 milijuna eura u odnosu na 2023. godinu (rast od 11 posto u odnosu na 2023.).

U odnosu na prethodno istraživanje za 2023. godinu, u promatranoj 2024. godini bilježi se slabije izražen rast prihoda svih trgovaca na malo iz uzorka AZTN-a u Primorsko-goranskoj županiji, u kojoj se bilježi rast prihoda od 38 milijuna eura (rast od 5,6 posto), te u Istarskoj županiji, u kojoj se bilježi rast prihoda od 31,8 milijuna eura (rast od 5,2 posto). U ostalim županijama bilježi se rast u iznosu manjem od 30 milijuna eura.

„U Gradu Zagrebu i šest županija (Splitsko-dalmatinska, Primorsko-goranska, Istarska, Zadarska, Zagrebačka i Osječko-baranjska županija) ostvareno je nešto manje od dvije trećine (65,2 posto) od ukupnog prihoda u trgovini na malo mješovitom robom u RH u 2024. godini, čime je nastavljen trend iz prethodnih godina. Ujedno se bilježi neznatan pad pokazatelja, jer je u 2023. ovaj pokazatelj iznosio 65,6 posto“, navedeno je u istraživanju.

Promatrano prema pojedinim poduzetnicima, prihodi od trgovine na malo mješovitom robom, trendovi i tržišni udjeli u Gradu Zagrebu i pojedinim županijama u 2024. godini bilježe veći broj promjena na vodećim pozicijama u tim županijama. Ističu se Plodine, koje su u 2024. godini postale vodeći trgovac u Ličko-senjskoj i Zadarskoj županiji, a već su od ranije bile vodeći trgovac u Primorsko-goranskoj i Istarskoj županiji.

Konzum plus je u 2024. godini vodeći trgovac na malo u Gradu Zagrebu i pet županija (Zagrebačka, Krapinsko-zagorska, Varaždinska, Karlovačka i Osječko-baranjska).

Članice Schwarz Grupe, Lidl i Kaufland bilježe određene promjene u poretku. Gledano na razini grupe, vodeći su trgovci u tri županije. Lidl je u 2024. godini postao lider u Virovitičko-podravskoj županiji, ali je za razliku od 2023. godine u Koprivničko-križevačkoj županiji vodeću poziciju preuzeo KTC, kojem je to matična županija. Kaufland je zadržao vodeću poziciju u Brodsko-posavskoj županiji, a u Požeško-slavonskoj županiji preuzeo je vodeću poziciju.

https://www.plodine.hr/
Plodine, Foto: Plodine/PR

Plodine su u 2024. godini na prvom mjestu u matičnoj Primorsko-goranskoj županiji i u Istarskoj županiji. Po prvi put su na vodećoj poziciji u Ličko-senjskoj i Zadarskoj županiji. Studenac je vodeći trgovac na malo u dvije županije, u Dubrovačko-neretvanskoj i Bjelovarsko-bilogorskoj županiji.

Tommy je vodeći trgovac na malo u dvije županije, u matičnoj Splitsko-dalmatinskoj i Šibensko-kninskoj županiji. Studenac je ostao vodeći trgovac u Dubrovačko-neretvanskoj i Bjelovarsko-bilogorskoj županiji.

U promatranoj 2024. godini, KTC je najveći trgovac u Koprivničko-križevačkoj županiji, dok je NewMip vodeći trgovac na malo u Sisačko-moslavačkoj županiji. Boso je ostao lider u Vukovarsko-srijemskoj županiji. Trgovina Krk je vodeći trgovac na malo mješovitom robom u Međimurskoj županiji (nekadašnja prodajna mjesta Metssa).

U Splitu, Rijeci i Osijeku bilježi se slabije izražen nominalni rast prihoda trgovaca na malo u usporedbi s rastom prihoda zabilježenim u 2023. godini u odnosu na 2022. godinu.

Promatrano po gradovima, u Splitu je Tommy zadržao prvu poziciju uz blago smanjenje tržišnog udjela, dok je na drugoj poziciji Lidl. U Splitu najveći broj prodajnih mjesta bilježi Studenac (48 prodajnih mjesta) i ona su malog formata (male prodavaonice i samoposluge), zatim slijede Tommy, Konzum plus, Ribola te Victa.

SPAR Hrvatska, Foto: Promo

U Rijeci, Spar je zadržao lidersku poziciju u trgovini na malo mješovitom robom, uz blago povećanje tržišnog udjela, dok su na drugoj poziciji Plodine. U Rijeci najveći broj prodajnih mjesta bilježi Brodokomerc Nova (30 prodajnih mjesta), i to su uglavnom malog formata (male prodavaonice i samoposluge), zatim slijede Studenac te Trgovina Krk, također s malim formatima prodajnih mjesta. Ovdje se napominje da je u listopadu 2024. godine Tommy preuzeo lokalnog trgovca Brodokomerc Nova, koji bilježi učinak isključivo na području Primorsko-goranske županije, odnosno na području Rijeke i šire okolice. Tommy je prije preuzimanja Brodokomerc Nove imao četiri supermarketa u Rijeci.

U Osijeku je Konzum plus i nadalje najveći trgovac na malo mješovitom robom, uz blago smanjenje tržišnog udjela, dok je na drugoj poziciji Spar. Najveći broj prodajnih mjesta u Osijeku bilježi NTL d.o.o., i ona su malog formata (male prodavaonice i samoposluge), ukupno 33 prodajna mjesta. Zatim slijedi Konzum plus s prodajnim mjestima malog i velikog formata, odnosno sva četiri tipa prodajnog mjesta te Studenac s malim formatima prodajnog mjesta.

Supermarketi i dalje su dominantan tip maloprodajnog mjesta

Rezultati istraživanja pokazali su da je u 2024. godini u supermarketima ostvaren najveći prihod u djelatnosti trgovine na malo mješovitom robom u RH, u iznosu od 4,4 milijarde eura. U usporedbi s 2023., bilježi se rast od otprilike 390 milijuna eura, odnosno postotni rast od 9,7 posto.

Slijede hipermarketi u kojima je u 2024. godini ostvaren prihod od 1,66 milijardi eura i bilježi se rast od 99,5 milijuna eura u odnosu na 2023. godinu, odnosno postotni rast iznosi 6,4 posto.

U samoposlugama je u 2024. godini ostvaren prihod od nešto manje od 1,62 milijardi eura, a bilježi se rast od nešto više od 108 milijuna eura u odnosu na 2023. godinu, odnosno postotni rast iznosi 7,1 posto.

U malim prodavaonicama u 2024. godini ostvaren je ukupan prihod od 731 milijun eura i bilježi se rast od 81,6 milijuna eura u odnosu na 2023. godinu, odnosno postotni rast od 12,6 posto. To je ujedno najveći postotni rast zabilježen u sva četiri tipa prodajnih mjesta.

pixabay.com
Supermarket, ilsutracija Foto: Pixabay.com

„Supermarketi kao tip prodajnog mjesta i nadalje su dominantni u strukturi prodaje prema kriteriju ostvarenog prihoda, kao i prema kriteriju neto prodajne površine. U promatranoj 2024. godini u trgovini na malo mješovitom robom izrazito dominira kupovina u supermarketima i hipermarketima jer više od dvije trećine, preciznije 72 posto ukupnog prihoda u trgovini na malo mješovitom robom (isto kao u 2023.), ostvareno je prodajom u supermarketima (52,3 posto) i hipermarketima (19,7 posto). Blago je promijenjena struktura u odnosu na 2023., odnosno u promatranoj 2024. godini supermarketi bilježe 0,5 postotnih bodova više prihoda, a hipermarketi 0,5 postotnih bodova manje prihoda u strukturi prihoda trgovine na malo mješovitom robom prema tipu prodajnog mjesta“, navodi AZTN.

U ukupnom broju prodajnih mjesta prema tipu, u 2024. godini najviše je, kao i prethodne 2023., samoposluga – 41,3 posto, a zatim slijede male prodavaonice – 39,9 posto, supermarketi s udjelom od 15,9 posto, te hipermarketi s udjelom od 2,9 posto, otprilike kao i u prethodnoj 2023.

Samoposluge kao tip prodajnog mjesta bilježe blago smanjenje broja prodajnih mjesta u 2024. godini, dok u prethodnoj 2023. ni jedan tip prodajnog mjesta nije bilježio smanjenje broja prodajnih mjesta.

Prema kriteriju neto prodajne površine, u promatranoj 2024. godini najveći udio u strukturi ukupne neto prodajne površine i dalje imaju supermarketi koji čine 49,6 posto od ukupne neto prodajne površine, a ujedno se bilježi trend rasta tog pokazatelja. Slijede hipermarketi s udjelom od 21,3 posto. Zatim slijede samoposluge s udjelom od 21,2 posto te male prodavaonice s udjelom od 7,9 posto.

U odnosu na prethodno istraživanje za 2023., u promatranoj 2024. hipermarketi su zamijenili mjesto sa samoposlugama kao tipom prodajnog mjesta te se u hipermarketima bilježi druga najveća neto prodajna površina.

Samoposluge kao tip prodajnog mjesta bilježe blago smanjenje neto prodajne površine u 2024. godini, dok u prethodnoj 2023. niti jedan tip prodajnog mjesta nije bilježio smanjenje neto prodajne površine.

Prema rezultatima istraživanja, online prodaja mješovite robe i dalje nije značajna u ukupnoj strukturi prihoda u trgovini na malo mješovitom robom. Samo sedam anketiranih trgovaca na malo bilježi prodaju putem online platforme u 2024. godini. U promatranoj godini ne bilježi se nijedan novi trgovac na malo mješovitom robom u prodaji putem vlastite online platforme.

U strukturi prihoda u trgovini na malo mješovitom robom, najveći i pretežiti iznos online prodaje u 2024. godini odnosi se na Konzum plus. Treba dodatno istaknuti da je Studenac u 2024. godini imao partnerski odnos s platformom za dostavu Wolt u smislu naručivanja i dostave robe putem Woltove aplikacije.

Od promatranih trgovaca na malo, u 2024. godini njih 14 primjenjivalo je programe vjernosti (lojalnosti). Nije zabilježen niti jedan novi trgovac na malo mješovitom robom koji je počeo primjenjivati program vjernosti tijekom 2024. godine. Najveći broj članova u pojedinom programu vjernosti u 2024. godini bilježi Konzum plus. Zatim slijede Lidl i Kaufland, članice Schwarz Grupe, Studenac i KTC.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Popularno

Novi broj magazina „Financije.hr” donosi brojne ekskluzivne poslovne priče, intervjue i događaje iz regije i svijeta…

Komentari