Američke carine nanose teške gubitke cijelom globalnom autosektoru

Ilustracija: Thomas / Pixabay

Najveći europski proizvođač automobila Volkswagen u petak je objavio poslovne rezultate za prvu polovicu ove godine, iz kojih se vidi da mu je po prvim procjenama šteta nanesena zbog američkih carina i trgovinskog rata predsjednika Donalda Trumpa dosad narasla na 1,3 milijarde eura.

Volkswagen je tek posljednji u nizu europskih proizvođača koji su objavili gubitke zbog direktnih i indirektnih posljedica američkih carina, nakon što su ranije ove godine morali rezervirati milijarde eura potencijalnih gubitaka i izdati upozorenja u poslovnim prognozama za ostatak 2025. 

Početkom travnja Trumpova vlada je uvela namet od 25 posto za sve uvozne automobile, a osim toga uvela je namete i na sav uvoz čelika i aluminija – ključnih sirovina za autoindustriju. Opskrbni lanac u tom sektoru, koji je visoko globaliziran, tim mjerama je bio estoko pogođen.

U ponedjeljak je francusko-američki koncern Stellantis, koji upravlja nizom brendova – od u Americi popularnih Jeepa i Dodgea, pa sve do Peugeota, Fiata, Alfe Romeo, Maseratija i Opela – objavio da očekuje gubitke zbog carina od oko 300 milijuna eura u prvoj polovici godine – što je tek dio ukupnih neto gubitaka od 2,3 milijarde eura. Stellantisu je pala i globalna prodaja, sa 85 milijardi eura u prvoj polovici prošle godine, na 74,3 milijarde ove godine.

Prema Stellantisovom šefu financija, Dougu Ostermannu, u kompaniji očekuju da će gubici zbog carina do kraja godine iznositi između 1,0 i 1,5 milijarde eura.

Švedski Volvo je u drugom kvartalu ove godine objavio dramatičan pad operativne dobiti, na 2,9 milijarde kruna (300 milijuna eura), s nekadašnjih 8 milijarde kruna (700 milijuna eura) u istom kvartalu 2024. U pokušaju da smanji efekt carina, iz tvrtke najavljuju selidbu proizvodnje popularnog modela XC60 u postojeći proizvodni pogon u državi Južna Karolina.

Francuski Renault je ovog tjedna također objavio revidirane prognoze poslovanja za 2025. Iako Renault gotovo uopće ne posluje na američkom tržištu i oko 70 posto prodaje ostvaruje u Europi, usporavanje globalne ekonomije se odrazilo na njihove rezultate u obliku pada narudžbe komercijalnih vozila, od kojih Renault ostvaruje oko 20 posto ukupne prodaje.

Dok prodaja popularnog gradskog modela Clio u Europi bilježi rast – kao i što raste prodaja u segmentu električnih vozila – tvrtke zbog ekonomske nesigurnosti se puno manje odlučuju na obnovu flote svojih gospodarskih vozila, dok s druge strane na europskom tržištu prijeti konkurencija jeftinih kineskih proizvođača kao što su BYD ili MG.

Volkswagen se u petak pridružio nizu negativnih objava. Uslijed nekoliko godina rezanja troškova u pokušaju povećanja dobiti, za Volkswagen je najvažniji podatak o profitnoj marži, za koju se očekuje da će ove godine biti 4-5 posto, u usporedbi s ranijim prognozama od 5,5-6,5 posto. 

Sad se očekuje se da će Volkswagenova globalna prodaja tijekom cijele godine biti ista kao i prethodne, što također predstavlja snižavanje ambicija u odnosu na ranije prognozirani rast od 5 posto.  U tim gubicima efektu američkih carina pripisuje se gubitak od 1,3 milijarde eura u prvih šest mjeseci 2025. godine. Dionice Volkswagena su u petak nakon objave rezultata za prvu polovicu godine pale za 3,5 posto.

Volkswagen je rekao da im je ukupna operativna dobit u drugom kvartalu bila 3,8 milijardi eura, što je pad za 29 posto u odnosu na isto razdoblje prošle godine – kao glavni razlog pada, osim američkih carina, navode i troškove restrukturiranja, kao i veću prodaju električnih modela na kojima ostvaruju niže marže.

Carine pogađaju i proizvođače u drugim dijelovima svijeta, pa je tako južnokorejska Kia, treći najveći proizvođač na svijetu kad joj se pribroji i s njom povezan Hyundai, u petak je također izvijestila o gubitku povezanog s američkim carinama od 570 milijuna dolara (485 milijuna eura), u razdoblju od travnja do lipnja.

Ukupna dobit im je u drugom kvartalu ove godine pala za 24 posto, na oko 3,8 milijarde dolara, u odnosu na isto razdoblje godinu dana ranije. Dionice kompanije pale su u petak za 1,7 posto.

U srijedu je i američki General Motors (GM), inače najveći tamošnji proizvođač po vrijednosti prodaje, izvijestio o padu dobiti u drugom kvartalu ove godine za čak 32 posto, na za njih skromnih 3 milijarde dolara, uz pad prihoda od 2 posto, na 47 milijardi dolara. U GM-u procjenjuju da je zbog posljedica američkih carina dobit pala za 1,1 milijarde dolara u tom razdoblju, dok do kraja godine očekuju štetu od carina od 4-5 milijardi.

Volkswagen i njegovi europski kolege trenutno pokušavaju utjecati na europsko-američke trgovinske pregovore, kako bi se postigao trajan dogovor o smanjenju carinske stope od 25 posto koja je na snazi od travnja. Jedan od prijedloga iz europskog automobilskog sektora jest da se vrijednost ulaganja i izvoz vozila proizvedenih u njihovim pogonima u SAD-u iskoristi za prebijanje uvoznih nameta za vozila koje na američko tržište šalju iz proizvodnih postrojenja u Europi.

Diplomatski izvori u Bruxellesu kažu posljednjih dana da se pregovori s Washingtonom kreću prema općoj carinskoj stopi od 15 posto, što bi dalje mogla biti dobra vijest u odnosu na Trumpove prijetnje, koji je rekao da razmatra uvođenje nameta od 30 posto na svu europsku robu od 1. kolovoza, kad trenutačna “pauza” na tzv. “recipročne” carine istječe. 

Sporazum između SAD-a i Japana koji je dogovoren ovog tjedna potaknuo je nade da bi se sličan dogovor mogao postići i s Europom, što je nakratko gurnulo prema gore dionice cijelog autosektora.

2 Odgovora

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Popularno

Novi broj magazina „Financije.hr” donosi brojne ekskluzivne poslovne priče, intervjue i događaje iz regije i svijeta…

Komentari