Teslin direktor i najbogatiji čovjek na svijetu Elon Musk većinu protekle godine je proveo fokusiran na Tesline projekte za robotiku i dobivanje suglasnosti dioničara za njegov novi menadžerski paket bonusa težak 1.000 milijardi dolara. No, istovremeno su prognoze za Teslin glavni posao – prodaju električnih vozila (EV) – sve lošije.
Tesla trenutno bilježi pad prodaje na tri najveća svjetska tržišta automobila: u Europi, Kini i u SAD-u. Teslina prodaja pala je 48,5 posto na europskom tržištu u listopadu ove godine, u usporedbi s istim mjesecom 2024., pokazuju podaci koje je u utorak objavila Europska udruga proizvođača automobila ACEA.
U prvih deset mjeseci godine prodaja je ukupno pala za oko 30 posto u Europi, dok je istovremeno ukupna prodaja EV-a rasla za 26 posto.
Očekuje se da će se Teslina globalna isporuka vozila ove godine pasti za 7 posto, po podacima platforme Visible Alpha, nakon što je prošle godine ostvaren pad od 1 posto 2024. I to unatoč rekordno velikim isporukama u trećem tromjesečju ove godine, koje su naglo porasle zbog američkih kupaca koji su požurili kupiti nova vozila prije no što su se 30. rujna ukinule porezne olakšice za električna vozila
Slabi rezultati na europskom tržištu ukazuju da Tesla ne može računati na brzi oporavak nakon dramatičnog pada koji je počeo još krajem prošle godine, nakon što je Musk počeo javno podržavati krajnje desne političke opcije, što je potom dovelo do protesta u cijeloj Europi. U posljednje vrijeme Musk je relativno smanjio svoje politički aktivizam, ali se Teslino europsko poslovanje još uvijek nije oporavilo, što ukazuje da se radi o nekim temeljnim problemima.
Još je ne tako davne 2023. godine Teslin SUV Model Y bio najprodavaniji automobil na svijetu – računajući i električne i one na fosilna goriva. Međutim, Tesla je potom pala na ljestvicama prodaje, nakon što su konkurente kompanije na tržište uvele širok spektar poboljšanih EV vozila – često i po značajno nižim cijenama – dok je istovremeno Teslina skromna ponuda modela postala zastarjela.

Krajem prošle godine Musk je rekao dioničarima da očekuje rast prodaje vozila od 20-30 posto u 2025. godini. U siječnju su iz kompanije priopćili da očekuju povratak na rast, bez navođenja konkretnijih brojki, prije nego što su u kvartalu nakon tog odustali od takvih prognoza. U listopadu su kazali da će bilo kakav rast – ako ga bude – uvelike ovisiti o makroekonomskim faktorima, i kojom brzinom će moći uvesti autonomnu vožnju u svoja vozila i pojačati tvorničku proizvodnju.
Teslini problemi su najgori u Europi, gdje se već na tržištu u ponudi nalazi desetak električnih modela za manje od 30.000 dolara – a novi jeftini modeli konstantno dolaze u prodaju. Cijeli novi val kineskih brendova dolazi u Europu s modelima koje odlikuje impresivan dizajni i širi izbor pogona, od potpuno električnih do benzinskih i hibridnih modela.
Analitičari s kojima je razgovarao Reuters ne vide brzo rješenje za Teslu u Europi, gdje ta kompanija kupcima nudi samo dva modela za masovno tržište: limuzinu Model 3 i Model Y. Tesla je nedavno u pokušaju povećanja prodaje uvela i skromniju verziju Modela Y, sa slabijom opremom, po nešto nižoj cijeni.
U međuvremenu, električna vozila drugih proizvođača sve se više šire. U Velikoj Britaniji u ponudi je više od 150 električnih modela raznih proizvođača, uključujući i mnoge nove kineske kompanije – a najmanje 50 novih električnih modela trebalo bi doći na tržište iduće godine. No, nijedan od tih 50 neće biti Teslin.
Širom Europe kineski BYD je u listopadu prodao 17.470 vozila, ili više nego dvostruko više od Tesle. Istovremeno, kao još jedan znak Teslinog potonuća na europskom tržištu, njemački Volkswagen imao je rast prodaje električnih vozila od 78,2 posto godišnje u prvih devet mjeseci ove godine, dosegavši 522.600 primjeraka – ili trostruko više od Tesle.
Volkswagenovi pokušaji da otkine dio kolača na tržištu električnih vozila godinama su tekli sporo, unatoč velikim ulaganjima u tu tehnologiju nakon skandala oko varanja s očitanjima ugljičnih emisija iz 2017. godine. Nekoć je VW toliko zaostajao za Teslom da je njihov bivši predsjednik uprave otvoreno izražavao zabrinutost zbog Tesle
“Problem za Elona Muska nisu samo njegovi automobili i kineski proizvođači. Problem za njega jest i to što su Europljani smanjili zaostatak,” kaže Ferdinand Dudenhoffer, iz think-tanka CAR sa Sveučilišta Duisburg-Essen.
U Kini se prodaja i tržišni udjel Tesle također smanjuju, iako ne toliko naglo kao u Europi. Isporuka novih Tesli u Kini pale su u listopadu na najnižu razinu u posljednje tri godine, za 35,8 posto godišnje. Od početka godine ukupna prodaja je pala za 8,4 posto.
Tesla se u Kini mora natjecati s nizom pomlađenih kineskih brendova, kao što je Chery, te potpuno novih kompanija, kao što je Xiaomi, čiji model YU7 je brzo postao glavni suparnik Modela Y nakon što je stavljen na tržište u lipnju.
U SAD-u je prodaja Tesle u rujnu porasla za 18 godišnje, po procjeni konzultantske kuće Motor Intelligence, ponajprije zbog žurbe kupaca da u posljednji trenutak iskoriste poreznu olakšicu od 7.500 dolara koja se ukinula krajem rujna. No, taj uzlet bio je kratkog daha, i već sljedeći mjesec je prodaja Tesle pala za 24 posto na godišnjoj razini.
Tesla bi potencijalno mogla imati koristi od povlačenje nekih tradicionalnih proizvođača koji smanjuju ulaganja u električna vozila, među kojima su General Motors, Ford i Honda. Također, nedavno pokretanje novih, jeftinijih, varijanti Modela Y i Modela 3, koji su oko 5.000 dolara jeftiniji, moglo bi također malo pomoći u jačanju Teslinog tržišnog udjela.
Pročitajte još:
Neki analitičari kažu da Tesli očajnički treba novi model za poticanje prodaje. Međutim, čini se da u Tesli nemaju takvih planova, jer Musk u svojim javnim istupima isključivo govori o zaokretu prema autonomnim taksijima i humanoidnim robotima.
Da bi se ostvarili svi bonusi iz Muskovog novog platnog paketa u Tesli nije ni potreban neki velik rast prodaje. Musk može steći pravo na nagradu u iznosu od nekoliko milijardi dolara ako Tesla u sljedećih desetak godina u prosjeku proda oko 1,2 milijuna vozila godišnje. To je oko pola milijuna manje nego što je prodano 2024. godine.









