Amazon će morati platiti 2,5 milijardi dolara za novčane globe i naknade kupcima u nagodbi s američkim regulatorom FTC-om, zbog optužbi da je manipulativno navodila potrošače na kupnju pretplate za Amazonov premium servis Prime, priopćio je FTC u četvrtak.
Iako se radi o pobjedi za potrošače i za FTC, iznos nagodbe je relativno bezbolan za Amazon jer taj američki gigant ostvaruje prihod od 2,5 milijarde svaka 33 sata. Vijest uopće nije utjecala na dionice Amazona.
U slopu nagodbe, oko 35 milijuna Amazonovih korisnika u SAD-u ima pravo na povrat novca, koji će im se isplaćivati iz fonda teškog 1,5 milijardi dolara, priopćio je FTC. Amazon će također morati platiti i milijardu dolara kazne zbog nepoštenih aktivnosti. Kao dio nagodbe, Amazon nije priznao kršenje bilo kakvih propisa.
Korisnici koji su se pretplatili na Prime između lipnja 2019. i lipnja 2025. godine kroz određene akcijske ponude, i koji su nakon toga koristili neke Prime usluge automatski će dobiti isplatu od 51 dolara, stoji u sudskim dokumentima.
Nagodba također omogućava kupcima podnošenje zahtjeva za isplatu ukoliko su u tom razdoblju pokušali otkazati uslugu Prime i pritom nisu uspjeli. Iz Amazona su u priopćenju kazali da im nagodba omogućava da krenu dalje i da će se i dalje “fokusirati na kupce.”
“Nevjerojatno naporno radimo na omogućavanju kupcima da se na jasan i jednostavan način prijave ili otkažu svoje članstvo u programu Prime, kao i na ponudi značajne vrijednosti članstva za milijune naših vjernih pretplatnika širom svijeta.”
U sklopu nagodbe Amazon je obećao da će napraviti “jasan i zamjetan” gumb na svojoj web stranici kojeg korisnici mogu pritisnuti da odbiju ponudu za pretplatu na Prime, i koji će olakšati otkazivanje te usluge. Amazon je također obećao da će jasnije istaknuti uvjete usluge novim pretplatnicima, i da će plaćati neovisne vanjske kontrolore koji će pratiti Amazonovu usklađenost s tim pravilima.
Amazon je rekao da nagodba uvelike traži samo da se postojeće izmjene zadrže, umjesto da se uvodi nešto novo. FTC je u svojoj istrazi naveo da su od 2017. do 2022. menadžeri u Amazonu odbacili izmjene Amazonove stranice koje su trebale pojasniti i olakšati postupak registracije i otkazivanja pretplate. Amazon je kasnije ipak morao uvesti te promjene 2022. godine, dok je bio pod istragom FTC-a. Agencija je već sljedeće godine pokrenula i formalnu tužbu protiv Amazona.
Nagodba s Amazonom predstavlja drugi najveći iznos isplaćen za odštetu u povijesti FTC-ovih tužbi, i veliku pobjedu u svojem planu strože regulacije tehnoloških divova, koji je počeo za vrijeme prve Trumpove vlade između 2017. i 2020.
Predsjednik FTC-a Andrew Ferguson rekao je da se radi o “rekordnom sporazumu” i “monumentalnoj pobjedi” za milijune Amerikanaca “koji su umorni od prijetvornih pretplata za koje imaju dojam da ih je nemoguće otkazati.” Do nagodbe je došlo samo nekoliko dana nakon početka suđenja na sudu u Seattleu, gdje je agencija objašnjavala poroti kako je Amazon pokušao navesti kupce na pretplatu za Prime bez obzira žele li tu uslugu ili ne.
FTC je u istrazi utvrdio da su menadžeri i zaposlenici Amazona otvoreno razgovarali o pretplatama i njihovom otkazivanju, u kojima su neki rekli da je “navođenje ljudi na pretplatu malo sumnjiv svijet,” ili da je navođenje potrošača do pristanu na neželjene pretplate “rak o kojem se ne govori.”
Nagodbom će Amazon izbjegnuti nova curenja takvih komentara u javnost, iz kojih se vidi da su menadžeri Amazona bili potpuno svjesni da su metode koje kompanija koristi za privlačenje novih pretplatnika i otkazivanje usluge zbunjivale korisnike.
Lina Khan, bivša šefica FTC-ja pod kojom je tužba bila pokrenuta, opisala je nagodbu tešku 2,5 milijarde dolara kao “kap u moru” za Amazon, i bez sumnje, veliko olakšanje za čelnike kompanije “koji su svjesno štetili vlastitim klijentima,” u objavi na društvenim mrežama. FTC je započeo istragu Amazonovih sumnjivih praksi oko pretplata na Prime još za vrijeme prvog mandata predsjednika Donalda Trumpa, a tužba je pokrenuta za vrijeme predsjedanja Joea Bidena.
Osnivač Amazona Jeff Bezos jednom je rekao da želi učiniti Prime toliko primamljivim da se potrošači osjećaju “neodgovorno” ako nisu pretplatnici. Amazon je 2005. uveo Prime uslugu, koja je koštala 79 dolara godišnje, i u narednim godinama je povećavao pretplatu.
Posljednjim povećanjem iz 2022. cijena je došla na 139 dolara. Amazon je od pretplata za Prime u prvoj polovici 2025. uprihodio 23,9 milijardi dolara, što taj segment čini ključnim pokretačem rasta cijele tvrtke.
Amazon je privlačio pretplatnike, kaže FTC, ponudama besplatnog probnog perioda pretplate na svojoj internetskoj stranici, uz fraze u kojima obećava “besplatnu dostavu istog dana.” Međutim, FTC kaže da Amazon nije jasno objasnio kupcima da će ih odabir te opcije upisati u Prime, i da će onda morati plaćati mjesečne pretplate.
Pročitajte još:
Iako je Amazon pristao izmijeniti neke prakse u sklopu nagodbe, ulagači ne vjeruju da će te promjene imalo umanjiti privlačnost usluge Prime. “Amazon je možda olakšao otkazivanje, ali program je i dalje duboko etabliran u većini američkih kućanstava,” rekao je analitičar stranice eMarketer, Zak Stambor.
Pretplatnicima Amazonove usluge Prime mnogi proizvodi se dostavljaju isti dan kad ih i naruče, a u nju su uključene i pogodnosti poput korištenja Amazonovih glazbenih i video streaming servisa bez reklama, popusti na pojedine proizvode, ili raniji pristup nekim prigodnim ponudama.
2 Odgovora
Sića.
lako će to Bezos platiti