Američka vlada i službeno snizila carine za europsku robu na 15 posto, dva mjeseca nakon potpisivanja sporazuma

Ilustracija: Reuters/Dado Ruvic

Američka vlada je u srijedu objavila da je konačno implementirala odredbe iz trgovinskog sporazuma s Europskom unijom dogovorenog u srpnju, i potvrdila da će se carinske stope, poput nameta od 15 posto na uvoz europskih vozila i autodijelova, primjenjivati retroaktivno, od 1. kolovoza. Vlada je također u carinske propise uvela i dogovorena izuzeća, poput onih za generičke lijekove, avione i avionske dijelove.

Objavom u službenom listu američko Ministarstvo trgovine i Ured američkog trgovinskog predstavnika (USTRO) rekli su da su izmijenili carinske propise i proveli okvirni sporazum s EU po kojem se za većinu europske robe uvela niža carinska stopa od 15 posto.

Sporazum, potpisan krajem srpnja, je kasnije izmijenjen kako bi se nove stope primjenjivale retroaktivno od 1. kolovoza – no europski proizvođači automobile su morali čekati sve do sad na formalnu obavijest o stupanju te mjere na snagu.  

U objavi se taksativno navode stotine proizvoda iz EU izuzetih od novih američkih nameta Trumpove vlade, što uključuje neke prirodne resurse, poput pluta za čepove, kojih nema dovoljno u SAD-u, zatim sve zrakoplove i zrakoplovne dijelove, te generičke farmaceutske proizvode, njihove sastojke i aktivne tvari.

Obavijest je u skladu s prethodnim Trumpovom uredbom kojim su zemljama koje pregovaraju o trgovinskom režimu sa SAD-om ponuđena određena izuzeća od njegovih “recipročnih” carina, kao i tzv. nameta vezanih za nacionalnu sigurnost. Druge vrste europske izuzete iz mjera su primjerice grafit, nikal, rijetki zemni minerali, magnezij i neki drugi metali, kao i stotine elektroničkih i mehaničkih komponenti koje se koriste u proizvodnji zrakoplova.

Za automobile i autodijelove iz EU carinska stopa sad je i službeno pala na 15 posto, s prijašnjih 27,5 posto, čime se ublažila bojazan europske industrije koja je čekala tu dugo odgađanu službenu potvrdu novih mjera prije novog ciklusa nabavke materijala i sirovina. Nakon objave te vijesti dionice njemačkih proizvođača automobila odmah su porasle na burzama, što također odražava olakšanje zbog službene provedbe odluke koja se čekala gotovo dva mjeseca.

Oliver Blume, predsjednik uprave Volkswagena – najvećeg europskog proizvođača automobile – rekao je prošli tjedan da je stvarno sniženje uvoznih carina za automobile od kolovoza nadalje još uvijek predmet pregovora SAD-a i EU, te da bi do konačnog rješenja moglo proći još nekoliko tjedana. Dionice Porschea, koji nema nijedan proizvodni pogon izvan Europe, porasle su za oko 2,2 posto, dok su BMW i Mercedes-Benz porasli za 1,4 posto, odnosno 1,1 posto.

U četvrtak je na vijest reagiralo i njemačko sektorsko udruženje automobilske industrije VDA. U priopćenju su pozdravili snižavanje carina, ali su i podsjetili da se europski izvoznici još uvijek suočavaju s izazovnim trgovinskim barijerama.

“Ovo je važan korak naprijed. Ali istovremeno, treba reći da su i ovakve niže carinske stope još uvijek opipljiv izazov za njemačku automobilsku industriju,” rekla je predsjednica VDA, Hildegard Muller, dodavši da bi Europska unija trebala nastaviti lobirati za još povoljnije translatlantske trgovinske uvjete.

Niz svjetskih proizvođača je već objavio prognoze gubitaka ove godine zbog Trumpovih carina, uključujući i brojne europske. Francusko-talijanski concern Stellantis, koji pod sobom ima 14 marki, najavio je štetu od 1,7 milijardi dolara

Po podacima kompanije MarkLines gotovo svi europski proizvođači su zabilježili i ukupni pad prodaje na američkom tržištu u kolovozu – najgore su bili pogođeni Mercedes-Benz s padom od 18,5 posto i Volkswagen (12,7 posto), te Audi (6,8 posto) i Volvo (5,8 posto).

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Popularno

Novi broj magazina „Financije.hr” donosi brojne ekskluzivne poslovne priče, intervjue i događaje iz regije i svijeta…

Komentari